16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Marnixthart

Tikkend geluid uit anderhalve week oude MBP

Hoi,

Al sinds ik mijn MacBook Pro gebruik hoor ik af en toe tikkende geluiden uit de buurt van de harde schijf komen. Ik ben na een paar dagen in Delft bij iCentre geweest, daar heeft er iemand naar geluisterd en kwam tot de conclusie dat hij geen abnormale geluiden hoorde (ik moet toegeven dag het vrij luidruchtig was daar). Daarna ben ik bij LJS geweest en ook daar werd er geen abnormaal geluid geconstateerd. Nu zit ik weer thuis met m’n MacBook en hoor ik toch weer het tikkende geluid.

Ik heb in het programma SMART Utility gekeken en er is volgens dat programma niks aan de hand, maar ik zag toch wel een opvallend iets:
    Power off retract count, raw value: 21474836484
    Kan iemand mij uitleggen wat dit betekend en of het slecht is? En wat ik nu met mijn MacBook moet doen?

Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    Da Vinci

Wanneer hoor jij deze geluiden? Als je macbook op een harde ondergrond staat (tafel) of als je ermee aan de wandel bent?

Bijdrager
    vanadium

Een HDD die tikt gaat binnenkort naar de filistijnen, ik zou de laptop asap omruilen aangezien deze 1,5 wk oud is.

Bijdrager
    Marnixthart

@Da Vinci, ik hoor het geluid als de laptop op harde ondergrond staat, en ook al staat er geen enkel programma aan tikt hij nog..

@vanadium, hoe werkt dat precies? Moet ik hem dan opsturen naar Apple? ik heb hem namelijk online bij apple zelf besteld..

Bijdrager
    jobz

Verkoper=Apple bellen. Nieuwe vragen.
    http://www.apple.com/nl/support/

Bijdrager
    Haike

Een MBP hoort niet te tikken, dus ik zou toch weer terug gaan.

Bijdrager
    Maverick9898

Maar wat is tikken? Is het ratelen van de HDD? Want dat kan geluid produceren….

Bijdrager
    Hansi2124

Of als het geluid voortkomt als de MBP aangezet wordt. Want dat kan de dvd-eenheid zijn.

Bijdrager
    Marnixthart

Ratelen doet ie ook af en toe heel zachtjes (dat is normaal), maar ik heb het echt over tikken, klinkt een beetje als een tijdbom.. en het wordt alleen maar erger..

Bijdrager
    1984
    Marnixthart op 25 augustus 2012

klinkt een beetje als een tijdbom.. en het wordt alleen maar erger..

Vlug terug ermee naar de winkel. vroeger kreeg je een bom op je scherm …..

Bijdrager
    Haike

Er van uitgaande dat je geen SSD hebt kan het dus alleen je HD zijn, of een fan. Meer interne delen die draaien weet ik niet. Maar als het je HD is heb je een back-up? zoniet; die als de wiedeweerga gaan maken, en dan er eens grondig naar laten kijken.

Bijdrager
    Marnixthart

Ik heb inderdaad geen SSD, back-up heb ik niet nodig want er staat niks bijzonders op na 1,5 week;)
    Ik ga morgen wel even bellen naar Apple of ik hem nog om kan ruilen en anders laat ik hem repareren..

Bijdrager
    Taraatjee

Ja! Ik heb precies hetzelfde, 3 MacBooks achter elkaar. Ik ben het nu zo zat dat deze laatste terug gaat en ik mijn geld terug wil. Het komt inderdaad van de HDD die even kort vast loopt. En je hoort het alleen als het rustig is, bij mij zo’n 4X per minuut. Ik koop er zelf wel 1 in de winkel. Gezien jouw berichtje ben ik bang dat het aam de nieuwevnieuwe versie ligt. Bij mij gisteren het bij alle 3 van kwaad tot erger. Snap er niks van. Ik raad je aan om hem ook in de winkel te kopen. Dan gaat alles een stuk sneller al is er weer iets mis.

Bijdrager
    Taraatjee

Sorry voor het slordige taal gebruik, had niet gecheckt wat mijn mobiele woordenboek ervan gemaakt had.

Bijdrager
    Haike

@Taraatjee Welkom op OMT dat ten eerste. Als je op je eigen Avatar klikt bij een geplaatst bericht, krijg je de optie “bewerk” te zien, dan hoef je niet een nieuwe post aan te maken om de zaak te verbeteren, maar kan je je bestaande post aanpassen.:wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.