19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    bartjo

TIme Capsule of HDD

Hallo maccers!

Ik ga deze vakantie flink werken (14 jaar oud:) ) en van dat geld + mijn huidige kapitaal kan ik dan een Macbook kopen!
    Dit vind ik geweldig natuurlijk, eindelijk OSX met zijn superfuncties, na veel spelen met mac’s van anderen ben ik een fanaat geworden. Ik ga nogal eens naar andere mensen om bij hen wat te fixen aan hun PC’s, bij de minder digitale mensen. Ik wil graag gebruik gaan maken van Time machine omdat ik heel veel media download en dat dan ook verwijder.

Maar ik heb een super Drytek router met 802.11 WiFi en zo’n Time Capsule is dan toch te duur. Maar om nou ieder uur een harde schijf aan mijn MB te hangen…

Dus ik zoek of: een Time Machine compatibile netwerk harde schijf (een hele mond vol), of de mogelijkheid om in te stellen dat Time Machine gaat backuppen als ik de Macbook afsluit. Dus dat ik eventjes mijn harde schijf inplug (zo’n kleine LaCie, even groot als een muis die dan in mijn laptoptasje zit), afsluit, en hem er weer uithaal. Ideaal dus!

Ik heb het liefste de mogelijkheid te backuppen zodra ik mijn MB afsluit, omdat netwerk harde schijven erg duur zijn.

Bijdrager
    Afroman

Je kunt elke harde schrijf gebruiken voor Time Machine mits die groter is dan je interne schrijf.

Ik heb hier gewoon een desktop-schrijf. Geen probleem heel veilig en zo. Na 10 dagen gaat die zeuren of het niet verstandig is om een back-up te maken.

En als ik een paar uurtjes weg ben met de Mac is er echt niet zoveel veranderd bij mij dat ik weer een Back-up van 2 Gb heb.

Bijdrager
    joasdekker

Je kan time machine de opdracht geven om op het moment dat jij het wilt een backup te maken.
    Dus je kan gewoon zelf je schijf eraan hangen wanneer je wilt en TM de backup laten maken.

Bijdrager
    iJoost

Time Machine gewoon elk uur z’n gaan laten gaan kost nauwelijks meer ruimte. Om twee redenen:

1) In een uur is er meestal niet zo vreselijk veel veranderd dus die backups zijn vaak helemaal niet zo groot. Maar mocht je wel zo af en toe een uur ertussen hebben ziten waarin je tijdelijk) veel veranderd dan komt de tweede reden aan bod.

2) Hij verwijderd ook weer vrij vlot backups. Lees even, en laat tot je doordringen wat wat er staat betekent:

En vraag je daarna nog eens af wat het oplevert om de backup frequentie lager te maken. En wat het kost, natuurlijk.;-)

Bijdrager
    bartjo

Dank jullie wel voor de reacties! Is dit bijvoorbeeld ook in iCal te plannen?
    Ik heb het dacht ik ergens gelezen. Want ik denk dat ik zo slordig ben dat ik vergeet te backuppen
    voor ik hem uitzet :P Maar soieso ga ik denk ik een LaCie harde schijf kopen en die dan denk ik in mijn latoptas bouwen, dan kan ik hem even inpluggen na gebruik en backuppen. Ik denk trouwens ook dat als je maar een paar documenten hebt aangepast dat hij dan in een fractie klaar is? iig heb ik nu nog meer zin in mijn Mac, dus ik droom maar alvast van na de vakantie, want dan zeg ik Windows voorgoed (naast games op Boot Camp dan :P) vaarwel, ik begin die firewall ballonnetjes echt zat te worden. Al die 3rd party software ook:)

Bijdrager
    Afroman

Geen idee, ik zie ook niks. Bij mij maakt die gewoon om het uur een back-up. Dus je hoeft niet eens na te denken!

Bijdrager
    macjk
    ”bartjo”

ik begin die firewall ballonnetjes echt zat te worden. Al die 3rd party software ook:)

Je kan ook gewoon even in je register de balloon tips uitschakelen natuurlijk:P

Bijdrager
    macpro
    ”bartjo”

Maar soieso ga ik denk ik een LaCie harde schijf kopen en die dan denk ik in mijn latoptas bouwen, dan kan ik hem even inpluggen na gebruik en backuppen.

Niet doen! Je backup schijf moet je niet in de tas stoppen waar ook je laptop in zit. Als ze je tas pikken, dan ben je ook je backup kwijt. En denk niet dat het niet gebeurd, want ik heb dus twee collega’s waarbij het wel is gebeurd.
    Waarbij 1 geluk heeft gehad dat ze de laptop tas met backup schijf hebben teruggevonden, waardoor de schade weer meeviel.

Bijdrager
    sypie

Als je niet ieder uur een backup wilt maken, dan doe je toch de externe schijf in je Mac zodra je wel een backup wilt maken? Time Machine redt zich daar wel mee, is alleen per keer wat langer bezig om dat die steeds data van meerdere tijdstippen moet bekijken. Per uur gaat dus het snelst.

