7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    pwessels

Time Capsule – Probleem met bereik

Sinds kort (2 weken) ben ik overgestapt op Apple (MacBook Pro 17″ voor mezelf en 15″ voor mijn vriendin). Tot nu toe bevalt de overstap prima, maar…

Thuis heb ik nu een Time Capsule 1TB staan om regelmatig een backup te kunnen maken. Situatie is als volgt:
    – In de meterkast staat een ADSL modem/router van Tele2
    – Er loopt een ethernet kabel naar de studeerkamer
    – In de studeerkamer staat de Time Capsule
    – Mijn appartement is een L-vorm, waarvan de studeerkamer aan het begin is van de lange poot
    – Ik heb goed bereik tot aan de hoek van de L (ruim 10 m)
    – Ga ik de hoek om, dan valt na 1-2 meter het signaal compleet weg (van vol bereik naar geen bereik)
    – De andere poot is ook ongeveer 10 m

In de oude situatie (Windows met Senao access point, alleen b/g) had ik overal perfect bereik.

Ik heb het forum al uitgebreid doorgenomen, maar helaas nog geen oplossing gevonden. Ik heb verschillende kanalen geprobeerd en geprobeerd het netwerk alleen op n te zetten, maar tot nu toe zonder succes. Heb ook APGrapher geïnstalleerd. Het signaal is 240/270 binnen de studeerkamer en loopt terug zodra ik de gang in loop. Ga ik de hoek om dan valt het in een keer naar 0 en kan ik niets meer.

Naar mijn idee heb ik een paar opties:
    – Time Capsule terug brengen naar winkel. Oude Senao terugzetten en USB harde schijf kopen voor backup.
    – Airport Extreme kopen en in de hoek van de L zetten om signaal door te sturen naar woonkamer.
    – Ethernet kabel doortrekken naar hoek van het appartement en daar Time Capsule neerzetten.

Mijn vragen:
    – Hebben jullie nog tips om het signaal te versterken?
    – Kan ik met een Airport Extreme het signaal “doorzenden”? Ik wil het best proberen, maar kost weer EUR 90,-

Alvast bedankt voor jullie tips en commentaar.

Bijdrager
    Chantal C.

Netwerkbereik uitbreiden met een Airport Express kan ook. Is goedkoper.

Bijdrager
    Sumar

TC in de meterkast zetten ?

Bijdrager
    314ter

Ik zou eens een ethernetkabel nemen en je TC in de hoek van L zetten om te kijken of dat gaat werken. Als dat werkt kun je altijd nog beslissen of je de moeite wilt nemen het op die manier netjes aan te leggen, of dat je toch liever geld wilt uitgeven aan een repeater (airport express). Een repeater zorgt wel voor een extra vertraging en energie verbruik.

Ik heb overigens mijn netwerk range sterk verbeterd door de ‘interference robustness’ aan te zetten, de ‘multicast rate’ laag te houden en een kanaal te kiezen waar geen buren op zitten. Met een tooltje als airradar kun je meer informatie krijgen over andere netwerken. De multicast rate en interference robustness stel je in met de airport utility.

Bijdrager
    pwessels

Beste Sumar,

De meterkast zit buiten de woning (appartementencomplex) en vandaaruit heb ik helemaal geen bereik. De ADSL modem/router hangt daar wel en vandaar lopen ethernetkabels naar de studeerkamer (access point en netwerk printer).

Je brengt me echter wel op een ander idee:
    – De TC in de meterkast zetten en aansluiten met een kabel op de router.
    – Mijn oude Senao AP terugzetten in de studeerkamer en daar een draadloos netwerk mee opzetten.

Vragen:
    – Kan ik de TC dan vinden in mijn netwerk in combinatie met Time Machine?
    – Sluit ik de printer en de Senao aan op de TC of de modem?

Alvast bedankt voor de reactie.

PS: mijn eerste vragen blijven wel staan, want ik wil eigenlijk niet mijn oude Senao terugzetten omdat deze alleen b/g ondersteunt en niet n

Bijdrager
    pwessels

Beste 314ter,

Dat van die kabel is natuurlijk wel een goed idee (stom dat ik daar zelf niet op kom), dan weet ik in ieder geval of het ├╝berhaupt gaat werken. Sowieso wil ik het wel netjes wegwerken, want 10 m kabel door de gang is natuurlijk geen gezicht.

Is ‘interference robustness’ hetzelfde als ‘ gebruik storingsonderdrukking’ ? De multicast rate staat al op laag.

Iedereen alvast bedankt voor alle reacties.

Bijdrager
    314ter

Ja dat is hetzelfde. Succes.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.