30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    Machiavelli

Time capsule gecrasht???

Ik gebruikte mijn TC 500GB om mijn netwerk te verbinden en om backups te maken van mijn iMac. Gisteren lag mijn netwerk er ineens uit en lampje van TC was uit. Via Configuratie programma ook niet meer te zien.

Als ik stekker er uithaal en terug doe lijkt de schijf te draaien en zie ik even groen lampje, na 4-5 seconde wordt lampje oranje en na zo’n 20 seconde gaat lampje uit en gebeurt er niets meer.

Heb sterk het gevoel dat de schijf gecrasht is, maar hoop dat iemand een ander idee heeft.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik vrees het ergste voor je.:(

Bijdrager
    MBPuser

:grin: grappige site man, hoe kom je daar nou weer bij hahaha..

Dramatisch hoe snel die dingen mol gaan zeg:eek:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Tja daar zijn ze berucht om…

Bijdrager
    MBPuser

Serieus? Ik was echt van plan er deze week 1 te halen toevallig :angry: Ik lees hier altijd over backups en shizzle en dacht laat ik dat ook maar eens gaan doen dan..

Bijdrager
    Machiavelli

ppppfffff K.T heb er unieke data op staan, die nergens anders op staat. kans dat ik dat er nog af kan krijgen is dus….next to zero?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Er zijn nog genoeg manieren om data van een kapotte HDD te redden. Geen idee hoe wat en waar maar het is zeker niet kansloos. Dan nog, eerst eens laten nakijken of hij echt kapot is.

@MBPuser Beter dat je zelf een externe HDD uitkiest en koppelt aan een Airport Express. Heb je voor hetzelfde geld meteen een extra AirPlay station.;)

Bijdrager
    DestroyOhBoy

@Machiavelli:

Hang hem eens in een externe behuizing. Meestal is het de TC zelf die het begeeft (voeding) ipv de HDD.

Hier leggen ze je uit hoe je de TC open maakt:
    http://www.ifixit.com/Guide/Replacing-Apple-Time-Capsule-HDD/2750/1#.T7nzFFKyNI4

Bijdrager
    Dr. Maddox

Externe behuizing/HDD dock koop je al vanaf € 26,-

Bijdrager
    Hansi2124
    Dr. op 21 mei 2012

Ik vrees het ergste voor je.:(

Dat gaat voornamelijk om de eerste generatie TC. Het model wat daarna geproduceerd is, heeft dat manco niet…….
    Dus MBPuser kan zonder zorgen een nieuwe TC aanschaffen.

Bijdrager
    MBPuser

Serieus, was net van plan er 1 te halen deze week.. Ik lees hier altijd over backups (wat ik nooit doe behalve m’n foto’s) dus vandaar eigenlijk. Ik zie op de site die Maddox’ linkte dat het inderdaad allemaal 2008 verkopen zijn

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ Hansi2124 – Inderdaad. Hoewel TS misschien wel een ouder model heeft (500GB) hoeft dit voor MBPuser geen obstakel te zijn.

Maar toch…

Time Capsule – 2 TB: € 279,-

AirPort Express (Met AirPlay): € 89,-
    Western Digital Elements 2 TB: € 139,-
    Totaal: € 228,-

Ik zou zelf voor de laatste configuratie kiezen.:lol:

Bijdrager
    MBPuser

Zo’n AE heb ik volgens mij nog liggen.. Zit er veel verschil in met een model van nu en 1 van pak m beet 2,5 jaar geleden dan?

Bijdrager
    Dr. Maddox

De nieuwere modellen ondersteunen ook het veel snellere N netwerk. Voor details moet je niet bij mij zijn want ik heb echt een pokke hekel aan alles wat met netwerkconfiguraties te maken heeft.

Bijdrager
    MacHW

Airport Express heeft wel een USB poort, maar kan alleen gebruikt worden om bijv. een printer aan te hangen. HD eraan werkt dus niet. Hier heb je een Airport Extreme voor nodig!

