7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Realmusic

Time machine, 4gb data naar NAS of HD aan AE

Hi,

Ik wil graag mijn volledige systeem (2x 1,5 TB en 1 TB = 4TB) backuppen via Time Machine.

Maar hoe moet ik dat doen? Thuis heb ik mn MacBookPro met 750Gb en 250Gb SSD gebackupped via AE met 2TB schijf erin.
    Gaat prima. Past dus makkelijk op 1 schijf van 2TB.

Maar hoe moet dat met 4 TB verdeelt over 3 schijven?

Opties:
    1: Airport Extreme met USB hub en 3 schijven eraan.
    2: NAS met ethernet aan Airport Extreme met 2 schijven van 2 TB
    3: NAS met ethernet aan Airport Extreme met 2 schijven van 2 TB en extra usb schijf

Mijn vragen:
    A: Is Time machine zo intelligent om de data te verdelen over meerdere schijven?
    B: Hebben optie 1 en 2 hetzelfde resultaat?
    C: Zou optie 2 (dus met NAS) sneller zijn?
    D: Wat nu als ik ook nog eens alles in RAID1 wil draaien?
    E: Moet ik nog ruimte overhouden voor vervolg backups en zoja, hoe koppel ik dan die extra schijfruimte?

Sorry voor de vele vragen, maar ben nog niet erg bekend met NAS en TimeMachine.

Dank voor jullie inzet!

Bijdrager
    renato

Hoi, realmusic

Time Machine wil graag een backup doen naar één volume, hij maakt daar een zogenaamde ‘sparsebundle’ aan waarin hij alle backups bijhoudt. Dat betekent dat optie 1 waarschijnlijk niet zal werken.

Optie 2 redt het ook niet. Bedenk hierbij dat je inderdaad ruimte ‘over’ moet houden voor de backups in de tijd, anders heb je niet echt een Time Machine natuurlijk;-)

Optie 3 kan werken, alleen denk ik niet dat de NAS de extra USB schijf voor je kan bundelen in één volume. Als je de 2 schijven van 2TB in RAID-0 draait (en ze dus effectief ongeveer 4 TB in een volume vormen) dan is dat je beste oplossing.

Ik werk zelf met een NAS met 6 schijven van 1 TB in XRAID (een dynamische RAID), waarop meerder Volumes staan gemount, waaronder eentje voor Time Machine backups. Erg tevreden over.

Groet,
    René

Bijdrager
    renato

Sorry, optie 2 is ook een NAS. Die zou het ok kunnen, optie 2 en 3 werken voor Time Machine hetzelfde (je hebt dus niets aan die extra USB disk;-)

Bijdrager
    Realmusic

Dank voor je antwoord!

Ik heb 4 TB aan data. (verdeelt over 3 HD’s)
    Stel: NAS met 4x 2TB = totaal 8 TB

Kan timemachine dan zelfstandig (intelligent) de eerste 2 TB op de 1e NAS HD kwijt en de volgende 2TB op de 2e NAS HD?

Hoe werkt zoiets? Want volgens mij kan ik in TimeMachine niet 3 HD’s aan 3 verschillende NAS HD’s toewijzen, toch?

Bijdrager
    TheBigZ
    Realmusic op 11 juli 2013

Stel: NAS met 4x 2TB = totaal 8 TB

Waarom stop je geen schijven van 3TB of 4TB in je NAS? Met een 2-bay NAS kom je dan al aan 6TB of 8TB opslag.

Op een NAS kun je “shared volumes” aanmaken (al dan niet met een bepaalde grootte). Aan Time Machine kun je vervolgens zo’n “shared volume” toewijzen om de backups op te maken.

Bijdrager
    Realmusic

Dank voor je uitleg!

Ik dacht aan het kopen van een Synology DS413 DiskStation. Deze kan ik vullen met 4 hdd’s van 3TB. Ik kreeg een tip om deze zo configureren dat hij 9 TB (4x3TB SHR) aan shared volume heeft met beveiligde data.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je RAID wilt gebruiken ligt Synology Hybrid RAID inderdaad voor de hand.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.