18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    wverveer

Time capsule naar boven

Tja, ik weet even niet hoe ik de kop anders moet noemen…

Mijn situatie nu is, dat mijn TC in de meterkast staan.
    En ook mijn UPC modem met dig. tv. staat in de meterkast
    Mijn macmini staat beneden en mijn printer staat boven..

Nu zou ik graag mijn printer aan mijn TC willen aansluiten, alleen beneden gaat dat niet..
    Ik kan mijn TC naar boven verhuizen…alleen eindigt de ethernet draad van mijn macmini in de meterkast..

Zou ik dan mijn UPC modem en macmini door middel van een router en een kabel naar boven kunnen verbinden zodat ik deze op de TC kan aansluiten..of werkt dat niet zo?
    Overigens ben ik een voorstander van zoveel mogelijk bekabeld te doen, als het kan…

Of misschien zijn er andere oplossingen..

Bijdrager
    joke_name

Ja dat is gewoon mogelijk.

Dus TC in de meterkast vervangen voor een switch daar sluit je de mac mini en TC op aan.
    TC zet je boven en verbind je met een lange netwerkabel naar je meterkast.

Inactief
    Anoniem

Ik heb mijn Timecapsule via een lange kabel door het plafond verbonden met m’n modem beneden. Waarom sluit je je Macmini en je printer (eventueel draadloos) niet gewoon aan op je Timecapsule? Ik zie even de rol van de extra router in je verhaal niet. De Timecapsule is ook een router.

Bijdrager
    joke_name

@THX-1138.
    Effe de post lezen. Het liefst wil ik zoveel mogelijk bekabeld doen. Dus dan doen we dat ook.

Wat je ook kan doen op de extra router te vermijden. 2 kabels naar boven trekken en 1 van de 2 kabels koppelen met de kabel die al uit komt in de meterkast en de andere met de router.Heb je speciale koppelbussen voor.

Bijdrager
    wverveer
    THX-1138 op 24 augustus 2010

Ik heb mijn Timecapsule via een lange kabel door het plafond verbonden met m\’n modem beneden. Waarom sluit je je Macmini en je printer (eventueel draadloos) niet gewoon aan op je Timecapsule? Ik zie even de rol van de extra router in je verhaal niet. De Timecapsule is ook een router.

lange kabel tussen tc en modem ga ik dan dus ook doen…

ik denk dat mijn internet signaal bij bekabeld sneller is, dan bij draadloos..

ik denk dat ik een router en een switch door elkaar haal…

en mijn printer kan niet draadloos, tenzij ik daar een bluetooth-usb stick voor kan kopen…
    maar mijn voorkeur heeft bekabeld…

Inactief
    Anoniem
    joke_name op 24 augustus 2010

@THX-1138.
    Effe de post lezen. Het liefst wil ik zoveel mogelijk bekabeld doen. Dus dan doen we dat ook.

Ik zei niet voor niets tussen haakjes “eventueel draadloos”:lol:

Bijdrager
    wverveer

ps. ik heb nog een oude switch liggen, is dat altijd goed…of vertragen die dingen ook op het netwerk en is een moderne switch wel wenselijk?

Inactief
    Anoniem

een 10/100 switch zal wel wat vertraging brengen in een Gigabit netwerk.

Bijdrager
    Gastje01

Eigenlijk hoef je alleen maar de bestaande kabels te verlengen, tot aan je TC. Dit kan met nieuwe kabels, maar ook met koppelstukjes. Het verhaal van extra routers en switches zou ik achterwege laten, je maakt het er alleen maar ingewikkelder (mogelijk langzamer) en ik denk ook duurder mee. Ik weet niet hoe groot de afstand exact is, maar 1 kabellengte, die je in ieder geval nodig hebt en een router/switch, lijk me duurder dan 2 kabels op de goede lengte.

Bijdrager
    The Podfather
    Gastje01 op 24 augustus 2010

…maar ook met koppelstukjes. ….

Koppelstukjes kunnen op ethernet voor storingen zorgen en dus lagere snelheid.

Bijdrager
    The Podfather
    wverveer op 24 augustus 2010

ps. ik heb nog een oude switch liggen, is dat altijd goed…of vertragen die dingen ook op het netwerk en is een moderne switch wel wenselijk?

