26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    thugdre

Time Machine

hallo!

zoals iedereen waarschijnlijk al weet komt er in Mac OS x Leopard een nieuwe feature, namelijk Time Machine..
    Aangezien in binnenkort switch naar een andere mac, wil ik op de komst van leopard voorbereid zijn. Ik ga een extra externe harde schijf aanschaffen. Nu is mijn vraag, of er iemand weet, of vermoedt dat je de harde schijf ook voor iets anders kan gebruiken. Dus: moet je voor timemachine 1 bepaalde disc/station/partitie/schijf aanduiden, zodat je die verder niet meer kunt gebruiken? Dit zou namelijk de keuze beslissen tussen 80 en 160 Gig..
    Gr en alvast bedankt!

Inactief
    Anoniem

Timemachine moet eerst maar eens uitkomen :sealed:

Bijdrager
    Rickje

idd imathijs.

Maar ik zou voor de 160 GB gaan.

Bijdrager
    gretver

ik heb begrepen, weet niet meer waar, dat timemachine inderdaad op een aparte schijf moet staan. Of het ook een aparte partitie kan zijn, is zover ik heb begrepen nog onduidelijk.

Bijdrager
    thugdre
    ”imathijs”

Timemachine moet eerst maar eens uitkomen :sealed:

Ja, en daarom de mooie woorden “weet” en “vermoedt” :o
    Daarnaast zei ik al dat ik een nieuwe mac koop.. ik zou liever alles in 1 keer aanschaffen, snap je?

”gretver”

ik heb begrepen, weet niet meer waar, dat timemachine inderdaad op een aparte schijf moet staan. Of het ook een aparte partitie kan zijn, is zover ik heb begrepen nog onduidelijk.

Bedankt, daar ben ik al wat mee… Ik ga ook nog ff rondneuzen, want een aparte partitie zou wel betekenen dat ik een grote schijf bestel..

Inactief
    Anoniem

Je kunt ook kiezen voor een mac met 250 gig? :?

Bijdrager
    awi

altijd een grote schijf kopen!

Bijdrager
    riniton

TimeMachine zal wel op een externe schijf moeten werken, want wat nou als je internet schijf chrased. Dan zou je dus je back-ups ook kwijt zijn als die op een paritie staan.
    Maar dan nog vind ik het een vaag systeem.
    Wat nou als ik een groot bestand van 1 GB op mijn schijf heb staan. TimeMachine maakt hier een back-up van maar als ik er morgen wat aan verander maakt hij er weer een backup van maar de oude versie blijft ook nog bewaart.
    Dat resulteert er dan toch in dat alle bestanden soms een aantal keer op je externe schijf staan, dus zul je altijd een grotere externe schijf moeten (lees; meer GB’s) dan je internet schijf.

Bijdrager
    thugdre
    ”imathijs”

Je kunt ook kiezen voor een mac met 250 gig? :?

ik wil graag een externe, omdat ik hier thuis een mac heb, en één op kot…

”awi”

altijd een grote schijf kopen!

ik wil echter geen dure schijf kopen als ik hem toch m aar voor de helft ga gebruiken. Het ideaalste zou zijn een schijf van bv 160 gig, 80 voor timemachine,(ik zou namelijk niet alles in timemacine zetten, en heb gelezen dat dat mogelijk is om enkel bepaalde app’s, file’s etc in timemachine te stoppen) en 80 voor files die ik kwijt wil zoals films, muziek etc..[/quote]

Bijdrager
    thugdre
    ”riniton”

TimeMachine zal wel op een externe schijf moeten werken, want wat nou als je internet schijf chrased. Dan zou je dus je back-ups ook kwijt zijn als die op een paritie staan.
    Maar dan nog vind ik het een vaag systeem.
    Wat nou als ik een groot bestand van 1 GB op mijn schijf heb staan. TimeMachine maakt hier een back-up van maar als ik er morgen wat aan verander maakt hij er weer een backup van maar de oude versie blijft ook nog bewaart.
    Dat resulteert er dan toch in dat alle bestanden soms een aantal keer op je externe schijf staan, dus zul je altijd een grotere externe schijf moeten (lees; meer GB’s) dan je internet schijf.

als ik het goed begrijp neemt timemachine slechts 1x een volledige backup, en dan alleen een backup van hetgeen dat je veranderd op je harde schijf:

Time Machine only backs up what changes, all the while maintaining a comprehensive layout of your system. That way, Time Machine minimises the space required on your backup device.

http://www.apple.com/benl/macosx/leopard/timemachine.html

Bijdrager
    chlorophyl

Ik heb Time Machine nu draaien op een externe schijf. Op deze schijf (waar al wat opstond) wordt een map aangemaakt met daarin de backups.

