8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    fietsjunkie

Time Capsule benaderen na crash iMac

Hi,

Bij voorbaat excuus als deze vraag al eerder is gesteld, maar ik weet niet zo goed waar ik op moet zoeken…

Vandaag is mijn redelijk oude iMac gecrasht, tenminste ik denk dat de videokaart het begeven heeft, want als ik opstart heb ik een grijs scherm met brede groene balken en daarna crasht ‘ie.

In ieder geval, ik heb al die tijd netjes een Time Capsule gebruikt om kopietjes te draaien van de iMac, zodat ik bij een eventuele nieuwe gewoon het hele systeem terug kan zetten (tenminste ik begrijp dat dat zo werkt).

Nu wil ik eigenlijk nog wachten met de aanschaf van een nieuwe iMac, enerzijds omdat dit onverwacht komt en ik er nog wel even voor moet sparen, anderzijds omdat ik dit jaar toch wel een nieuwe versie van de iMac verwacht. Maar ik zou tot die tijd wel graag bij mijn bestanden op de Time Capsule willen komen, zodat ik voor mij belangrijke documenten kan benaderen.

Nu heb ik de TC direct aan de router gehangen en ik zie ‘m ook netjes in Finder verschijnen op m’n MacBook. Ik kan ook verbinding maken en dan zie ik een schijf – ‘iMac’, die ik niet kan openen. “Het programma DiskImageMounter kan niet worden geopend.” is de melding die ik krijg.

Ik wil natuurlijk echt voorkomen dat ik straks geen kopie van de iMac terug kan zetten op de nieuwe, maar ik zou tot die tijd dolgraag bij m’n bestanden willen.

Dus mijn vragen:
    – Is het Ć¼berhaupt mogelijk om als een soort Finder door de reservekopie van mijn iMac te gaan?
    – Zo ja, hoe doe ik dat zonder dat ik straks in de problemen kom wanneer ik de reservekopie terug wil zetten op een nieuwe iMac?

Superbedankt voor jullie hulp en als er vragen zijn, stel ze gerust, want ik ben niet zo bekend hiermee.

Groet, Ellen

Bijdrager
    TheBigZ

Probeer eens via de Option key in Time Machine. En dan zoeken op andere schijven (onder de blauwe tekst). Zie de link voor de uitgebreide uitleg.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204157

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien even de router en TC herstarten, en ook de MB.

Het is perfect mogelijk om door de iMac TM backup bestanden te browsen, bestanden te openen en naar de MB HD te slepen.

Je ziet als het goed is op de TC een bestand (‘schijf’/DMG) met de naam ‘Beperkte schijfkopiebundel’ iMac (o.i.d.).
    Met dubbelklikken zal deze in de Finder openen onder de kolom Apparaten als Time Machine-reservekopieĆ«n met daarin de map ‘Backups.backupdp’, dan een map met de naam van de iMac, en daarin alle opeenvolgende backups. Als je de map ‘Latest’ opent de map ‘HD iMac’ en vervolgens zit je dus a.h.w. op die schijf. Via Gebruikers kun je dan verder naar de bestanden in de thuismap van de iMac.

Bijdrager
    fietsjunkie

Dankje, ga ik proberen en rapporteer hier mijn bevindingen. Ik durf er niet echt aan te zitten, omdat ik bang ben dat ik straks geen reservekopie terug kan zetten… Ben ik nog verder van huis!
    Morgen jouw voorstel uitzoeken!
    Fijne avond nog.
    Ellen

Bijdrager
    fietsjunkie

@GoeieDag

Ik heb router, TC en MacBook herstart. In Finder staat ‘ie onder ‘Gedeeld’ als TC van Ellen.
    Daarin zie ik een map met poppetjes erop, ik ben ermee verbonden.

Als ik op de map met poppetjes klik, dan verschijnt er een schijfplaatje met de naam ‘iMac’ en soort ‘Beperkte schijfkopiebundel’. Klik ik daar op, dan krijg ik de foutmelding: “Het programma DiskImageMounter kan niet worden geopend. -36”

Dus ik kan er helaas niet doorheen bladeren.

Als ik via Airport-configuratieprogramma de TC benader, dan zie ik dat ‘ie een ander Netwerk aangeeft dan het WiFi netwerk waar ik thuis op zit. Dit lijkt nog het oude netwerk van ons vorige huis. Ik kan dat wijzigen in het menu onder de tab ‘Draadloos’, maar weet daar de gevolgen niet van, dus dat heb ik nog niet gedaan.

@TheBigZ – ik begrijp het niet helemaal. Omdat ik op de MacBook Pro geen TimeMachine reservekopie maak en ook zeker deze schijf niet wil gebruiken, kom ik niet in dat menu wat jij aangeeft. Ik wil zeker niets overschrijven of gaan backuppen op deze schijf, omdat ik deze straks wil terugzetten met de migratie-assistent. Ik wil alleen bladeren door mijn bestanden, als dat mogelijk is.

Anyways, bedankt voor het meedenken, misschien ligt het idd aan dat Netwerk verschil, ik weet het niet.
    Groet, Ellen

Bijdrager
    fietsjunkie

Niemand een idee?;!

Bijdrager
    fred44nl

ook bij mij krijg ik sinds kort diezelfde melding van het programma DiskImageMounter.
    dus heb ik eerst gedacht dat MacOS niet meer wil, dat je via Finder naar de backup gaat.
    maar op een gegeven moment zag ik toch de sparsebundle in de linker kolom van Finder verschijnen en kon ik er toch in bladeren.
    het lijkt er dus op, dat die foutmelding incorrect is of een waarschuwing is.
    kortom, je zou echt via Finder in de backup moeten kunnen komen.

Bijdrager
    fietsjunkie

Hi Fred44nl, misschien straal jij wat uit!:)

Ik kreeg de melding dat er een update was voor Sierra (misschien was ‘ie er al een eeuwigheid hoor…), dus MacBook geĆ¼pdatet en voila!!! Ik kan bladeren door de TC!!

Ik heb meteen de belangrijkste documenten maar overgehaald naar de MacBook, mocht de toegang ineens weer wegvallen… dus ik ben blij!!! En kan nu nog wel even geduld opbrengen om een nieuwe iMac aan te schaffen…

Ik hoop namelijk dat er dit jaar een nieuw model komt, en liever begin dit jaar dan eind dit jaar uiteraard. Speculaties, speculaties, maar zou zo maar kunnen…;)

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en gelukkig lijkt het nu opgelost.
    Ellen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.