Daarbij: Als je veel data download, media zoals jij aangeeft, is het heel raadzaam om de download map juist uit te sluiten van Time Machine. Iedere keer als je van een 4GB torrent bestand, ik noem maar iets, een stukje meer binnen hebt en je Time Machine staat aan, dan gaat ie iedere keer weer die hele 4GB back uppen. Niet handig en je schijf zit zo onnodig vol. Als je een film, pakket of iets anders compleet binnen hebt en je gaat die dan in een andere map zetten, dan valt alle schade nog mee, dan krijg je daar maar 1 kopie van.

Bijdrager
    iJoost

Dus:

Bestanden die korter dan een dag op je harde schijf hebben gestaan komen wel in de backups terecht (als ze er tenminste langer dan een uur stonden;-) maar 24 uur later worden ze in de meeste gevallen al weer uit de backups verwijderd.

En op dezelfde manier worden bestanden die langer dan een dag maar korter dan een week op je harde schijf hebben gestaan al na een maand weer verwijderd.

Alleen wat er langer dan een week heeft gestaan blijft er in zitten totdat de backup schijf vol raakt. En dan nog worden de oudste bestanden eerst verwijderd.

In het begin loopt het aantal backups snel op. Maar al na een dag komt er effectief (doordat er ook weer verwijderd wordt) nog maar één per dag bij. En na een maand zelfs nog maar ééntje per week.

Als je dan ook nog weet dat elke backup eruit ziet en zich gedraagt alsof het een full backup is. Maar dat achter de schermen alleen de gewijzigde bestanden nog een keer worden opgeslagen. Dan lijkt mij de conclusie duidelijk. Keurig geregeld! Vooral niet proberen om het beter te doen.

Gewoon aanzetten en niet meer naar omkijken.

Bijdrager
    Double_UK
    ”iJoost”

Dus:

Bestanden die korter dan een dag op je harde schijf hebben gestaan komen wel in de backups terecht (als ze er tenminste langer dan een uur stonden;-) maar 24 uur later worden ze in de meeste gevallen al weer uit de backups verwijderd.

En op dezelfde manier worden bestanden die langer dan een dag maar korter dan een week op je harde schijf hebben gestaan al na een maand weer verwijderd.

Alleen wat er langer dan een week heeft gestaan blijft er in zitten totdat de backup schijf vol raakt. En dan nog worden de oudste bestanden eerst verwijderd.

Is dat zo? Is de grap van TimeMachine juist niet dat als je een bestand eraf gooit (zeg binnen een dag of een week of wanneer dan ook) dat als je dan later denkt “Die had ik niet moeten weggooien”, dat je hem dan weer terugzet. Zelfs na maanden? Ik kan tenminste alles nog terugvinden wat ik maanden geleden nog op m’n desktop had staan maar intussen allang heb verwijderd.

Het kan zijn dat je het misschien iets anders formuleert. Maar het lijkt net alsof je zegt dat bestanden die je delete, dat die op termijn ook uit de back-ups worden gegooid.

Nog even voor de TS:
    – Denk nog even goed na over die LaCie. Check even de verschillende draadjes die over HD gaan. Want LaCie heeft een slechte naam qua betrouwbaarheid. Vriend van me heeft ook een kleine ramp gehad met zijn 1TB disk. Dus ik gebruik Western Digital. Een andere betrouwbare is G-Tech
    – Wat iemand al eerder opmerkte: back-ups bewaren van grote media-downloads is inderdaad niet verstandig. Maar je kan in TimeMachine makkelijk de download-map (of welke map dan ook) uitsluiten van het back-up proces.

Bijdrager
    Afroman

LaCie zijn goede schrijven hoor.

Hier heb ik er eentje. Doet het prima.
    Beneden aan de AirPort Extreme hangt er een Lego-blokje, werkt ook al super.
    En beneden zijn nog 2 Legoblokjes die alweer anderhalf jaar oud zijn. Nooit klachten over gehad.
    Verder hebben we in huis nog Maxtor, ook een goed merk.(vroeger was 250 Gb een hele mond vol, tegenwoordig krijg je het mee voor 44 euro) en nog een Freecom. Ook een aanrader.

Bijdrager
    Oppie
    ”Double_UK”

Is dat zo? Is de grap van TimeMachine juist niet dat als je een bestand eraf gooit (zeg binnen een dag of een week of wanneer dan ook) dat als je dan later denkt “Die had ik niet moeten weggooien”, dat je hem dan weer terugzet. Zelfs na maanden? Ik kan tenminste alles nog terugvinden wat ik maanden geleden nog op m’n desktop had staan maar intussen allang heb verwijderd.

Iets wat er minder dan een dag op je Mac heeft gestaan, kan na 24 uur uit de backup zijn verdwenen; evenzo iets wat er minder dan een week heeft opgestaan, kan na een maand zijn verdwenen.

