17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Maverick9898

Time Machine back-up ineens te groot?

Beste mensen,

gisteren ondervond ik ineens een vreemd fenomeen bij mijn Time Machine back-up. Normaliter gaat dat, zoals het hoort, gewoon automatisch en zonder geneuzel, maar gisteren kreeg ik ineens een vreemde error dat stelt dat er niet genoeg ruimte is op mijn back-up schijf voor de Time Machine back-up. Dat deze error überhaupt bestaat is mij een raadsel, temeer omdat Apple zo hoog van de toren blaast dat Time Machine automatisch oude back-ups verwijdert voor nieuwe (het staat nota bene ONDER de error!!!).
    Iemand enig idee hoe ik dat kan verhelpen?
    Het gaat om een iMac 27 inch, eind 2011 in combinatie met een 1 TB Time Capsule en beiden zijn verbonden via ethernet aan mijn VirginMedia modem. Ik draai OS X 10.9.1.

Enig idee?

Alvast dank!

Maverick9898

Bijdrager
    Xcode

Ik heb ook wel eens onverklaarbare problemen met Time Machine gehad. Doorgaans klopt het dat de back-up zo groot is, de vraag is alleen hoe het kan dat je ineens zoveel data op je iMac hebt gekregen. Nu kan ik wel zeggen dat je eerst eens je Mac moet herstarten, maar dat heb je vast en zeker al gedaan. Hier heb ik zelf ooit de oplossing gevonden, dus wellicht helpt het jou ook.

Mocht de disk space van je iMac niet ineens met 19GB in een etmaal zijn toegenomen, dan raad ik je aan om een verse back-up te gaan maken (m.a.w. oude verwijderen en helemaal opnieuw beginnen).

Bijdrager
    SunKeeper

Mocht je niet opnieuw willen beginnen, duik dan de sterrenhemel in en reis naar de eerste backup ooit. Die gooi je eruit. Verwijder iedere keer de oudste, net zolang tot er 20GB vrij is.
    Feitelijk doe je dan handmatig wat normaal automatisch moet gaan.

Daarna kun je, als het goed is, de backup weer voltooien.

Interesse: welke datum is jouw eerste backup? Hoeveel GB data staat er op je iMac?

Bijdrager
    iMaxMac

hi maverick, ik heb hetzelfde gehad met onze 1tb time capsule. ik ging ervan uit dat time machine zelf oude backups zou weggooien (zoals apple aangeeft) wanneer er te weinig schijfruimte zou zijn. ik heb toen een 3tb harddisk gekocht (kostte rond 125,-) en deze zelf in de time capsule gezet. op internet zijn er diverse instructiefilmpjes te vinden die je laten zien hoe je die upgrade moet doen. de 1tb harddisk die ik over hield heb ik nog voor 40,- kunnen verkopen. je kunt natuurlijk ook een usb harddisk case kopen voor de 1tb schijf, zodat je de disk kan gebruiken voor andere opslag. succes.

Geblokkeerd
    Bento

Fijn hoor dat Time Machine….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bento, heb je misschien een bot die elke nieuwe thread afstruint naar de woorden „Time Machine” om dan, als die gevonden zijn, automatisch dat antwoord te plaatsen?

Bijdrager
    Maverick9898

@iMaxMac: dat is een aardige suggestie, maar het is natuurlijk een beetje onzinnig om geld uit te geven voor een hele nieuwe schijf, zeker als iets gewoon zou moeten werken.

@SunKeeper en Xcode: dank voor de suggesties! Ik had inderdaad ongeveer 19 GB aan data verzamelt in een etmaal (maar dat gaat tegenwoordig vrij snel). Nadat ik die verplaatst heb naar een externe disk (anders dan de Time Machine) wilde hij ineens wél backuppen. Als ik nu naar mijn voorkeuren ga heeft Time Machine ook ineens maar liefst 600 GB (!) verwijdert van de 1 TB schijf (maw hij heeft oude back-ups verwijdert). Het is dus in die zin opgelost, op een eningszins onverklaarbare wijze.

Ik sluit me eigenlijk wel aan bij Bento. Ik ben ook lang niet meer zo tevreden over Time Machine als dat ik eerst was. Het werkt ook steeds slomer (in Leopard werkte het altijd snel) en dit soort errors slaan natuurlijk nergens op.

Desalniettemin, dank voor alle suggesties!

Bijdrager
    SunKeeper

Tsja, dat is dan persoonlijk.

Ik ben dan weer zo dwangneurotisch om alweer een grotere disk te bestellen als mijn huidige voor 90% vol raakt, omdat ik al mijn backups vier jaar wil bewaren. Ik heb dus nog nooit gehad dat Time Machine moest gaan opruimen.

Momenteel 2 x 3TB aan mijn AirPort Extreme hangen. Schijven worden om en om bijgewerkt over het netwerk. (per schijf elke twee uur)
    Begonnen met 1TB en sinds je naar meerdere schijven tegelijk kan backuppen is er een 3TB bijgekomen. De 1TB was laatst bijna vol, dus die vervangen voor nog een 3TB disk.

Noem mij gerust raar.:D

Bijdrager
    Haike
    SunKeeper op 09 januari 2014

Mocht je niet opnieuw willen beginnen, duik dan de sterrenhemel in en reis naar de eerste backup ooit. Die gooi je eruit. Verwijder iedere keer de oudste, net zolang tot er 20GB vrij is.
    Feitelijk doe je dan handmatig wat normaal automatisch moet gaan.

Daarna kun je, als het goed is, de backup weer voltooien.

Interesse: welke datum is jouw eerste backup? Hoeveel GB data staat er op je iMac?

Mijn ervaring daarmee is dat TM dan uitermate pissig wordt als je handmatig oude back-ups gaat verwijderen. Eind van het liedje was dat ik de hele schijf moest wissen en opnieuw moest toewijzen aan TM.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is gewoon de officiële manier, anders had Apple die optie er toch niet ingestopt?

Let op, wel de sterrenhemel in. (via ”Activeer Time Machine” in de menubalk)

NIET de disk openen in je Finder en alle losse mappen wegknikkeren. Dan heb je forse problemen, want zo is het niet bedoeld.

Bijdrager
    Haike

Aha!! Dat zal het zijn!! Want dat is dus wat ik wél heb gedaan; oude mappen weg flikkeren. Zal het zo doen zoals jij beschrijft, mocht dat nodig zijn. Dank SunKeeper.(y)

Bijdrager
    SunKeeper

Ter illustratie: Dit is de manier waarop het wel moet.

Edit: Overigens gooi je de hele kopie eruit door eerst je root te selecteren. (met de mappen Bibliotheek, Gebruikers, Programma’s en Systeem)
    Je kunt ook alleen een map kiezen met veel inhoud (GB’s) om snel ruimte vrij te maken, maar niet je hele backup eruit te hoeven gooien.

Bijdrager
    Haike

Die optie krijg ik niet te zien, waar zit die?

Bijdrager
    SunKeeper

In de sterrenhemel.
    Niet in een normaal Finder-venster.

Als je die hele knop bedoelt: die moet je er dan nog in plaatsen via ”Pas knoppenbalk aan…” (rechtsklikken in de bovenbalk van een Finder-venster)
    De knop heet: ”Taak”

Bijdrager
    Haike

Het hangt er dus van af waar je staat in de sterrenhemel ik krijg niet bij elk venster die optie te zien;)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Rechtsklikken op elk willekeurig bestand of map in een Time Machine-venster zou ook die optie moeten geven.

Bijdrager
    Haike

Bij mij werkt ook dat niet, net ff uitgeprobeerd.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.