10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaTrue

Time Capsule: interne schijf moet worden hersteld

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleempje…
    Ik heb een Time Capsule van iemand gekregen en er zat een 500gb harde schijf in. Ik heb een 1TB schijf die ik erop wil ‘archiveer-backuppen’ dus 500gb was wat te weinig.
    Ik heb er een 2TB schijf in geplaatst. Eerst heb ik echter die 2TB schijf rechtstreeks aan de computer gehangen en zo de eerste kopie gemaakt, zodat incrementele kopies sneller zouden gaan. Nu werkte dit al zeker enkele weken goed! Afgelopen 14 dagen ben ik niet thuis geweest. Ik start airport-configuratieprogramma op, geen enkel probleem, groen lampje en alles…
    Ik zie dat er een firmwareupdate beschikbaar is en ik denk ‘waarom niet’. Maar nadat ik deze geïnstalleerd heb brand er een oranje lampje met een waarschuwing: “Interne schijf moet worden hersteld.”
    Ik kan de schijf echter nog perfect bereiken… en bestanden lezen en schrijven.
    Wat houdt dit ‘herstellen’ juist in? Hoe doe ik dit en ben ik dan alles (+- 1TB) kwijt?

Moet ik me ergens zorgen om maken? Is mijn (nieuwe) HD kapot? Of is dit een melding om niets en kan ik hem negeren?

Er was btw geen garantie meer op… wel op de aangekochte HD natuurlijk.

Merci voor de input!

Bijdrager
    Hansi2124
    SeaTrue op 10 januari 2011

“Interne schijf moet worden hersteld.”
    Wat houdt dit \’herstellen\’ juist in? Hoe doe ik dit en ben ik dan alles (+- 1TB) kwijt?

Start Schijfhulpprogramma, Selecteer die harde schijf en klik dan op Herstel schijf:

Wel vreemd in mijn ogen dat er “interne schijf” wordt gemeld:confused:

Bijdrager
    Oppie

Nogmaals: de TC HD is niet te bereiken in Schijfhulpprogramma -geen enkele netwerkschijf eigenlijk- maar wel in het Airport-configuratieprogramma.
    Of het ook valt te herstellen?

Bijdrager
    Hansi2124

O, ik dacht dat het in dit geval als een externe hd zou worden gezien… Helaas dus.

Bijdrager
    SeaTrue

als het echt nodig is wil ik de time capsule weer open gooien (niet letterlijk) en de harde schijf rechtstreeks aan de computerhangen voor ‘controle’ maar ik zou de moeite liever sparen als ik het anders kan checken.

hij zegt “Interne schijf” wss omdat er ook nog een usb schijf aan hangt.

Bijdrager
    Edwin

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet helemaal. Een Time Machine backup naar een USB of SATA harddisk is iets heel anders als een Time Machine backup naar een netwerkschijf zoals de Time Capsule. Deze laatste maakt een backup in een sparsebundle i.t.t. tot een rechtstreeks aangesloten HD.

Die backups zijn naar mijn mening niet uitwisselbaar door de harddisk over te bouwen.

Bijdrager
    SeaTrue

@biker Ik beschik over een externe harde schijf van 1TB. Deze back ik af en toe up naar de time capsule (2TB) via een rsync (terminal) commando.

Ik gebruik time machine (het programma) niet voor deze backups. De bestanden op mijn time capsule schijf zijn gewoon leesbaar (dwz geen schijfkopie)

Ik gebruik de time capsule dus gewoon als NAS en niet als Time Machine Dedicated Disk.

Ik wou eventueel de harde schijf er weer uithalen om zo een ‘schijfcheck’ uit te voeren.

Ik heb de router terug gedowngrade naar de vorige firmware en als bij wonder was daar het groene lampje terug… Vreemd, bug in de nieuwe firmware? of nieuwe functie die hardware-falen detecteert?

Bijdrager
    triplie7880

De enige manier om de HD van de TC te herstellen: haal de HD eruit (op YouTube genoeg filmpjes hoé je dit moet doen…) vervolgens steek je de (trouwens ‘ordinaire’ 3TB Seagate HDD) in een docking station (op Ebay te koop voor een kleine 25 à 40 euro) waarmee je alle gegevens van de TC HDD kan kopiëren naar je Mac. Daarna kan je met Schijfhulpprogramma de TC HDD herstellen/formatteren & daarna terug in zijn behuizing plaatsen. Good luck ! Enige probleem: je garantie zal waarschijnlijk vervallen omdat je de TC geopend hebt. Maar je hebt tenminste alle data kunnen “saven” !
    Alternatief: de TC onder garantie omruilen voor een nieuwe – maar dan ben je alle gegevens kwijt…

Bijdrager
    App69

Idem.

@triplie7880
    , geld dit voor mij ook?

Bijdrager
    rutger84

Ik heb precies hetzelfde probleem.
    Krijg dezelfde melding.
    K vind het knap vervelend weet ook niet hoe ik het moet oplossen.
    Garantie is inmiddels verlopen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.