13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Appellover

Time Machine

Heb het volgende probleem:
    Bij TM opties komt venster : Laat deze onderdelen weg uit reservekopieën.
    In deze lijst staat mijn Macintosh HD
    Daardoor maakt TM geen reservekopie.
    Hoe krijg ik die lijst leeg ?
    Aanklikken van de HD kan niet (grijs)waardoor het klikken op het – teken niet werkt.

Bijdrager
    Stirf

Bij TM voorkeuren staat ook een minnetje ( -) links onderaan op je scherm.

Bijdrager
    Appellover

Als ik TM voorkeuren open staat daar linksonder een hangslot en na openen opties staat er een + en – teken onder de lijst,de + werkt wel maar de min dus niet als ik de HD uit die lijst wil halen omdat deze “grijs” is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De “Macintosh HD” zou (grijs of niet) juist helemaal niet mogen verschijnen in de lijst omdat het standaard de schijf is waar sowieso een kopie van wordt gemaakt. Dit staat dan helemaal los van de overige schijven die je uit wilt zonderen. Heeft TM nooit een kopie gemaakt van je interne of in eerste instantie wel bij het eerste gebruik? Want als TM voor het eerst gebruikt wordt vraagt het om een destination disk voor het maken van de eerste kopie en die kopie dat is dan automatisch je interne schijf.

Wat je kunt proberen is het plist bestand wissen van TM (mogelijk moet je daarna even opstarten) en als het goed is begint de procedure voor het maken van een eerste kopie dan overnieuw.
    Het plist bestand vindt je in: thuisbibliotheek / preferences / byhost

p.s: Ik heb geen Lion of hoger, maar gaat dit over een Macbook met Lion of hoger? Want als de drive gekozen voor backups niet is aangesloten, worden backups tijdelijk op de interne gezet. Wat je dan in de lijst van drive uitzonderingen ziet staan weet ik niet…

Bijdrager
    Stirf

Klik eens op het hangslot.

Bijdrager
    Appellover

Stirf: dan wordt alles op slot gezet en bij openen wordt weer macID gevraagd,dan ben ik weer net zo ver.

Hendrik:
    Gaat om Mac mini met mountain lion.
    Heeft de eerste maanden wel gewerkt.
    Het is mij een raadsel hoe de HD in die lijst komt,want dat is nou juist de schijf waar kopie van gemaakt moet worden,deze schijf zou er helemaal niet in moeten kunnen staan ,ook niet grijs.
    Eigenlijk zou ik TM opnieuw willen installeren .
    Heb geen idee wat je bedoelt met plistbestand en thuisbibliotheek
    Bij mijn MBA is die lijst van TM helemaal leeg dus dan wordt van alles een reservekopie gemaakt ,werkt zoals apple behoort te werken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je thuisbibliotheek is de map waarin allerlei data wordt gezet van de programma’s die je gebruikt. Deze map staat in je thuismap die je het snelst kunt bereiken via het ‘Ga’ menu van de Finder. Sinds Lion echter heeft Apple de bibliotheek map onzichtbaar gemaakt en om deze toch te kunnen bereiken moet je bij het klikken op het “Ga” menu de alt toets ingedrukt houden. Je ziet dan de bibliotheek staan tussen de rest.

In deze bibliotheek ga je dan naar preferences / byhost en daar staat het plist bestand van TM. Als een plist bestand (ook voorkeurenbestand genoemd) corrupt is kunnen er allerlei vreemde dingen gebeuren.

Dus wis dit bestand en kijk of je na een herstart (uit en in loggen gaat misschien ook) opnieuw kan beginnen met TM.

Bijdrager
    Stirf

ok, ik dacht het slotje nog dicht stond.

Bijdrager
    Appellover

Hallo Hendrik,
    Ik kan geen GA menu o.i.d. vinden in Finder.Waar vind ik zoiets ?

Bijdrager
    Appellover

Hendrik,
    Als ik handmatig een reservekopie wil maken krijg ik : Time Machine kan het maken van kopie niet voltooien omdat er geen schijven zijn waar kopie van gemaakt moet worden.
    Dit kan gebeuren als alle schijven zich in de lijst “maak geen reservekopie van ” bevinden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Appellover op 02 januari 2013

Hallo Hendrik,
    Ik kan geen GA menu o.i.d. vinden in Finder.Waar vind ik zoiets ?

Dat staat nog thans gewoon in de menubalk van Finder:

Aan het eind van deze link staat wat ik je al zei over het “Ga” menu.

De foutmelding die je krijgt klopt helaas helemaal, want je interne staat ook in die lijst en dat is nu juist de oorzaak van het probleem. TM opnieuw installeren hoeft niet (en kan misschien ook niet zomaar) want de oorzaak is niet TM zelf maar de data waar het programma mee moet werken. En zoals ik al zei: het wissen van het plist bestand zal TM waarschijnlijk dwingen overnieuw te beginnen dus ook met een verse kopie van je interne schijf.

Bijdrager
    Appellover

Hoi Hendrik,
    GEFELICITEERD!!!Ben dagen aan het zoeken geweest ,verschillende forums bezocht,allemaal goedbedoelde adviezen maar Hendrik heeft het gevonden.
    Het is ook niet zo eenvoudig voor een “normale”apple-gebruiker.Het ging om bestandje van 3KB wat dwars lag.
    Heel erg veel dank voor je bijdrage,geweldig.
    Hoop nog regelmatig gebruik te kunnen maken van je grote kennis.

Je gaat toch niet weer terug naar Cupertino na de kerstvakantie ?

Groeten uit Frankrijk van Ron

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Graag gedaan.:grin:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.