Als je Mac en TC maar via Gigabit ethernet verbonden zijn. Voor de internettoegang (als je geen fiber sneller dan 100Mbit hebt) kan je best met 100Mbit toe en printer zelfs met 10Mbit.

Bijdrager
    wmaat

klinkt allemaal duurder als een WLAN-USB printerservertje.

Kun je zelfs prnten vanuit je tuin en zonder dat je draden moet trekken enzo…
    wat heb je tegen WLAN?

Bijdrager
    wverveer

Tja, na wat praktiseren is zo’n wlan misschien toch wel het beste,,alles laten zoals het is…
    en alleen de printer draadloos aansturen via dat ding…

ik ga eens zoeken wat zo’n ding kost en of het past op een canon mp620

Bijdrager
    Gastje01
    The op 24 augustus 2010

Koppelstukjes kunnen op ethernet voor storingen zorgen en dus lagere snelheid.

Je spreekt jezelf in je volgende post tegen. Ik heb zelf ook zo’n koppelstukje in gebruik, en alles werkt gewoon op Gigabit. Nu is dat geen garantie dat dit bij iedereen werkt, maar die dingen hebben een dusdanig lage prijs dat je het er gerust op kunt wagen, mocht t niet goed werken, ben je 2 euro kwijt.

@wmaat: is een wlanprintservertje goedkoper dan een aantal meter Utp-kabel? (de laatste die ik kocht was namelijk 50 euro voor een bedraad model)

Bijdrager
    The Podfather

Je spreekt jezelf in je volgende post tegen.

Ogenschijnlijk mss wel, maar …
    Er is een verschil tussen bandbreedte en snelheid. Zie snelheid als het feitelijke aantal bit dat per tijdseenheid aankomt op de plaats van bestemming en bandbreedte als de maximale hoeveelheid bits die per tijdseenheid verstuurd kan worden over de verbinding. Je kan dus middels een koppelstuk wel 2 CAT6 kabels aan elkaar knopen, maar als door het 2 euro koppelstuk alsmaar om resend van packets gevraagd wordt omdat deze corrupt aankomen, dan komt er dus per tijdseenheid minder data aan. Dus is de feitelijke snelheid lager.

Bijdrager
    wmaat
    The op 24 augustus 2010

@wmaat
    : is een wlanprintservertje goedkoper dan een aantal meter Utp-kabel? (de laatste die ik kocht was namelijk 50 euro voor een bedraad model)

Tegenwoordig ook zo’n 50 euro voor WLAN model. Weet niet wat jouw uurloon is, maar ook al wordt ik per 1 september voor meer dan 30% gekort, meer dan 15 minuten extra moet ik er toch niet aan besteden. Hoe frustrerend was mijn laatste UTP kabel die ik door een loze leiding ging trekken…

Bijdrager
    wverveer

Kan ik ook een netwerkschijf boven plaatsen, zoals bv. de LaCie Network Space 2 1TB 1TB

En op deze schijf via de usb een printer aansluiten…
    en via de ethernet (ik weet niet zeker of deze dat heeft) een computer aansluiten?

Dus dan wordt mijn configuratie:

in de meterkast, upc modem en time capsule met 2 x ethernetkabel
    (1x naar de macmini in de woonkamer en 1x naar boven)
    op de ethernet kabel naar boven komt dan de nwe netwerkschijf met usb voor de printer, en een doorlus via de ethernet uitgang naar een andere computer…

MIsschien is het voor iedereen hier een beetje verwarrend…maar ik kan beneden mijn printer niet kwijt, en naar boven heb ik alleen een ethernet-kabel lopen…

misschien heeft iemand anders ook zoiets of ervaring hiermee..

Bijdrager
    mark-a-mac

Als je boven alleen een printer bedraad aan het netwerk wil hangen, neem dan een Airport Express. Kun je ook nog een draadloos netwerk opbouwen boven én via AirTunes muziek spelen.
    Als je boven ook een computer wil aansluiten, heb je de keus tussen een Airport Extreme of een Airport Express met een Gb-switch ertussen.
    Wanneer je ook nog dataopslag wil is een externe HD met USB aan de TC wss. de goedkoopste oplossing. Aan een LaCie Network Space kun je geen printers hangen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.