13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacWally

Time Capsule aanschaf

Hallo allemaal, heb de diverse vragen over TC hier gelezen maar naar mijn gevoel nog niet duidelijk. We willen een TC aanschaffen met de volgende insteek: We hebben een netwerkje van 3 macs. Daar hebben we nu een externe ethernet schijf tussen die fungeert als server. Het zoeken hierop is niet optimaal en laat wat te wensen over. Vraag is nu, is het verstandig om een TC aan te schaffen die fungeert als server met daarbij de volgende vragen:

– Is de TC gewoon geschikt om als externe schijf en dus server te gebruiken (gewoon klein, werken maar met 2 mensen)
    – kan je ook spotlight laten zoeken op de TC
    – ik wil dan een externe HD op de TC aansluiten die fungeert als back-up
    – kan je de TC dan gewoon benaderen als harde schijf, en dus er op werken, slepen etc.
    – Is de TC ook vanuit een andere locatie (thuis) te benaderen, werkt dat ok?

Ik snap dat de TC eigenlijk een backupsysteem is maar kan het gewoon als bovenstaand gebruikt worden? Of komen we dan in Mac Mini server terecht? Sorry voor deze vele vragen maar heb al zoveel verschillende verhalen gehoord, wellicht dat ik hier wijzer wordt. Bedankt alvast!

Bijdrager
    stavos

Op alle vragen is het antwoord ja.:wink: Hetgeen wat jij wilt met een TC kan allemaal.

Bijdrager
    MacWally

Das duidelijk:lol: Heb je zelf deze ervaring met de TC?

Bijdrager
    stavos

Jep, heb er zelf naar volle tevredenheid eentje staan in mijn meterkast.
    Kleine verschillen in mijn gebruik en jouw wensen zijn dat ik de TC niet als server gebruik, maar als backup schijf. Maar aan mijn TC hangen wel meerdere externe HDs (gewoon met behulp van een gevoede usb hub), die ik gebruik voor extra backup en opslag. Daarnaast staat op 1 van de schijven mijn filmcollectie voor mijn Apple TV2, die draadloos over mijn netwerk te bekijken zijn op de TV.
    En op mijn vorige werkplek had ik een Mac Mini tot mijn beschikking, waardoor ik met Back to my Mac vanaf werk kon inloggen op mijn TC (en de rest van mijn netwerk) thuis. I-de-aal!

Bijdrager
    RobApple

Even een vraag? Is het warmteprobleem nu opgelost met de nieuwste TimeCapsule? De gemiddelde levensduur was ruim 19 maanden na ingebruikname. Door de warmte begeeft doorgaans de voeding het na die tijd.
    Het is een prachtige uitvinding, alleen Apple heeft niet goed nagedacht over de warmteafvoer/ventilatie.

Inactief
    Anoniem

Ik heb een TC staan die fungeert als switch/router tussen de Macs, Airport Expresses, NAS en internet. De TC laat ik z’n back-ups maken op de NAS. De NAS is voor mij zowel back-up-machine als server. Bestanden op de NAS zijn binnen het LAN benaderbaar, maar ook vanaf elke andere lokatie.

Bijdrager
    joeph

Als je alleen een bestand server nodig hebt en geen routeer zou ik niet voor een TC kiezen. Als ik jou was zou ik een kijken naar een NAS, een mini server zeg maar. Deze zijn namelijk ook gemaakt om vanaf te werken en hebben naar mijn mening over het algemeen betere performance dan de TC’s. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Synology, die maken goede NAS systemen voor goede prijzen. Tevens hebben ze een goede grafische interface. http://www.synology.com/

Bijdrager
    stavos

@RobApple – het overlijden op/rond 19 maanden is alleen voor een bepaalde serie TC’s. TC’s uit deze serie zijn inmiddels niet meer te krijgen. Wel merk ik dat mijn TC soms wat warmer wordt, maar hij staat al bijna 3 jaar tevreden te draaien..

Bijdrager
    Bata4

Stavos…. (ook de beste wensen natuurlijk voor iedereen hier op het forum),
    Jij hebt mij al eens geholpen, zeer naar tevredenheid.

Op dit moment heb ik een TC in mijn meterkast staan, met een WD elements van 1.5, er aan gehangen.
    Nu wil ik daar nog eentje bij aanhangen,en ik vermoed dat ik daarvoor een gevoede hub nodig heb.

Welke heeft u er tussen “hangen”? Of welke zou u nu aanschaffen?

met vriendelijke groet.

Moderator
    unSOUND

In principe is een gevoedde hub alleen nodig als er apparaten aan hangen die geen eigen voeding hebben. Dus als de extra schijf een eigen voeding heeft moet het gewoon werken.

Bijdrager
    stavos

Precies vanwege de reden die unSOUND al noemt, heb ik voor een hub gekozen met voeding. Ik heb namelijk een 2.5″ externe schijf zonder voeding die ik wel eens in mijn netwerk opneem. Met de hub aan mijn TC heb ik daar geen enkel probleem mee.
    Maar wanneer alle externe schijven die je aan je TC wilt hangen al een eigen voeding hebben, is dat dus niet noodzakelijk voor de hub. Preventief voor een gevoede hub kiezen kan natuurlijk nooit kwaad.

De hub die ik nu gebruik is van Sitecom, eigenlijk gewoon 1 van de meest simpele uitvoeringen die ik bij de MediaMarkt kon vinden.

Bijdrager
    Bata4

Dank voor de reacties gaat dus een ongevoerde hub worden…..
    Die WD’s hebben hun eigen voeding…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.