11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iBrammer

Time Capsule vs Lacie Wireless Space

Sinds enkele weken heb ik een iMac, en dat bevalt prima. Nu zoek ik een manier om mijn bestanden te backuppen, en liefst draadloos; ik hou gewoon niet van al die kabels. De ideale oplossing is natuurlijk een Time Capsule, maar die is vrij prijzig. Nu kwam ik een alternatief tegen, de Lacie Wireless Space, en volgens mij kan die precies hetzelfde, maar is toch een euro of 70 goedkoper.

Naast de backup functie zal ik ook nog een deel van de harde schijf gebruiken als externe opslag, om precies te zijn de ene helft voor backups van mijn iMac (die een 500GB HD heeft), en dus de rest voor overige bestanden. Ook is de functie als router bij beide erg aantrekkelijk, volgend jaar ga ik op kamers en meestal is in de studentenhuizen alleen bedraad internet aanwezig, wat natuurlijk niet erg praktisch is met de MBP die tegen die tijd aangeschaft zal worden.

Even ter info; mijn imac komt uit de VS en het is het basic model van dit moment (MC508LL/A), volgens mij zou dit geen problemen op moeten leveren met een ‘nederlandse’ Time Capsule of Lacie Wireless Space.

Mijn vragen zijn dus als volgt:
    – Is de Lacie Wireless Space een goed alternatief voor de Time Capsule?
    – En werken deze met een iMac uit de VS?

Advies of extra informatie is altijd welkom,

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Pieterr

Mac uit de VS is geen enkel probleem.

Ik zou zelf liever een losse router aanschaffen (bv een AirPort Extreme of een Linksys E3000 of iets dergelijks) en daar een USB-schijf dan wel echte netwerkschijf (NAS) op aansluiten. Dan kun je ook je Time Machine backups draadloos laten maken.

Bijdrager
    ivar

Hey
    de Mac uit de VS is geen probleem draait gewoon “normaal” in NL. Met de Lacie heb ik geen ervaring. Maar over het algemeen is het lekker werken met Lacie.

Bijdrager
    iBrammer
    Pieterr op 29 november 2010

Mac uit de VS is geen enkel probleem.

Ik zou zelf liever een losse router aanschaffen (bv een AirPort Extreme of een Linksys E3000 of iets dergelijks) en daar een USB-schijf dan wel echte netwerkschijf (NAS) op aansluiten. Dan kun je ook je Time Machine backups draadloos laten maken.

Thanks voor je snelle reactie, maar waarom? Ik hou van apparaten die ‘alles in 1’ hebben..

Let me know!

Bijdrager
    Pieterr

“Ieder voordeel heb z’n nadeel”. Ook een alles-in-1 apparaat. Gaat er iets stuk, dan heb je ook meteen niks meer als ie bij de reparatie ligt. De harde schijf van de Time Capsule kun je niet upgraden (althans, niet makkelijk). Later je schijf vervangen door een grotere (USB/netwerk)schijf icm een AirPort Extreme is heel simpel.

Bijdrager
    iBrammer

Ik heb een gekeken naar die Airport extreme, in feite is het gewoon een time capsule zonder harde schijf erin. Als ik deze airport extreme aanschaf samen met een aparte harde schijf, is het dan aan te raden deze harde schijf via de usb aan de airport extreme te hangen of gewoon direct aan de imac? Zit er snelheidsverschil in?

Bijdrager
    Pieterr

Ja. Als je zo’n USB schijf direct aan je iMac hangt heb je een betere performance dan als je de schijf aan de AE hangt.

Zie voor wat getallen.

Bijdrager
    iBrammer

Wederom bedankt voor de snelle reactie, een losse harde schijf met firewire 800 is nog een stukje sneller, toch?

Bijdrager
    Pieterr

Zekers. Alleen niet zo draadloos.:lol:
    En daar begon je je startposting mee…

Mijn advies: koop een goede router (bv de AirPort Extreme) en sluit daar een NAS op aan. Dan kun je standaard draadloos backuppen, en bedraad (indien nodig) zelfs met een aardige snelheid.

Bijdrager
    iBrammer

En wat voor een NAS raad je dan aan?

Bijdrager
    Pieterr

Er zijn veel goede NAS behuizingen te koop. Ik heb zelf een Synology NAS en heb m’n enthousiasme over dat merk en de software die bij hun systemen zit hier al vaker laten horen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.