24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    solutions

Time machine: 1 back-up per dag mogelijk?

Zoals de titel al zegt, is het mogelijk om Time Machine slechts 1 back-up per dag te laten maken i.p.v. 1 back-up per uur? Ik kan deze instelling nergens vinden.

Moderator
    unSOUND

Nee, deze optie is standaard niet aanwezig. Wat je kunt doen is TimeMachine uitzetten, en aan het eind van de dag aan. Dan maakt hij zijn backup, en als hij daar mee klaar ia zet je hem weer uit.

Tweede optie is om de .plist aan te passen, daarin staat de tijd tussen 2 backups namelijk aangegeven in seconden. Verander die dan van 3600 in iets anders.

Bijdrager
    solutions

Ah, goede tips unSOUND, ik had ook niet anders van je verwacht;-)

Wel vreemd dat Apple dit niet standaard in Time Machine mogelijk maakt.

Bijdrager
    Esquare

Dat is niet vreemd, want dan kun je aan het eind van dag zomaar een hele dag werk kwijtraken.

Maar als je graag de waaghals wilt uithangen, kun je ook gebruik maken van een simpel tooltje als TimeMachineEditor.

Inactief
    Anoniem

Die tweede optie is een super tip inderdaad…
    Het was voor mij de reden om Time machine maar niet te gebruiken.

Bijdrager
    JohnH

Dit kun je regelen met TimeMachineScheduler.
    De interval is in te stellen van 1 to 12 uur.

Bijdrager
    solutions
    ”Esquare”

Dat is niet vreemd, want dan kun je aan het eind van dag zomaar een hele dag werk kwijtraken.

Maar als je graag de waaghals wilt uithangen, kun je ook gebruik maken van een simpel tooltje als TimeMachineEditor.

Waaghals? Jij bent zeker ook verzekerd tegen te weinig sneeuw op de wintersport. 8)

Bijdrager
    solutions
    ”JohnH”

Dit kun je regelen met TimeMachineScheduler.
    De interval is in te stellen van 1 to 12 uur.

Tip van de dag, thanks.

Moderator
    unSOUND
    ”solutions”

Men gaat er van uit dat als jij om 11 uur een nieuw bestand maakt, en om 12 uur klaar bent, je computer om 2 uur ook gewoon stuk kan gaan, en niet de volgende dag nadat ’s nachts de back-up gemaakt is…

Bijdrager
    solutions
    ”unSOUND”
    ”solutions”

Men gaat er van uit dat als jij om 11 uur een nieuw bestand maakt, en om 12 uur klaar bent, je computer om 2 uur ook gewoon stuk kan gaan, en niet de volgende dag nadat ’s nachts de back-up gemaakt is…

Point taken…

Bijdrager
    Esquare
    ”solutions”

Waaghals? Jij bent zeker ook verzekerd tegen te weinig sneeuw op de wintersport. 8)

Ik ga nooit op wintersport. Veuls te gevaarlijk. 8)

Bijdrager
    iJoost

Overigens is een dag later van al die uurlijks backups nog maar eentje overgebleven (er wordt ook voortdurend uitgedund). En verder zullen de backups in de regel niet al te veel van elkaar verschillen en daardoor niet bijzonder groot zijn (alleen de gewijzigde bestanden zitten er in). Dus bespaar je op de hele backup-schijf (maximaal drieentwintig keer een handvol files is) nauwelijks ruimte door de frequentie terug te brengen naar dagelijks.

Mocht je erg grote bestanden aan het bewerken zijn dan kan dat wel behoorlijk oplopen. Maar dan kun je die misschien beter bewerken in een special folder die je uitsluit voor TimeMachine.

Bijdrager
    rolandvc

Het is inderdaad zoals iJoost zegt. Kijk maar eens in je oudere backups.
    Die van vandaag en gisteren zijn per uur bewaard. Die van de hele maand zijn al uitgedund per dag en van de vorige maanden blijft er slechts 1 per week over.
    TimeMachine is dus slimmer dan je denkt, ik begrijp dan ook niet waarom mensen absoluut de interval willen gaan wijzigen, de gewonnen ruimte is idd. miniem. Bovendien merk je van die kleine backups per uur nauwelijks iets, terwijl een dagbackup toch al een stuk groter is en dus voor langere vertraging zorgt.

Ik heb een map die niet gebackupt wordt voor grote bestanden en bestanden die ik niet wil bewaren. Vergeet die grote bestanden wel niet aan het eind van de bewerking op een plaats te zetten waar ze wel door TimeMachine gezien worden, anders riskeer je natuurlijk om ze kwijt te raken.

Bijdrager
    MouseMighty

TimeMachine is een backuptool voornamelijk ontworpen en gemaakt voor het beschermen tegen human fuck ups. Na verloop van tijd zullen namelijk bestanden volledig uit je TM backup verdwijnen! Wil je echt backuppen doe het dan met software/hardware die er echt voor ontworpen is.

Bijdrager
    sally

Ik ben de Time Machine meteen gaan gebruiken zoals hij niet bedoeld is..
    Het gaat mij er in de eerste plaats om een actuele back-up te produceren op het moment dat het mij uitkomt. Meestal heb ik eerst in het muziekproject waar ik mee bezig ben wat keuzes gemaakt en alles wat overtollig is weg gegooid en de prullebak geleegd.
    Stekker in het stopcontact Firewire der in en hij begint meteen..
    Als hij klaar is afkoppelen en uit.