Ah, zie nu dat iJoost hetzelfde schreef…

Bijdrager
    Double_UK
    ”Oppie”
    ”Double_UK”

Iets wat er minder dan een dag op je Mac heeft gestaan, kan na 24 uur uit de backup zijn verdwenen; evenzo iets wat er minder dan een week heeft opgestaan, kan na een maand zijn verdwenen.

Ah, zie nu dat iJoost hetzelfde schreef…

Hmm. Is dat niet gek? TimeMachine (de naam zegt het al) moet je toch in staat stellen om terug te gaan naar een moment in de tijd dat je een bepaald bestand op je computer had staan. Anders begrijp ik de functie er niet zo goed van. Kijk, dat hij bestanden eraf gooit als hij vol is (de oudste eerst) dat begrijp ik. Maar dat ik een bestand van een paar weken geleden al niet meer zou kunnen vinden… Vreemd. Dan heb ik het niet goed begrepen. Weet je misschien ook wat de voorwaarde is dat een bestand kan zijn verdwenen?

Bijdrager
    iJoost

Het werkt echt precies zoals het er staat. Zie de schermafdruk die ik al gaf.

Lees dat nu gewoon eens en laat het tot je doordringen…:-(
    Let op het gebruik van het woord “bewaart”, wat niet hetzelfde is als “maakt”.

Je krijgt momentopnamen waar je naar terugkunt. Wat er op zo’n moment stond is zondermeer allemaal beschikbaar. Wat er tussen twee momentopnamen gebeurt is (lees: wat er tijdelijk gestaan heeft) dat wordt niet bewaard en is ook niet meer beschikbaar.

En naarmate de tijd verstrijkt worden die momentopnamen dus netjes steeds verder uitgedund. Minder dan 24 uur geleden liggen de momentopnamen nog een uur uitelkaar, minder dan een maand geleden liggen ze al een hele dag uit elkaar en voor de rest van de grootte van je harde schijf liggen ze een week uitelkaar.

Bijdrager
    Double_UK
    ”iJoost”

Het werkt echt precies zoals het er staat. Zie de schermafdruk die ik al gaf.

Lees dat nu gewoon eens en laat het tot je doordringen…:-(

Het betuttelende toontje mag ook een streepje minder… :roll:

”iJoost”

Let op het gebruik van het woord “bewaart”, wat niet hetzelfde is als “maakt”.[/i]

Je krijgt momentopnamen waar je naar terugkunt. Wat er op zo’n moment stond is zondermeer allemaal beschikbaar. Wat er tussen twee momentopnamen gebeurt is (lees: wat er tijdelijk gestaan heeft) dat wordt niet bewaard en is ook niet meer beschikbaar.

En naarmate de tijd verstrijkt worden die momentopnamen dus netjes steeds verder uitgedund. Minder dan 24 uur geleden liggen de momentopnamen nog een uur uitelkaar, minder dan een maand geleden liggen ze al een hele dag uit elkaar en voor de rest van de grootte van je harde schijf liggen ze een week uitelkaar.

Wat ik altijd dacht was, hoewel we inderdaad beschikking krijgen over minder ‘momentopnamen’ in het verleden, dat dit wel ‘verzamelpunten’ zijn van data uit de dagen / weken / maanden die ertussen of ervoor zitten. Doublures worden uiteraard niet meegenomen maar unieke bestanden wel bewaard. Als TimeMachine op eigen initiatief gaat beslissen wat er wel of niet bewaard wordt het meer een TimeMachine met Alzheimer.
    Dus lees de tekst nog eens rustig eens en ‘laat het tot je doordringen’ :wink: en dan zou mijn uitleg ook kunnen.
    ‘Een reservekopie per week’ kan ook bestaan uit alle unieke bestanden uit die week.
    En dan zou dus alles beschikbaar zijn.
    Toch?

Bijdrager
    iJoost

Maar gaat het nu over wat jij logisch zou vinden of over wat ie echt doet?

Probeer het, net als ik gedaan heb, even uit, zou ik zeggen: Bestandje maken, een uur wachten, controleren dat ie in de backup zit (niet in de eerste backup van vandaag want die blijft langer staan), bestandje verwijderen, meer dan vierentwintig uur wachten en controleren of ie daarna nog steeds in de backup zit…

Bijdrager
    Pieterr

Nog wat info over de werking van Time Machine:
    How Leopard Time Machine works, and how it doesn’t
    Review: Apple’s Time Machine Backup Application
    How-to: Get files off a Time Machine backup without using your Mac

Zoals iJoost al zei, de bedoeling van Apple met Time Machine is: externe disk aansluiten, Time Machine starten, en verder afblijven.
    Sommige gebruikers worden er heel onrustig van als ze zelf niets meer te tweaken hebben.

Als je écht de foto’s van je baby wilt bewaren is het handiger om ze op een DVDtje te branden…

Bijdrager
    iJoost

Archiveren is iets anders als backuppen, inderdaad. Dat wordt ook nog wel eens verward.;-)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.