Wat gek is, is dat ik nu 2 dagen met Leopard werk en dat beide dagen een complete backup van mijn interne schijf is gemaakt!?

Bijdrager
    riniton
    ”chlorophyl”

Ik heb Time Machine nu draaien op een externe schijf. Op deze schijf (waar al wat opstond) wordt een map aangemaakt met daarin de backups.

Wat gek is, is dat ik nu 2 dagen met Leopard werk en dat beide dagen een complete backup van mijn interne schijf is gemaakt!?

Tja dat bedoel ik nou…
    Gaat je dus heel veel ruimte kosten..

Bijdrager
    chlorophyl

Kan ook aan deze versie liggen want die is nogal buggy. Zo indexeert Spotlight elke keer als ik opstart.

Het is trouwens wel mogelijk om in Time Machine aan te geven dat de data maar bijvoorbeeld 1 maand mag worden bewaard.

Bijdrager
    vanquish

Doe je zelf een plezier en ga voor een grote schijf… Ik vind 160 gb al minder worden.
    Het kost bijna niks meer..

Ik heb 2 maanden geleden een ICIBOX (usb 2.0 & Firewire 400) gekocht en een SEAGATE BARACUDA 300 GB 16 MB cash.

Koste nog geen 140 Euro en loopt geweldig.

En koop iets met 3.5 i.p.v. 2.5 Inch drive, véél goedkoper.

Bijdrager
    vanquish

Doe je zelf een plezier en ga voor een grote schijf… Ik vind 160 gb al minder worden.
    Het kost bijna niks meer..

Ik heb 2 maanden geleden een ICIBOX (usb 2.0 & Firewire 400) gekocht en een SEAGATE BARACUDA 300 GB 16 MB cash.

Koste nog geen 140 Euro en loopt geweldig.

En koop iets met 3.5 i.p.v. 2.5 Inch drive, véél goedkoper.

Bijdrager
    ajvankesteren

Eerste wet van compureaankopen: koop (binnen budgettaire beperkingen) maximaal haalbare snelheid/capaciteit/etc. Voor €110 heb je een IDE HDD van 320GB, voor €269 heb je 500GB (effe in de gauwigheid op Mycom.nl gekeken).

Zeker als er geen incrementele backups worden gemaakt heb je ook die ruimte zo vol zitten.

Bijdrager
    thugdre
    ”chlorophyl”

Uit je eerste stuk begrijp ik dus dat je wel nog andere dingen op de schijf kan erbij zetten? Dat is goed nieuws..

Kan het zijn dat jou versie dan nog niet helemaal op punt staat? Zoals ik al zei staat op de website aangeven dat enkel de wijzigingen etc.. worden opgeslagen..

Aan hoeveel Gig zit je nu al in die map?
    Gr

Bijdrager
    thugdre
    ”ajvankesteren”

Eerste wet van compureaankopen: koop (binnen budgettaire beperkingen) maximaal haalbare snelheid/capaciteit/etc. Voor €110 heb je een IDE HDD van 320GB, voor €269 heb je 500GB (effe in de gauwigheid op Mycom.nl gekeken).

Zeker als er geen incrementele backups worden gemaakt heb je ook die ruimte zo vol zitten.

Aan u en aan vanguish..

Voor mij is 140 euro en 110 euro als arme student toch wel veel :).. zeker moest ik hem niet gebruiken.. Sowieso gebruik ik niet veel van mijn schijf, op dit moment is dat 52 Gig, en het meeste kan ik dan nog missen..

Maar ik begrijp je punt, hoe meer/groter hoe beter..binnen budgettaire beperkingen..:D

Bijdrager
    vanquish

Ik ben zelf ook student en ken het butget probleem, ik wilde aleen aangeven dat over 1 jaar weer een extra hd kopen waarschijnlijk nog duurder is.
    Je gebruikt nu 52 gb dan is het idd nog te overzien.

ps. waarschijnlijk overbodig maar je weet van firewire vs usb 2.0 ?? (firewire betere keuze)

Bijdrager
    thugdre
    ”vanquish”

Ik ben zelf ook student en ken het butget probleem, ik wilde aleen aangeven dat over 1 jaar weer een extra hd kopen waarschijnlijk nog duurder is.
    Je gebruikt nu 52 gb dan is het idd nog te overzien.

ps. waarschijnlijk overbodig maar je weet van firewire vs usb 2.0 ?? (firewire betere keuze)

ja hoor dat weet ik :P, toch bedankt!
    Iemand enige ervaring met deze schijf of met toshiba in het algemeen?

