15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    celie

[Opgelost] Time Machine

Hallo, Een deel van mijn foto’s ben ik kwijt. Gelukkig heb ik reserve kopieën  op een externe harde schijf staan. Maar die krijg ik niet aan de praat. Bij ‘activeer Time Machine’ blijft het heel stil. Wie weet Raad?

Bijdrager
    Tegenwind

Als TimeMachine niet wil werken kun je eventueel ‘met de hand’ de TimeMachine mappenstructuur doorbladeren naar de datum waar je ze nog wel had, en ze zelf terug kopiëren naar waar je ze hebben wil.

Als je je back-up schijf opent zie je als het goed is een map met de naam ‘backups.backupdb.

Hierin zie je de naam van je computer, als je deze opent een reeks data waaruit je kunt kiezen. Hieronder zie je dan weer de structuur van je harde schijf zoals die op dat moment was. Je kunt vervolgens dus naar /Gebruikers/jegebruikersnaam/Afbeeldingen gaan en hieruit de missende foto’s kopiëren en plakken op een plek buiten de back-up naar keuze.

Mocht het om een Foto’s bibliotheek gaan waar items uit ontbreken dan denk ik dat je echt de hele bibliotheek moet uit de back-up moet kopiëren, vervolgens kun je met de ALT/Option toets ingedrukt Foto’s starten en de teruggezette bibliotheek kiezen. Exporteer hieruit de missende foto’s en importeer ze weer in je ‘actuele’ bibliotheek (of andersom, afhankelijk van wat meer werk is).

Tip: Als je gebruik maakt van Mojave of hoger, stap t.z.t. over naar Carbon Copy Cloner. Deze maakt een volledige ‘kloon’ van je Mac, zodat je je computer daar ook mee kunt opstarten indien je interne opslagvolume defect raakt o.i.d.

CCC heeft ook ondersteuning voor ‘snapshots’ (ook wel momentopnames). Als je dit aanzet wordt iedere keer als je een nieuwe back-up maakt eerst zo’n snapshot aangemaakt. Dit is een functionaliteit van het nieuwe APFS bestandssysteem.

Indien gewenst kun je hiermee zo’n eerdere staat van je schijf openen en alles 1-op-1 terugzien hoe het toen was, i.p.v. TimeMachine die alle verschillende versies met snelkoppelingen aan elkaar linkt om ongeveer hetzelfde voor elkaar te krijgen, maar wat veel bewerkelijker is.

Bijdrager
    celie

Dank u heer Tegenwind, voor de uitleg. De mappen deden nog even moeilijk met bevoegdheden om ze te openen, maar uiteindelijk heb ik de foto’s op het bureaublad gekopieerd en op mijn nieuwe macbook in het Foto programma gezet.  Groet, Peter

Bijdrager
    celie

Het blijft vreemd dat ik time-machine niet meer kan activeren op een LaCie externe harde schijf van 1 TB.

Bijdrager
    McPim

Hoeveel tijd heb je het gegeven? Het kan soms héél lang duren, zolang je geen foutmelding ziet o.i.d. is ie misschien nog bezig..

Bijdrager
    inktvis75

Ik heb ook nog de nodige problemen gehad met een LaCie disk (itt andere merken). Belangrijk blijkt te zijn dat je de LaCie disk van te voren eerst helemaal leeg maakt.

identificeer de disk eerst: diskutil list

vervolgens eventuele partities unmounten: diskutil unmount /dev/disk2s1   (in dit voorbeeld disk2 partitie 1)

erase the disk: sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/disk2 bs=10000

gebruik vervolgens de disk utility om de disk opnieuw in te delen met het MacOS journaled filesystem

success!

Bijdrager
    Free2be

Beste forumlezers,

Na de installatie van OS Catalina, krijg ik de volgende foutmelding: reserve backup kan niet gemaakt worden omwille van onvoldoende vrije ruimte (1TB—>92GB) op de Airport Time Capsule.

De Airport Time machine beschikt over 2TB waarbij ik 2 partities heb aangemaakt gehad, 1 voor backup en 1 partitie voor bestanden. De partitie waar de backup op gemaakt wordt, noemt Data. Als ik op deze map klik krijg ik het bestand “Mackbook” te zien met bewerkingsdatum 27/10/2019, helaas kan ik dit bestand niet openen of deleten. Vermits er een nieuw besturingsysteem is geïnstalleerd op mijn Macbook Pro, ga ik ervan uit dat ik best van een lege partitie kan beginnen met nieuwe backups.

Via schijfdiagnose kom ik niet op de Airport Time Capsule.

Bij gebruik van het delete commando, krijg ik de foutmelding dat de bewerking niet kan voltooid worden omdat het onderdeel “bands” in gebruik is.

Als ik Time Machine open, kom ik hierin ook niet verder om deze actie te ondernemen.

Uiteraard kan ik de schijf formatteren maar dat is niet de bedoeling omdat ik dan ook mijn andere bestanden en gegevens ga verliezen.

Als ik naar backup terug zetten ga, zie ik dat er enkel vandaag een backup gemaakt is en dat de vroegere backups niet meer beschikbaar zijn.

Is er een oplossing voor dit probleem?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Free2be op 31 oktober 2019 om 11:11</p>
    Via schijfdiagnose kom ik niet op de Airport Time Capsule.

kun je met Schijfhulpprogramma wèl bij de TC komen ??

als je de backup zelf, in Finder aankoppelt, kun je die dan in Schijfhulpprogramma zien ??

Bijdrager
    Free2be

Helaas lukt dit niet, ik heb de backup toegevoegd aan de navigatie kolom in Finder, maar in schijfhulpprogramma is deze niet te benaderen.

Bijdrager
    fred44nl

je moet eerst de TC aankoppelen en dan ook de backup aankoppelen.

daarna moet je em in Schijfhulpprogramma kunnen zien.

Bijdrager
    Free2be

Ik kom er niet verder mee..

Bijdrager
    fred44nl

als je in Finder Airport Time Capsule aanklikt, dan verschijnt er Macbook Sparsebundle

die moet je dan dubbel aanklikken, waarna deze ook in de linker kolom van Finder verschijnt (zie eerdere afbeelding).

Bijdrager
    Free2be

Beste fred44nl,

Het probleem is, dat ik niet verder geraak, als ik Airport Capsule open via Finder, krijg ik 2 mappen te zien, Data En de map met mijn bestanden. De Data map bevat de backups, als ik op deze map klik krijg ik Macbook te zien, klik ik verder krijg ik een melding Macbook.bundle, geen activeerbare bestandsystemen. En dan houdt de pret op!

Bijdrager
    fred44nl

de enige oplossing, die ik dan nog weet is, om er via Terminal naar toe te gaan.

ben je daarmee bekend ??

als dat niet zo is, dan weet ik het ook niet meer.

Bijdrager
    Free2be

Ik had de HD in Airport Time Capsule gepartioneerd in 2 partities, data en mijn gegevens map. bij de keuze in TC hulpprogramma, schijf wissen: DATA, heeft hij blijkbaar de beide partities gewist…Klaar is Kees!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.