27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Maverick9898

Time Capsule of toch gewoon normale externe HDD?

Beste mensen,

ik ben aan het overwegen om een Time Capsule te kopen, maar heb er zelf eigenlijk geen ervaringen mee en daarom vraag ik om jullie advies.
    Ik zal even mijn situatie voorleggen.
    -Ik heb een 24 inch iMac, momenteel voor Time Machine back-up aan een 1 TB HDD van LaCie
    -Een MacBook Air zonder Time Machine back-up maar wil dat wel graag (aangezien daar mijn hoorcollege documenten op staan)
    -Een 500 GB HDD van LaCie die volraakt van films en TV-series

Nu dacht ik dat het handig was om een Time Capsule aan te schaffen, aangezien die beide Macs draadloos kan backuppen en dan kan ik mijn oude Time Machine HDD gebruiken voor gewone opslag.
    Maar aangezien ik vele gigabytes verwerk met mijn iMac en Time Machine die moet updaten wil ik wel dat het enigszins snel gaat. Is Time Capsule ook aan te sluiten via USB op je computer of is die USB alleen voor printers (als ik de Apple site check, lijkt het van wel)? Anders, is de WiFi snel genoeg (in gemiddelde omstandigheden) om die gigabytes snel te kunnen verwerken of heb ik echt langere wachttijden dan bij USB?
    En dan nog als laatste: ik zou graag mijn oude Time Machine back-ups van mijn huidige LaCie willen overplaatsen naar mijn Time Capsule. Is dat mogelijk of moet ik gewoon weer helemaal opnieuw beginnen?
    Alvast bedankt!

Maverick9898

Bijdrager
    Pieterr

Als je nog geen snelle (gigabit) N-router hebt, en ook je Time Machine backups wilt gaan maken via het netwerk, dan is de Time Capsule een handige optie.

Als je wel al een snelle N-router hebt zou je ook nog kunnen overwegen om een NAS te kopen en daar je Time Machine backups (draadloos via het netwerk) op te maken. Een NAS biedt behalve opslag nog een aantal features die misschien interessant voor je zijn. Bovendien kun je het type, de grootte (en prijs!) van de schijven wat beter zelf bepalen dan met een TC.

De eerste backup op een netwerkschijf kun je het beste maken met een ethernetkabel. De incrementele backups naderhand kun je prima via WiFi maken. Ik doe dat hier in huis voor 3 Macs.

Bijdrager
    Maverick9898

Dank voor je snelle reactie Pieterr!

Ik weet zelf niet zo goed of ik een N-router heb. Ik zal zo even kijken.

Wat zijn dan de extra opties? Een NAS ziet er wel groot uit namelijk:).

Bijdrager
    Pieterr

Welke router heb je precies?

Wat die extra opties betreft, kijk hier eens.

Vooral de Download Station is een populaire applicatie onder de Synology-gebruikers. Je Mac hoeft daarvoor niet aan te staan.

Bijdrager
    wmaat

Zekers doen die TC! Werkt als een zonnetje, nooit problemen mee! 1e back-up duurt lang, opvolgende gebeurd automatisch door TM op achtergrond, merk je niets van! Oude TM kopie kun je terugplaatsen op TC, merdere computers ook geen probleem. Hang de schijf met video gewoon aan de TC, heb ik gedaan met schijf muziek…

Bovendien zal de nieuwe iTV vast probleemloos samenwerken met TC, een andere NAS moet ik eerst zien. Prijs van TC is voor router en opslag naar Apple prijsmaatstaven niet zo heel veel! Heb je MobileMe?

