11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    jakeh

Time Machine back up > hoe?

Ik heb twee macs die keurig backuppen met een Time Machine, naar een externe harde schijf die aan de Airport Extreme hangt. Allemaal keurig en veilig, behalve als het huis afbrandt.

Hoe maak ik nu een back up van de time machine’s? En lukt dat ergens in de cloud, of zit er niets anders op dan op een andere hd zetten en die bij mijn ouders (bv) dumpen? En hoe werkt dat tweede dan precies – hoe maak ik een kopie?

Bijdrager
    Ir.Bob

CrashPlan?
    Backblaze?
    En zo zijn er nog wel een aantal. Overigens kun je met sinds Mountain Lion ook meerdere TimeMachine disks gebruiken. Gaat heel simpel: je ontkoppeld de oude en hangt de nieuwe eraan, verteld aan TimeMachine dat hij die verder moet gebruiken. Nadat je later weer bij je ouders bent geweest en de schijven hebt gewisseld herkend TimeMachine dat vanzelf en zal hij weer verder gaan op de ‘oude’ schijf.

Bijdrager
    jakeh

Hmm dus schijf meenemen, sparserbundles kopieeren naar de mac van mijn ouders en ce ca. Best simpel eigenlijk..

Bijdrager
    BoniMacX
    Bijdrager
    GoeieDag
    jakeh op 20 januari 2014

Hmm dus schijf meenemen, sparserbundles kopieeren naar de mac van mijn ouders en ce ca. Best simpel eigenlijk..

Nee dus, dat juist niet.

Bijdrager
    Ir.Bob
    jakeh op 20 januari 2014

Nee, schijf meenemen in en de brandkast leggen. En de volgende keer als je bij je ouders bent de ene schijf uit de brandkast halen en de andere erin leggen. Ik heb namelijk nergens ‘sparsebundels kopiëren’ genoemd.

Of dus voor $5 per maand een cloud backup service nemen.

Bijdrager
    BoniMacX

niks sparsebundles’ kopiëren” had ik ook eerst getypt, maar terug verwijderd.:-) Principe is / was de TS niet duidelijk, gewoon maar link van appletips overgelaten.

Bijdrager
    jakeh

Waar gaat het mis met mijn idee van die sparserbundles kopieeren? (of hoe die dingen ook heten dan..)

Bijdrager
    GoeieDag

Via TM gaat om te beginnen veel efficiënter. Want na de eerste back-up pakt ie alleen de veranderingen. En wat jij wilt doen is elke keer weer een bestand van tientallen tot honderden GB’s kopiëren.
    Maar als je het zo graag op deze moeilijke manier wilt doen, moet je het zo doen: http://support.apple.com/kb/HT5096

Bijdrager
    Ir.Bob
    jakeh op 20 januari 2014

Waar gaat het mis met mijn idee van die sparserbundles kopieeren? (of hoe die dingen ook heten dan..)

Probeer het een keer en je zult het merken.

Ik weet niet hoelang jij doorgaans bij je ouders op bezoek bent, maar het kopiëren van sparsebundels kan lachend langer dan een dag duren… Beetje lang voor een kopje koffie vind je niet? (Het duurt veel langer dan dezelfde hoeveelheid random data kopiëren vanwege de ingewikkelde structuur aan hardlinks die een TM backup heeft.)

Bijdrager
    Nora Nora

Let ook op het volgende wanneer je een schijf met een TM back-up erop bij een ander achterlaat, en dan vooral de laatste posts:

Beveiligings risico Time Machine

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.