Moderator
    unSOUND

Ikzelf heb dus ook een Airport Extreme en een externe 4TB schijf gekocht om die reden. Het is goedkoper, de schijf zit extern en maakt de Airport dus niet te warm, en je kunt de opslag makkelijk groter maken.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Airport Express heeft wel een USB poort, maar kan alleen gebruikt worden om bijv. een printer aan te hangen. HD eraan werkt dus niet. Hier heb je een Airport Extreme voor nodig!

Volgens mij was dat voorheen zo maar is dat nu niet meer het geval. Waar ik ook zoek, ik kom overal het antwoord tegen dat het wel mogelijk is. Zelf kan ik er weinig over zeggen omdat we de Express alleen maar voor Airplay gebruiken en niet voor backups etc.

Moderator
    unSOUND

Het zou toch echt groot nieuws zijn als dat tegenwoordig kon… Wat wellicht de verwarring veroorzaakt is dat met de apparaten vaak afkort met AE. Maar AE kan staan voor Airport Express, maar ook voor Airport Extreme. En die laatste kan het wel.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dan zal dat het zijn! Dan is mijn “goedkopere configuratie” ineens een stuk minder voordelig!:eek:

Moderator
    unSOUND

Het wordt pas “goedkoop” bij grotere opslagcapaciteit…

En als je voor de G-raid gaat ben je wel 25 euro duurder uit,maar heb je 4TB i.p.v. 3TB

Bijdrager
    Machiavelli

Het wonder is geschied……

Heb hem gisteren losgekoppeld, nu heb ik hem weer aangesloten (stiekem paar klappen op gegeven en….:evil: ) hij doet het weer. (even, vrees ik wel)

Dus snel even de data eraf halen en geen kritische data meer opslaan en op basis van jullie reactie(s) nieuwe configuratie bakken.

Moderator
    unSOUND

Maar even voor de toekomstige gebruikers ( en als verkapt leermoment ), de vraag:

Waarom heb je nooit een kopie gemaakt van die “unieke data”, als die zo belangrijk is ?

Bijdrager
    Maverick9898

Die vraag wou ik ook net stellen unSOUND.

@Machiavelli: de TC is voor back-ups bedoelt, niet als externe harde schijf. Ik zou ‘m dus ook daarvoor gebruiken, als ik jou was! Dan is het, afgezien van het financiële gemis, niet zo’n probleem als ie crashed!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Is er uberhaupt een duurzaam alternatief? SSD is duur en heeft volgens mij ook geen eeuwig leven. Ik kan me herinneren dat er een soort van Gold DVD-R’s waren die tot 100 jaar garanderen maar zelfs daar heb ik mijn twijfels over…

Is een online back-up op dit moment het meest betrouwbaar?

Moderator
    unSOUND

Is er uberhaupt een duurzaam alternatief?

Nee. Gewoon aanleren om meerdere backups te bewaren, op meerdere aparte schijven. De kans dat je dataverlies op exact dezelfde bestanden op meerdere backups hebt, is vrijwel nihil.

Bijdrager
    Machiavelli

@ unSound: het mooie is dat deze data een back up was van data die op mijn Medion harde schijf stond. Die vorig jaar gecrasht is….

Kortom, hij werd ook alleen als back up gebruikt.

Moderator
    unSOUND

Maar de originele schijf is vorig jaar al gecrasht ? Als die data belangrijk is, zorg je toch dat dat dezelfde of de volgende dag al weer op minimaal 2 schijven staat ?!

Bijdrager
    MBPuser

@ unSOUND

Offtopic vraagje; vind jij een backup in iCloud of Dropbox een volwaardig alternatief voor een fysieke backup ?

Moderator
    unSOUND

Nee. Sowieso vind ik dat niet te doen, aangezien ik zo’n beetje 3,5 TB aan bestanden heb. Maar zelfs dan nog wil ik overal en altijd bij mijn bestanden kunnen, ook in een vakantiehuisje zonder internet.

Bijdrager
    MBPuser

En voor de veiligheid als heel je teringzooi afbrandt? Het enige wat ik echt belangrijk vind zijn eigenlijk foto’s, voor de rest heb ik eigenlijk niks boeiends om te backuppen..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.