Bijdrager
    chlorophyl
    ”thugdre”

Uit je eerste stuk begrijp ik dus dat je wel nog andere dingen op de schijf kan erbij zetten? Dat is goed nieuws..

Kan het zijn dat jou versie dan nog niet helemaal op punt staat? Zoals ik al zei staat op de website aangeven dat enkel de wijzigingen etc.. worden opgeslagen..

Aan hoeveel Gig zit je nu al in die map?
    Gr

Ik kan idd nog gewoon andere dingen op de schijf zetten. Geen probleem.

Totale grootte van de map is iets meer dan 4 GB. De totale grootte van mijn Leopard schijf is iets meer dan 6 GB maar dat is incl. tempfiles en pagefile.

Misschien werkt Time Machine wel incrementeel maar omdat ik op een MacBook werk en niet altijd de externe backup schijf aangesloten heb kan Time Machine daar wel een probleem mee hebben. Misschien dat hij daarom voor gisteren en vandaag een aparte map heeft gemaakt. Of misschien is het wel een bug. Ik kan me niet voorstellen dat het niet incrementeel zou werken.

Bijdrager
    Byron

Lijkt me ook niet dat hij meerdere keren een backup gaat maken van je systeem, en dan ook nog eens niet de ouwe overschrijft.. lijkt me een bug.. Voorzover ik het begrijp, maakt hij 1 keer een grote backup, en dan elke nacht om 12 uur een backup van de bestanden die aangepast zijn.. de oude bestanden blijven dan nog wel bewaard, maar uiteindelijk zal de backup niet groter moeten zijn dan de harde schijf ruimte op je mac.. behalve als er natuurlijk versioning aan de pas komt en je bestanden die je een jaar geleden had en sindsdien 20 keer hebt aangepast, nog steeds beschikbaar zijn.. Verder lijkt het me ook dat ze voor notebooks een apart systeem bedenken, wat je zit natuurlijk niet altijd op je externe HD aangesloten..

Bijdrager
    chlorophyl

Die backup om 12 uur kan je ook instellen op een ander tijdstip. Maar waarom je dat tijdstip moet instellen? Het is namelijk zo dat hij eerst een complete backup maakt maar daarna worden meteen alle wijzigingen bijgehouden. Als ik een file verwijder kan ik die meteen met Time Machine terughalen.

Bijdrager
    ajvankesteren
    ”Byron”

…behalve als er natuurlijk versioning aan de pas komt en je bestanden die je een jaar geleden had en sindsdien 20 keer hebt aangepast, nog steeds beschikbaar zijn…

Ik had begrepen dat dat wel de bedoeling was – dat je elke versie van een bestand uit het verleden zou moeten kunnen terughalen. Zelfs met een idioot goede compressie gaat dat uiteindelijk schijfruimte vreten.

Bijdrager
    Byron
    ”chlorophyl”

Die backup om 12 uur kan je ook instellen op een ander tijdstip. Maar waarom je dat tijdstip moet instellen? Het is namelijk zo dat hij eerst een complete backup maakt maar daarna worden meteen alle wijzigingen bijgehouden. Als ik een file verwijder kan ik die meteen met Time Machine terughalen.

Hmmm, misschien maakt hij eerst een backup in een speciale folder van het bestand dat je verwijderd hebt.. zoiets als .trashes, en dat hij die dan op het aangegeven tijdstip wegschrijft naar de server of externe hd?

Maakt leopard eigenlijk gebruik van een ander Filesystem? Er was namelijk gesproken over iets dat ZFS heet en dat het wellicht makkelijker en efficienter maakt voor dit soort backups..

Bijdrager
    cocoia
    ”chlorophyl”

Maakt leopard eigenlijk gebruik van een ander Filesystem? Er was namelijk gesproken over iets dat ZFS heet en dat het wellicht makkelijker en efficienter maakt voor dit soort backups..

Nee, het is wel soortgelijks. In HFS+ zitten hardlinks, en ik vermoed dat het zo werkt. Je bestand (a.jpg) dat je dan per ongeluk over het gelijknamige bestand in je map schrijft is dan niet hetzelfde, maar a.jpg.b, en de eerste a.jpg.a.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.