30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 74)
  • Q:
    Bijdrager
    Chantal C.

Time Capsule overleden, zoek goed alternatief

Afgelopen weekend is mijn Time Capsule na ruim 2,5 jaar dan toch overleden. Vanochtend AppleCare gebeld, maar de mijne valt niet onder de welbekende vervangingsregeling. Maargoed dat zaakje zal nog wel uitgevochten worden via distributeur (waar ik hem ingekocht heb).

Anyway ik heb een Airport Extreme gekocht en zoek nu nog een goede NAS oplossing voor Time Machine backups. Losse Firewire/USB schijf is geen oplossing. Vier Macs moeten onafhankelijk van elkaar kunnen backuppen.

Vanmorgen wat zitten Googlen en kwam de LaCie Network Share 2 tegen, echter lees ik daar nogal wat negatieve reviews over.

Heeft iemand een tip voor me voor een andere NAS? Vnl voor Time Machine en evt andere dataopslag. RAID-1 zou mooi zijn.

Bijdrager
    madcat

Ik zou inderdaad voor een NAS met RAID 1 of RAID 5 gaan, er zijn verschillende merken waar je uit kan kiezen.

Bijdrager
    Tempest

Ik stel voor om eens naar een drobo te gaan kijken. Kost meer dan een Time Capsule, maar ondersteunt dus raid, zodat je 1 of 2 schijven als redundantie opoffert, moest er ééntje (of 2, naargelang je instellingen dus) uitvalt, je die slechts hoeft te vervangen en alles werkt nog.

EDIT:
    Je kan hierbij zelf je harde schijven kiezen, dus je hangt niet vast aan een bepaalde capaciteit.
    Drobo geeft aan welke schijf kapot is en kan meteen vervangen worden zonder je Drobo uit te zetten.
    Hij blijft zelfs constant beschikbaar als er een schijf is uitgevallen.

drobo.com

Bijdrager
    mbreeden

Een NAS met Raid 1 of 5 is inderdaad een goeie keuze. Ik heb onlangs Netgear ReadyNas RND2000 gekocht met 2 1Tb Disks. Heel fijn werkende complete NAS met goeie value for money.

By the way: ik heb geen aandelen Netgear;-)

Suc6!

Bijdrager
    borisboef

Beetje overdreven om puur voor backups een RAID-configuratie te gebruiken. Backups kun je immers altijd weer opnieuw maken mocht er een schijf crashen, dan heb je wel misschien een dag geen backup, maar a la. Kies dan eerder voor een externe backup oplossing, dat lijkt me in casu relevanter.

Bijdrager
    Dwee8le

Ik heb een Synology DS110j (dat is een 1-bay NAS, maar ze hebben ook andere varianten) met 1TB aan opslag (hij kan 3TB aan volgens de website).

In een woord: GEWELDIG!

Hij is verbonden aan een airport extreme en vanuit daar verbonden met mijn PS3/TV, HP printer en met mijn iMac. De NAS zelf gebruik ik voor al mijn media bestanden (video, muziek en foto’s), mijn documenten (vaak via FTP als ik op mijn werk ben) en inmiddels ook als TimeMachine opslag. Via WIFI kan ik zelfs met mijn iPad en iPhone de NAS gebruiken. Muziek streamen naar mijn iPad kan gewoon met de gratis software van Synology (DS Audio heet ie geloof ik) en even een filmpje streamen als ik in bed lig met mijn iPad kan ook.

Ik ben vooral erg blij met de enorm eenvoudige bediening via een webbrowser (chrome werkt hier beter dan safari IMO). De software die ze gebruiken (Diskstation Manager 3.0) is erg eenvoudig en zeer duidelijk.