Bijdrager
    sypie

Precies, en soms komt Time Machine met de melding dat je 10 dagen overgeslagen hebt.. dan is het weer tijd om de schijf aan te zetten en te laten pruttelen…

Bijdrager
    Heijtink

Ik snap niet waarom je maar 1 keer per dag wilt backuppen (is dat al een Nederlands werkwoord die in de Van Dale is opgenomen?) Laten we even een hypothetische situatie crieeren:

Je bent de hele dag op je computer bezig en je wijzigt 100 mb aan werk. Aan het eind van de dag word er een backup gemaakt van 100 mb. Als je nu dit in 24 uren verdeeld. 100/24=4,17 mb per uur. Daar zit natuurlijk wat overlap in. Maar voor die paar MB overlap die jouw een hoop tijd dus geld kunnen besparen ga je het maar 1 keer per dag doen waardoor je niets per uur backupped. Daarbij is het maar voor 1 dag dat daadwerkelijk (theoretisch) 24 uur wordt opgeslagen en op de 25ste uur het 1ste uur van de 24 uur wordt verwijderd. Dus volgens mij is je ruimte besparing ten opzichte van mogelijke tijd besparing echt minimaal.

Gewoon per uur zou mijn raad zijn.

Bijdrager
    Geedee

Een heel klein beetje off topic:

als TM dan toch oudere back-ups uitdunt, kan je dan ook zelf (manueel) mappen van in de ‘prehistorie’ weggooien waardoor er meer ruimte vrijkomt op de externe HD?
    Momenteel heb ik het hele systeem + de hele reutemeteut van 1 september teruggezet. TM heeft nu dat hele ding opnieuw geback-upt en dat nam meteen een forse hap uit mijn externe HD. Als ik dus nu eerdere back-ups zou kunnen verwijderen,, win ik terug aan ruimte.

Bijdrager
    iJoost

Ja dat kan. Gewoon direct op de TimeMachine schijf de gewenst backup folder(s) selecteren en verwijderen. Als je geen complete backups wilt verwijderen maar juist een bestand of folder uit alle backups wilt verwijderen, dan kan dat ook (zit in het actie-menu in het TimeMachine-scherm zelf).

Bijdrager
    Heijtink

Maar wat is nou je rieele winst? Ik geloof echt niet dat het zoveel scheelt.

Bijdrager
    Geedee
    ”Heijtink”

Maar wat is nou je rieele winst? Ik geloof echt niet dat het zoveel scheelt.

Als je een deel kan wissen dat je – zoals in mijn geval – dubbel hebt geback-upt, kan dat toch zo’n 40Gb schelen.

Bijdrager
    Heijtink

40 GB? OK. Voor mij is dat niets, ik heb een 2 TB hardeschijfruimte om op te backuppen. Als 40 GB veel is in percentuele verhouding tot de grote van je opslag HD dan kan 40GB veel zijn. Ik denk dan. Voor 40 GB heb ik een backup per uur. Is dat het waard? Ja dat denk ik wel. Voor 97 Euro heb je zo een 1TB interne HDD. Kost weinig voor relatief meer zekerheid.

Bijdrager
    Geedee
    ”Heijtink”

40 GB? OK. Voor mij is dat niets, ik heb een 2 TB hardeschijfruimte om op te backuppen. Als 40 GB veel is in percentuele verhouding tot de grote van je opslag HD dan kan 40GB veel zijn. Ik denk dan. Voor 40 GB heb ik een backup per uur. Is dat het waard? Ja dat denk ik wel. Voor 97 Euro heb je zo een 1TB interne HDD. Kost weinig voor relatief meer zekerheid.

Ja, dat zal dan wel, maar bijna 100 euro blijft voor sommige mensen veel geld. Zeker als je het anders kan oplossen door bijvoorbeeld oudere back-ups te wissen. En wat die ‘zekerheid’ betreft, dat snap ik niet helemaal. Hier staat TM ook altijd aan maar omdat hij alleen maar back-upt wat verandert, is dat nooit erg veel op een dag (in mijn geval) en is een relatief kleine schijf (360 GB) te doen (behalve natuurlijk als er ineens 40 afgaat ;-)).

Bijdrager
    Heijtink

Hier staat TM ook altijd aan maar omdat hij alleen maar back-upt wat verandert, is dat nooit erg veel op een dag (in mijn geval) en is een relatief kleine schijf (360 GB) te doen (behalve natuurlijk als er ineens 40 afgaat ).

De zekerheid wordt gecreeerd omdat je ieder uur een back up maakt. Er zijn natuurlijk verschillende sitaties waarin een backup per uur enorm handig is. Maar om een voorbeeld te geven vanuit mijn eigen situatie. Ik gebruik mijn iMac niet om mijn werk op te doen of om geld mee te verdienen. Voor mij is het gewoon een thuis computer. Ik heb nu twee keer gehad waar ik de backup nodig had om het hele systeem er weer opnieuw op te zetten. In Beide gevallen was ik blij dat alles wat ik had gedaan/gemaakt in het laatste uur dat, dat nog steeds was gebackupped. En ben enorm blij dat ik die laatste paar uren werk of veranderingen niet helemaal opnieuw hoefde te doen. Maar goed dat is natuurlijk wel persoonlijk.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.