25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Time Capsule, gastnetwerk met tijdsblok.

Ik zit er over te denken om op de zaak een Time Capsule neer te zetten voor mijn backups en draadloos netwerk.
    Voor klanten en collega’s wil ik het gastnetwerk activeren, maar is het mogelijk om een instelling/regel te maken dat het netwerk alleen maar beschikbaar is tussen bijvoorbeeld 0800 uur en 1700 uur?

Ik heb even op de site van Apple gekeken, maar daar staat niet veel over dit geschreven.

Bijdrager
    fred44nl

ik heb even in m’n Airport Expresse gekeken.
    het netwerk-gedeelte is gelijk aan de Time Capsule.

Bijdrager
    pvbezel

Enige optie die ik hier heb voor de kids, los draadloos puntje met een tijdschakellaar ertussen

Bijdrager
    Haike

Ik weet niet hoe, maar het kan wel. Bij de Coffee Company hier bij mij op de hoek hebben ze voor hun klanten de mogelijkheid om via Wifi het net op te gaan. Het wachtwoord staat op de kassabon van je bestelling. Na een uur toegang wordt die automatisch afgesloten, wil je verder moet je een nieuwe bestelling doen.
    Grappige is dat de enige wifi is die niet is beveiligd, als ik kijk in mijn lijst, maar ik kan er niet op..

Bijdrager
    pvbezel

hotspots zijn ook open, tot dat je op internet wil, en dan kom je op de inlog pagina uit, en moet je de code invoeren

Bijdrager
    bartvdv

Het staat in Airport Utility onder “Network”: “Enable Access Control” aanvinken en de dagen/uren instellen.

Bijdrager
    fred44nl

over welke versie van Airport Utility heb je het dan ??

Bijdrager
    pvbezel

maar daar kan je niet instellen of je het gastnetwerk tijdelijk kunt uitschakelen, dat gaat per mac adres

Bijdrager
    bartvdv

TS vraagt … “…is het mogelijk om een instelling/regel te maken dat het netwerk alleen maar beschikbaar is tussen bijvoorbeeld 0800 uur en 1700 uur.”

Ja, toch !?

Bijdrager
    fred44nl

dat is idd de vraag.
    en dan zeg ik: nee dat kan niet.
    want je kunt van klanten niet verlangen dat ze bij de it’er van het bedrijf hun mac-adres inleveren.

als je het echt zo wil doen, dat klanten met een wachtwoord, dat bijv. bij de kassa hangt, kunnen inloggen.
    en dan toegang krijgen voor bijv. 1 uur, dan zul je professionele apparatuur moeten gebruiken.
    die kunnen dat zeker.
    maar een TC of een AE zeker niet.

Bijdrager
    bartvdv

Pffft, hoe moeilijk kan het toch zijn om op een gestelde vraag te antwoorden.

Bijdrager
    Stirf

Pffft, hoe moeilijk kan het toch zijn…..

Dat gaat wat worden als je na 16 posts al moe wordt:wink:

Bijdrager
    Pivni Pes

Mensen, bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijpt kan het dus wel (via Airport Utility)
    Zojuist de TC besteld, woensdag heb ik hem in huis, ik heb net het programma Airport Utility geopend, maar als je geen TC hebt, dan kan je ook niet zien wat voor een configuratie mogelijkheden zijn.
    Het beschikbaar stellen van het draadloos netwerk tussen een bepaalde tijd, is dit mogelijk voor beide SSID’s?

Bijdrager
    pvbezel

/uploads/community/d73f0243acc8c528335c6a175607715069274fde_0.png

wat bartvdv zegt klopt wel, MAAR dan gaat alle wireless UIT.
    zoals te zien in mijn screenshot zie je dat je alleen alles of bepaalde MAC-adressen kunt instellen.
    of je nou 2,4 en 5 en een gast netwerk hebt gemaakt alles gaat uit of alleen de mac adressen die je invoert

Bijdrager
    pvbezel

Bijdrager
    Pivni Pes

Als ik kan ingeven dat dat er geen draadloos netwerk moet zijn van x tot x, en daarmee het gewone wifi en het gastnetwerk wifi eruit liggen, dan ben ik al zeer gelukkig.
    Opzicht gebruiken wij het draadloos niet echt veel, en zeker niet in de avond en het weekend, dus als er buiten kantoortijd geen draadloos is, dan is dat dus geen drama.