Bijdrager
    JohnH

De snelheid van je verbinding kun je aflezen in Netwerkhulpprogramma > Tab Info
    Achter “Verbindingssnelheid” vind je de snelheid van je verbinding.
    Bij mij zie ik 270 Mbit/s staan (mijn MBP staat dicht bij m’n Airport Extreme met 5 GHz ingeschakeld).
    Achter Model vind je b.v. 802.11. a/b/g/n
    Hiermee kun je dus zien of je router ook het n-protocol ondersteunt.
    Netwerhulpprogramma vind je via Programma’s > Hulpprogramma’s

Bijdrager
    JohnH

Mocht je router snel genoeg zijn, dan kun je alsnog overwegen een NAS aan te schaffen.
    Zelf maak ik tot volle tevredenheid gebruik van een WD My Book World Edition.
    Deze is te verkrijgen in de capaciteit van 1, 2 en 4 TB.
    Voor Time Machine is reeds een account aanwezig zodat deze zonder meer door je Mac wordt herkend.
    Ik laat twee Macs via Time Machine een backup maken op deze NAS.
    Verder wordt er backupsoftware meegeleverd voor windows, welke ook erg eenvoudig werkt.
    Voor mijn vrouw haar laptop – windows 7 – één keer ingesteld en daarna geen omkijken meer naar.

Bijdrager
    Maverick9898

@wmaat: dank voor de tip! Maar hoe schuif ik dan de oude TM back-up over naar de TC? Is dat een optie bij het configureren o.i.d.? Dat van die meerdere computers wist ik wel idd. Dat van die video kan ik doen alleen duurt het streamen van die video niet te lang? Ik kan het wel proberen natuurlijk, het zou wel erg handig zijn! Het enige probleem is dat ik dan steeds naar een andere kamer moet om het ding aan te zetten. Dat is ook niet echt handig, voor mij.
    iTV ga ik niet kopen, maar toch zou dat handig zijn;).
    Nee, ik heb geen MobileMe. En klopt 280 euro valt best mee, maar het is natuurlijk een stuk meer dan 80 euro voor een TB HDD. Maar goed het heeft veel meer opties natuurlijk.

@JohnH: dank! Mijn snelheid is 100Mbit/s. Voor de rest ben ik verbonden via Ethernet dus niet via Airport. Maar ik geloof wel dat het een N router is.

@Pieterr en JohnH: die NAS zien er wel goed uit, maar wat die extra opties betreft denk ik niet dat ik die ga gebruiken. Voor muziek delen heb ik al een Airport Express en dat is het enige wat ik daarmee zou doen. Een netwerk delen o.i.d. is leuk en handig allemaal maar dat ga ik niet doen.

En nog een vraag: kan ik ook gewoon altijd de back-up van 1 Mac met Ethernet doen? Want dat is wel handig, dan kan ik de Time Capsule gewoon in de kast zetten van de router.

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt ten alle tijden de backup via ethernet doen. Als de kabel je niet stoort dan verdient dat ook de voorkeur. (Voor notebooks is het minder handig.)

En wat die oude TM backup betreft: gewoon opnieuw beginnen.

100Mbps is geen gigabit. Als je straks de TC hebt nog even opletten of je de juiste ethernetkabels hebt (CAT 5E) zodat je ook echt gigabit-snelheden ( > 10MB/s) kunt halen voor de toegang tot je netwerkdata.

Bijdrager
    Maverick9898

Moet ik dan de TC met een ethernet kabeltje aan m’n modem klikken?

Ja, alleen ik wil eigenlijk wel graag mijn bestanden van eerder terug kunnen halen. Dus is er een manier waar op dat zou kunnen?

Bijdrager
    Pieterr

Kabeltje: ja. Wel even opletten of je modem niet ook een router is. In dat geval kun je je TC in brugmodus zetten.

Je kunt een Time Machine backup openen in de Finder dmv dubbelklikken. Op die manier kun je afzonderlijke bestanden terughalen.

Bijdrager
    Maverick9898

Mijn modem is ook een router. Het is een Speedtouch 716 v5 WL. Okay ik zal t.z.t. wel kijken hoe dat werkt. Volgens mij is dat redelijk vanzelfsprekend.

Ja ik snap hoe ik bestanden terug kan halen, maar ik bedoelde meer, hoe kan ik de oude TM back-ups van mijn huidige HDD overzetten op de TC?

