4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Faan

Time machine: 100-duizenden files, maar slechts enkele MB, toch meer dan 1u tijd

Hoi allemaal,

2 weken geleden heb ik m’n interne 2TB HD laten vervangen gezien die deels kapot was en niet meer gepartitioneerd geraakte.
    Nu heb ik een nieuwe 2TB HD (WD 7200rpm), gepartitioneerd naar 1.5TB voor Mac Snow Leopard en 500GB voor Windows 7.
    De hersteldienst heeft een TimeMachine-backup teruggezet op de 1.5TB partitie en dat ging perfect.

Nu hing ik m’n externe 1TB schijf eraan (USB) om opnieuw TM te kunnen gebruiken. Allemaal ok, de eerste backup duurde heel lang, maar ik vermoed dat dit door de nieuwe schijf te maken heeft misschien, dat die alles opnieuw backupt.
    Bijkomend vermelden, de TM HD is nog geen half jaar oud en vertoont geen fouten na controle via schijfhulpprogramma.

Maar, nu het probleem. Om het uur duurt het ontiegelijk lang om backups door te voeren. Vooral als ik zie dat die beweert over 100.000 files te moeten backuppen en het uiteindelijk altijd onder de 50MB blijkt te zijn. Het ‘opschonen’ nadien duurt ook zo lang dat soms een backup om het uur zelfs niet mogelijk is omdat die nog de backup van het uur ervoor aan het opschonen is. Verder merk ik dat die soms totaal geen idee heeft hoeveel die moet backuppen want het getal gaat met de minuten omhoog tijdens het backuppen (zie screenshots).

Een voorbeeld van zonet:

Berekenen, al over de 125-duizend (14u47)

5 minuten later begint die eindelijk aan de backup, zogezegd nog geen 10MB (14u52)

9 minuten later is het plots al meer om te backuppen? (15u00)

Nog eens 4 minuten later (15u04) bleek het eindelijk 22,30MB in totaal te zijn toen die overging naar ‘reservekopie voltooien’

Maar liefst 40 minuten later pas, verdwijnt de melding ‘reserverkopie voltooien’ en stopt de externe HD met knipperen (LED die aanduidt dat er activiteit is). (15u43).

Transfer: 4 minuten over 0,1MB; in totaal 12 minuten voor 22,3MB
    Totaal van start tot einde voor 22,3MB: 54 minuten?!

Als fotograaf kan je begrijpen dat dit problematisch is. Als ik van een kleine shoot thuis kom, heb ik al snel enkele GB aan beelden die ik asap moet backuppen, en na shiften en bewerken ook nog eens de Lightroom database en catalog export.
    Aan deze snelheid is dat zo goed als onmogelijk geworden, dus ik kopieer ze via Carbon Copy Cloner nu ook naar een andere schijf na elke shoot om zeker te zijn dat ik backups heb…

Ik heb al enkele sites bekeken en zaken doorgevoerd :
    * schijfhulpprogramma: rechten hersteld op zowel interne OS HD als externe TM HD
    * beide ook gecontroleerd en hersteld op fouten maar niets gevonden
    * opstarten in Safe Mode
    * bepaalde folders excluden die bekend staan om TM problemen te geven (TM zelf, Bootcamp partitie, Dropbox, films, Caches, Calendars sync changes…)…

Maar het helpt voor geen meter.

Iemand ervaring met gelijkaardige problemen en oplossing of op z’n minst oorzaak gevonden?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Deze site (zie ook het vorige topic “time machine fout”) kan je misschien helpen.

Bijdrager
    Faan

Die site had ik gevonden en heb deze dingen gedaan, maar haalt niets uit.

Ik heb al enkele sites bekeken en zaken doorgevoerd :
    * schijfhulpprogramma: rechten hersteld op zowel interne OS HD als externe TM HD
    * beide ook gecontroleerd en hersteld op fouten maar niets gevonden
    * opstarten in Safe Mode
    * bepaalde folders excluden die bekend staan om TM problemen te geven (TM zelf, Bootcamp partitie, Dropbox, films, Caches, Calendars sync changes…)…

Bijdrager
    Faan

Niemand?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.