21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Maverick9898

Time Capsule geschikt voor glasvezel?

Beste mensen,

wij gaan binnenkort overstappen naar een glasvezel verbinding (en ook nog eens minder betalen :)!), maar onze oude Thomson modem/router is daar niet meer voor geschikt. Ik heb een tijd terug een Time Capsule aangeschaft die ik tussen de modem en mijn iMac heb gezet in Bridge-Mode. Solcon (onze internetprovider) geeft een modem in bruikleen met een borg van 45 euro. Nu wil ik die 45 euro liever niet betalen en dus vroeg ik me af of ik mijn TC met gemak kan gebruiken voor glasvezel. Volgens de technische dienst van Solcon zou het in theorie kunnen, maar zelf hebben ze er geen ervaring mee.
    Weten (of denken) jullie dat het kan? Is het gewoon ‘plug and play’ met een kabel uit het glasvezel kastje naar de WAN-poort en dan een UTP kabel naar de iMac?

Alvast dank!

Bijdrager
    stavos

Een modem is heel wat anders dan een router. En die 2 haal je in je bericht door elkaar.

Bijdrager
    Maverick9898

Okay, wat is ook alweer het verschil precies (A)? Ik ben niet superhandig met netwerkapparatuur:( (A). Vandaar ook mijn vraag (en ik wil er ook wel wat meer van leren).

Bijdrager
    TheBigZ

De verwarring komt mede door Solcon zelf, die dat ding een “draadloos modem” noemen.
    http://www.solcon.nl/particulier/internet/glasvezel

Dat “draadloze ding” van Solcon hoef je dus niet te nemen, maar daar gebruik je je TC voor.

Van Solcon krijg je een modem (een echte) waar je met een ethernetkabel je TC op aansluit.

Bijdrager
    stavos

Een modem heb je nodig om toegang te krijgen tot het internet. Deze wordt vaak geleverd door je ISP (Internet Service Provider, bijv. xs4all, upc, enz.). Een router verdeelt het signaal van je modem tussen meerdere apparaten. Steeds meer levert een ISP een modem en (draadloze) router in 1 apparaat.
    Een TC heeft alleen de router functie (+ de hard disk natuurlijk, maar dat staat hier los van). En zonder modem functie kom je het internet helaas niet op.

Bijdrager
    Maverick9898

Bedoelen ze dan met een ‘gratis draadloze modem’ dit?

Want dat noemen ze dan weer een router…..

Bijdrager
    stavos

Die router hoef je niet te nemen. Daarvoor kun je dus de TC nemen. Maar de modem is noodzakelijk.

Bijdrager
    stavos

En hier ( http://www.solcon.nl/particulier/internet/internet-35-35mb ) wordt het weer een modem genoemd..

Lekker duidelijk, die Solcon.

Bijdrager
    Maverick9898

Okay, is de modem dan wellicht wat iemand van GlasHart komt plaatsen in mijn meterkast? Want dat is nodig voor het activeren van de glasvezelverbinding…..

Haha ja, inderdaad. Voor de rest erg tevreden over: zeer goede service en niet zo arrogant als veel andere grotere maatschappijen, maar goed dat terzijde;).

Bijdrager
    TheBigZ

Ik ben ook even door die aanmelding heengelopen. Hij lijkt er inderdaad op (zoals Stavos al vermoedde) dat Solcon een modem/router combinatie levert, waar je €45 borg voor betaalt. Dat kastje zul je dus moeten nemen. Je kunt het ook niet uitvinken tijdens de aanmeldingsprocedure. Je kunt dan je Time Capsule in brugmodus zetten, en desnoods het draadloze netwerk van de Solcon modem/router uitzetten (indien gewenst).

Bijdrager
    stavos
    Maverick9898 op 24 augustus 2011

Okay, is de modem dan wellicht wat iemand van GlasHart komt plaatsen in mijn meterkast? Want dat is nodig voor het activeren van de glasvezelverbinding…..

Yep. Bij een kabel aansluiting krijg je het kastje nog wel eens thuis gestuurd en mag je het zelf installeren. Maar bij glasvezel moet er iemand langskomen voor de installatie.

