8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Jochemz

Time Capsule reserve kopie

OMTers

Misschien een domme vraag maar ik kon er geen duidelijk antwoord over vinden,
    als ik een reserve kopie van mijn MacBook maak op een externe HDD is deze dan
    net zo groot als het gebruikte geheugen op de Mac? of word deze gecomprimeerd?

b.v. ik heb een 256GB schijf in mijn Mac die helemaal vol is,
    neemt dit dan 256GB van een 1TB HDD in gebruik?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    fred44nl

bestanden worden niet gecomprimeerd.
    maar je backupped normaal niet alles.
    je kunt diverse dingen uitsluiten, zoals caches, logs, e.d.
    daardoor is de backup over het algemeen kleiner dan de inhoud van de oorspronkelijke schijf.

Bijdrager
    Jochemz

Dank voor de reactie, Fred44nl

maar 100GB kleiner of eerder 10GB kleiner?
    Als ik een 1TB HDD schijf koop en ik ben al bijna een kwart kwijt aan die reserve kopie,
    kan ik misschien beter een 2TB HDD kopen, lijkt mij.

Bijdrager
    Hermanko

Bijdrager
    fred44nl

op m’n schijf staat op dit moment 157 GB.
    de backup is nu 107 GB, maar dat wordt langzaam aan meer.
    het is maar een voorbeeld.

Bijdrager
    Maurits

Het deel wat (standaard) niet in de backup zit, zal (afhankelijk van wat je op je schijf hebt staan) enkele GB’s zijn.

Maar omdat de backup bedoeld is om ook oude versies te bewaren, en bestanden die je weggegooid hebt, is het verstandig dat de backupschijf 2-3x zo groot is als de schijf van de Mac die je wil backuppen. Dan heb je voldoende ruimte om een langere tijd (2 jaar) alles te backuppen zonder dat je na hoeft te denken wat je wel en niet in de backup zet.

het een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je doet op de Mac.
    Bijvoorbeeld: als je elke week 25 GB aan filmpjes maakt, en die na een week weggooit, zal de backup na een paar maanden erg groot zijn geworden….
    Mijn Macbook heeft ca 200 GB op schijf, ik zet (bijna) alles op de backup, en een backup met een historie van een halfjaar is 325 GB groot.

Bijdrager
    GoeieDag
    fred44nl op 15 mei 2014

Je kunt diverse dingen uitsluiten, zoals caches, logs, e.d.

Juist die caches, logs, .trash e.d. sluit TM zelf al uit.

Bijdrager
    Buzz

Je kan beter een aparte externe schijf voor de Time Machine backup kopen, en een andere externe schijf voor je bestanden die niet op de interne schijf passen. Op die manier kunnen die bestanden worden meegenomen in de backup. Het is inderdaad aan te raden de backup schijf zo’n 2-3 keer zo groot te nemen als de som van alle schijven die je in de backup mee wil nemen, zodat je bestanden tot wat verder terug in de tijd kunt terughalen als dat nodig is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.