Voor een fijne TimeMachine backup moet je wel de volgende “truc” toepassen:
    Maak een aparte client aan die TM heet en geef deze client een maximum upload van 100GB. Gebruik deze client vervolgens als ingang voor je TimeMachine backup, want anders gebruikt hij de hele HD en dat vind ik erg zonde. Je kan dus niet een maximale map omvang instellen, maar door de speciale gebuiker maar een max. upload te geven, zal hij zich daar braaf aan houden.

Tot nu toe werkt alles als een zonnetje!

Bijdrager
    Tempest

@Borisboef: Dat is waar, maar in mijn geval staan bijvoorbeeld al mijn films en muziek op dezelfde schijf als time machine backups. Ik heb dus geen aparte backup daarvan en dan is raid wel handig.

Bijdrager
    Chantal C.

@Tempest de Drobo FS heb ik ook bekeken. Mooi ding, maar wel vrij prijzig.

Bijdrager
    Tempest

Klopt. Raid oplossingen zijn prijzig als je het slechts voor backups gebruikt. Voor vitale data daarentegen, waar jaren werk in zit, zijn ze hun geld waard.

@Dwee8le: het commando

defaults write /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine MaxSize -integer 307200

zet een limiet op de grootte van je TM backup (in mb, dus 300GB voor mij).

Bijdrager
    Chantal C.

Wellicht een optie dus om mijn Mac mini met SL Server te vervangen. Wordt die Drobo FS met schijven geleverd?

Bijdrager
    youp.c

De Lacie 2big quadra is ook een aanrader heeft standaard time machine ingebouwd en meer dan degelijke kwaliteit: link

Voor meer informatie over Lacie en Time Machine zie ook hier

Bijdrager
    Tempest

Nee, daarvoor moet je zelf zorgen. De meeste winkels verkopen echter ook schijven voor je Drobo.
    Deze zijn meestal duurder dan gewone schijven, maar je kan zelf ook goedkopere schijven gaan kopen.

Bijdrager
    Chantal C.

@youp.c de LaCie 2big Quadra heeft geen gigabit aansluiting. ik wil een NAS rechtstreeks kunnen benaderen zonder Mac er tussen. Aan Airport Extreme hangt al een harddisk.

Bijdrager
    Chantal C.

@Tempest is een Drobo een beetje stil? Ik heb in het verleden weleens een Deonet unit geleverd bij een klant van me, maar die maakte best herrie. Alleen voor serverhok geshikt dus.

Bijdrager
    Tempest

Hoe stil je drobo is hangt mee af van welke schijven je erin steekt. Hij staat bij mij in de kast bij de router, dus ik heb er geen last van. Ik heb er eigenlijk helemaal nog niet echt op gelet hoeveel geluid hij maakt. :innocent:

Btw… aan een airport extreme kan je normaal ook een usb hub hangen en daaraan meerdere apparaten (mix van printers en harde schijven). Dat moet ook werken.

Bijdrager
    Chantal C.

@Dwee8le hoeveel geluid maakt die Synology? (of hoe stil is ie?);-)

Bijdrager
    joke_name

@chantal C.

Ik ga hier voor het gemak even vanuit dat het om een bedrijfje gaat, waar de 4 macs zich bevinden.

Vergeet niet dat het handig is om een off-site backup te hebben. Dus ergens anders opgeslagen. Dit ivm brand ofzo.

Wat je zou kunnen doen met bijvoorbeeld een Q-nap of Synology. Is 2 dezelfde kopen waarvan er eentje op een andere locatie staat(Thuis bijvoorbeeld) Deze worden bijvoorbeeld elke nacht met elkaar gesynchroniseerd.

Je kan natuurlijk ook dingen wegschrijven op tape.

Bijdrager
    Chantal C.

@joke_name belangrijke data is ook in “the cloud” opgeslagen. Dus dat is voorzien. Het is vnl voor backups van Macs en om evt na een herinstallatie snel data terug te zetten.