Bijdrager
    Maverick9898

@TheBigZ: klopt, maar ik heb gebeld met Solcon en zij hebben dat eruit gehaald (ik wil me ook niet aanmelden, ik wil alleen mijn abonnement wijzigen, aangezien we al jaren bij Solcon zitten).

Maar is dat kastje dat GlasHart komt ‘vullen’ nou een modem dan of niet? Stavos zegt van wel, maar TheBigZ van niet begrijp ik? Dat is wel van essentieel belang bij het beslissen over de ‘aanschaf’ van die modem/router.

Bijdrager
    stavos

Bel Solcon op en vraag wat je precies krijgt voor die 45 euro en hoe noodzakelijk het is. Is het niet noodzakelijk, dan niet doen (dan is het namelijk een router en die heb je al -> TC). Is het wel noodzakelijk, dan is het de modem en kan je dus niet anders als je glasvezel wilt hebben.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik weet niet wat Solcon aan mogelijkheden biedt.

Als je een kaal (glasvezel)modem van ze kunt krijgen (zonder draadloze router) dan zou dat de voorkeur genieten omdat je al een Time Capsule hebt. Op hun website staat die optie in ieder geval NIET genoemd.

Als dat niet kan, zit je vast aan het modem/router kastje.

Bijdrager
    Maverick9898

Okay, zojuist Solcon gebeld. De meneer aan de andere kant van de lijn vertelde me dat het kastje van Glashart ‘in principe een soort modem is’. Hij vertelde dat je ook een UTP-kabel van dat kastje naar je computer kan trekken en dat je dan dan gewoon internet hebt (dus zonder tussenkomst van hun kastje). Het is dus gewoon een modem, naar mijn interpretatie. Hij legde uit dat ze dat kastje meeleveren omdat ze dan op afstand service kunnen leveren (ze kunnen dan in de modem/router kijken zeg maar), maar hij raadde mij aan gewoon het met mijn eigen router te doen.
    Dat klinkt goed, want dan hoef ik alleen maar mijn Time Capsule te gebruiken, voortaan! Die moet ik dan dus nog wel in Brigde-Mode houden, denk ik, aangezien ik mijn oude modem vervang met het kastje van Glashart, toch?

Bijdrager
    TheBigZ

maar hij raadde mij aan gewoon het met mijn eigen router te doen.

Dat zou ik dan maar doen.

Brugmodus heb je alleen nodig als er meer dan één router in het spel is. Als dat Glashart kastje alleen een modem is sluit je je TC daar standaard op aan (dwz zonder brugmodus). Je TC is dan je (enige) router.

Bijdrager
    stavos

En dus die 45 euro lekker in eigen zak houden! :thumbsup:

Bijdrager
    TheBigZ

Het is borg, hè, dus die krijg je “ooit” terug.:razz:

Bijdrager
    Oppie

Meestal leveren ISP’s gecombineerde modem/router’s. Zal hier ook wel zo zijn, en dan zul je zo’n ding moeten aanschaffen.

Bijdrager
    stavos

@TheBigZ: Uhu.. Dat ken ik..:wink:

Maar je bent het hoe dan ook in de tussentijd “kwijt”.

@Oppie: Het verhaal was net duidelijk voor TS, ga nu geen verwarring veroorzaken.. :sarcastic:

Bijdrager
    Maverick9898

Allright, we gaan het beleven over een aantal weken! Welke optie moet ik dan kiezen als ik geen brugmodus meer gebruik?

Dit is overigens het kastje wat ik in de meterkast heb hangen. Ziet er inderdaad wel uit als een modem (nu nog niet want de plastic cover is nu nog zonder poorten).

@TheBigZ en Stavos: haha ja dat vind ik dus ook. Zogenaamd gratis, maar eigenlijk gewoon rente trekken op jouw 45 euro;).

@Oppie
    : ik geloof dat dit nu wel klopt. Dit lijkt toch erg op een modem (met al die UTP poorten e.d.).

We gaan het gewoon proberen! Mijn andere abonnement kapt pas als deze goed werkt, dus internet heb ik altijd wel;).

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.