Als het goed is dan krijg ik morgen mijn TC binnen, het zal me benieuwen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Oke, ik heb sinds vanmiddag een TC staan, maar ik kan geen gastnetwerk opzetten helaas.
    Ik kan alleen maar kiezen uit brugmodus (zonder gastnetwerk), of DHCP of DHCP+NAT
    Mijn DHCP en NAT moeten worden afgehandeld door mijn Draytek router, deze kan dat veel beter en is vrij uitgebreid ingericht.
    Dat is dus jammer, nu werken wij met alle systemen met een CAT-6 aansluiting, en wifi wordt alleen maar gebruikt voor de telefoons en eventueel voor onze klanten.
    De klanten kunnen nu dus theoretisch op het hele netwerk komen, ik kan in de TC dit jammer genoeg niet blokkeren.
    Ik denk dat ik maar een VLAN op bijvoorbeeld poort 4 moeten aanmaken, en daar de TC aan vast knoppen.

De “tijdsgebonden toegangscontrole” heb ik ingesteld, en werkt opzicht best goed.
    Alleen het probleem is dat ik een regel hebt aangemaakt met de opties “weekdagen”, “tussen”, “09:00” en “17:00” en daarbij kan ik de tijden niet aanpassen.
    Nu wil ik bijvoorbeeld niet vanaf 09:00, maar vanaf 08:00 het netwerk open stellen.
    De tijden zijn aanpasbaar, alleen als ik er 8 uur van maakt en op de knop bewaar klikt, dan krijg ik de melding “Ongeldige waarde”
    Dit is best vreemd, want als dit niet kan, waarom zijn die tijden dan aanpasbaar?

Bijdrager
    fred44nl

het is vreemd dat je niet om 08:00 zou kunnen beginnen.
    maar het zou wel moeten kunnen:

Tijdgebonden toegangscontrole (Airport)

inderdaad, het kàn wel, maar dan moet je niet versie 6.0 maar versie 5.5.3 van het Airport-configuratie programma gebruiken.

v.w.b. de splitsing van het netwerk, zul je inderdaad richting VLAN moeten gaan.

Bijdrager
    Pivni Pes

Bizar, is dat een bug of zo?

In mijn netwerk heb ik nog een mini staan met OSX 10.5.8 met Airport utility 5.6.1
    En inderdaad, je hebt helemaal gelijk, hiermee lukt het wel.
    Blijft vreemd, maar we hebben in ieder geval een achterdeurtje.

Die VLAN is wellicht de oplossing dat klanten niet op het netwerk kunnen komen, maar kan ik dan nog wel via het netwerk bij de TC komen en werkt TM dan nog wel?

Bijdrager
    fred44nl

als je de TC opneemt in een VLAN, dan kan de apparatuur in het gewone LAN daar niet bij.

dus kun je overwegen om de TC in het gewone LAN te houden en in een VLAN een Airport Extreme o.i.d. te nemen.

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Ik las net dat de TC overeen zal komen met een AP express, maar ik dacht altijd dat deze overeen komt qua netwerk mogelijkheden met een AP extreem?
    Klopt dit?

Bijdrager
    fred44nl

een TC komt qua netwerk-eigenschappen overeen met een Airport Extreme.
    het huidige model Airport Extress komt daar heel dicht bij, maar heeft minder poorten en geen 1Gb netwerk.

http://www.apple.com/nl/wifi/

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik denk dat ik het maar anders gaat doen.

De bedoeling was dat ik met de TC mijn TM backups kon maken en 2 wifi signalen opzetten waarvan 1 als gastnetwerk voor de klanten.
    Jammer dat je wordt verplicht om DHCP en NAT van de TC te gebruiken, ik denk dat meer mensen hier niet helemaal blij mee zijn.

Ik gebruik de TC nu voor mijn TM (hoofddoel), en de wifi voor intern gebruik, ik heb nog een router liggen waarvan ik wel de DHCP en NAT van uit kan zetten.
    Deze router sluit ik aan via een VLAN, zo kan ik dan toch een wifi opzetten voor de klanten.
    Alleen dan moet ik even kijken hoe ik dat gaat doen met een tijdsblokkade, maar volgens mij is hiervoor een oplossing in mijn Draytek router bedenk ik me nu.

Bijdrager
    fred44nl

er zijn vele wegen naar die bekende stad in Italië:)

Bijdrager
    Pivni Pes

Tsja, maar het was zo ideaal geweest als Apple ons niet zo verplichte om de DHCP en NAT te gebruiken.
    De DHCP en NAT zijn nou niet direct nodig om de TC+wifi te laten werken.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.