Moderator
    unSOUND

Ikzelf ben voor een Airport Extreme + Externe schijf gegaan… Dit omdat ik liever 4 TB aan back-up ruimte heb.

Bijdrager
    Pieterr
    Maverick9898 op 28 augustus 2010

Ja ik snap hoe ik bestanden terug kan halen, maar ik bedoelde meer, hoe kan ik de oude TM back-ups van mijn huidige HDD overzetten op de TC?

Dat is niet nodig, TM is geen archief. Gewoon opnieuw beginnen.:smile:

Bijdrager
    JohnH

Mijn modem is ook een router. Het is een Speedtouch 716 v5 WL.

Om nog even op de snelheid van je modem/router terug te komen;
    deze Speedtouch werkt volgens de g-standaard.
    Met een TC als router krijgt je thuisnetwerk een pak betere performance.

Bijdrager
    Maverick9898

Goede tip unSOUND! Het is alleen wel jammer genoeg zo dat de Airport Extreme (ook) maar 1 USB ingang heeft. Dus ik kan er in principe maar 1 schijf aan plakken. Als je een TC koopt heb je de interne HDD en dan ook nog een additional drive, mocht je die willen. Of kan je er meer schijven aan plakken?

Moderator
    unSOUND

Er kan gewoon een USB hub aan.:smile:

Bijdrager
    JohnH

Volgens mij kun je via een USB-hub aan een Airport Extreme meerdere HD’s aansluiten.
    Wellicht moet deze hub dan wel van een voeding zijn voorzien om de Extreme te ontlasten.
    unSOUND was me voor:grin:

Bijdrager
    Maverick9898

Dat had ik ook bedacht maar heeft dat niet invloed op snelheid?

Moderator
    unSOUND
    JohnH op 28 augustus 2010

Wen er maar aan.™:razz:

Moderator
    unSOUND

Dat had ik ook bedacht maar heeft dat niet invloed op snelheid?

Zolang je niet beide schijven tegelijk benaderd niet. Bedenk wel dat de snelheid niet bijzonder is. Qua snelheid kan er niks tippen aan een FireWire 800 of eSata schijf, maar dat is met portables wat lastiger. Ik heb daarom mijn schijf eerst via FireWire 800 aangesloten aan mijn Macs om zo de eerste backup te draaien… Die was al 2,2 TB. Vervolgens de schijf aan de Airport gehangen, en de nieuwe backups gaan gewoon via de Airport.

Bijdrager
    Maverick9898

Okay, ik dacht dat bij een USB hub de snelheid verminderde. In ieder geval bedankt voor de tip unSOUND!
    Ik vind alleen wel het nadeel dat die ook weer een aparte voeding moet hebben. Dat is wel handig van die TC. De plek van mijn modem is namelijk in een kast waar niet zoveel stroomaansluiting zit.
    Ik zal er toch over nadenken!

Bijdrager
    Pieterr

Zoals reeds gezegd moet je je niet al teveel voorstellen van de snelheid van zo’n USB schijf aan je TC of AirPort Extreme. Maar voor backup doeleinden is het snel genoeg.

Als je sneller nodig hebt via je netwerk, kun je beter een netwerkschijf gebruiken.

Bijdrager
    Maverick9898

Er is kennelijk hier ook iemand die het gebruikt voor muziek. Maar ik sla vooral mijn video’s op op mijn HDD’s. Het lijkt me dat het daar niet echt snel genoeg voor is.
    Maakt ook verder niet zoveel uit. Ik wil mijn HDD die dat opslaat ook gewoon bij m’n iMac hebben willen staan. Daar is zat ruimte voor.

Bijdrager
    JohnH
    unSOUND op 28 augustus 2010
    JohnH op 28 augustus 2010

Wen er maar aan.™:razz:

Ik had niet anders van je verwacht:lol:

Bijdrager
    Pieterr

Bijdrager
    Maverick9898

Allright ik zal het in gedachte houden! Ik wil eigenlijk nog wel weten of iemand weet of/hoe ik mijn oude Time Machine back-up eventueel op een TC zou kunnen krijgen?

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.