Moderator
    unSOUND
    Chantal op 31 januari 2011

Anyway ik heb een Airport Extreme gekocht en zoek nu nog een goede NAS oplossing voor Time Machine backups. Losse Firewire/USB schijf is geen oplossing. Vier Macs moeten onafhankelijk van elkaar kunnen backuppen.

Waarom niet ? Hier hangt er ook gewoon een USB schijf aan de Airport voor Time Machine…

Bijdrager
    Chantal C.

Er hangt al een kleinere USB schijf aan de Airport Extreme. Die is te klein voor Time Machine backups.

Moderator
    unSOUND

Dan hang je er toch een USB hub aan ?

Bijdrager
    youp.c

P.S. Excuses ik bedoelde deze natuurlijk: linkje
    Bij ons op het netwerk heet tie gewoon lacie-2big, ff gegooglet daarop en waarschijnlijk dan toch de verkeerde aangeklikt.

Bijdrager
    Chantal C.
    youp.c op 31 januari 2011

P.S. Excuses ik bedoelde deze natuurlijk: linkje

Dank je

Bijdrager
    Sascha

Ik dacht bij het lezen van jouw openingspost exact hetzelfde als unSOUND.

Bijdrager
    ibobi

Mijn time capsule is maand geleden overleden. Toen ook een Extreme gekocht maar heb toch maar eens een nieuwe hard disk in de TimeCapsule gezet (meteen een upgrade van 1 naar 2 Tb) en was voor 80 euro klaar. Het eenvoudig zelf te doen, er zijn legio video tutorials te vinden. En die Extreme? Die weer terug naar Apple.

Bijdrager
    Chantal C.
    ibobi op 31 januari 2011

Mijn time capsule is maand geleden overleden. Toen ook een Extreme gekocht maar heb toch maar eens een nieuwe hard disk in de TimeCapsule gezet (meteen een upgrade van 1 naar 2 Tb) en was voor 80 euro klaar. Het eenvoudig zelf te doen, er zijn legio video tutorials te vinden. En die Extreme? Die weer terug naar Apple.

De mijne wil niet meer aan. Zaterdagavond eerst wegvallend wifi. Herstart gedaan en uur later helemaal uit.

Bijdrager
    Pieterr

Drobo aka Slobo.

Ik zou een Synology NAS kopen ( bv de DS211+ ).

Bijdrager
    Dwee8le

Volgens de synology website maakt mijn 1bay ds110j een max. geluid van 19,9db. Hij heedt 1x 50mm fan aan de achterkant voor koeling. Bij mij staat hij in de kast in de buurt van mijn ps3 en die maakt duidelijk meer geluid. Bij veel gebruik hoor je de HD eerder dan de fan, maar over het algemeen vind ik hem aardig stil.

Bijdrager
    r.heijma

Niet om het een of ander maar alsjeblieft geen LaCie (hatsjie)
    Ik heb er al het volgende mee meegemaakt.
    Nr1. Interne voeding in rook opgegaan. Brandmelder ging af.HD was nog wel in orde en zo de data eraf gehaald.
    Nr2. Gewoon dood. Alles kapot geen data meer vanaf te krijgen.
    Nr3. Voeding in vuur en vlam. HD’s nog wel in orde maar systeem stond in een of ander duister formaat op de schijven.
    Nr4. Lacie 2Big. Na een spanningsdip is er iets niet goed in het ding. Het blauwe oog staat maar te knipperen maar is verder niet te benaderen. Het ding staat al een paar weken bij Lacie maar is nog niet gerepareerd. En er is ook geen garantie dat de data er nog op staat.

En dat bij de denk ik totaal 5 hatsjie dingen die we hebben staan.

Just my two cents.

Moderator
    unSOUND

Niet lullig bedoeld, maar daar hebben we natuurlijk weinig aan. Je kunt letterlijk geen merk noemen of iemand heeft wel zo’n drama verhaal erover te vertellen, en iemand anders heeft alleen maar lovende verhalen over datzelfde merk.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 74)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.