3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Anytimebaby

Tikkend geluid over koptelefoon. Geluidskaart MBP stuk?

Hallo,

na het aansluiten van mijn MBP 2013 op een mengpaneel op mijn school vertoont de geluidskaart kuren. Nadat ik hem via een jackplug had aangesloten kreeg ik een hoop gekraak en heb ik de de boel losgekoppeld. Daarna kreeg ik in eerste instantie te maken met een rood lichtje in mijn jack-ingang en het niet werken van de speaker van de MBP. Toen ik daarna echter een koptelefoon had ingeplugd kreeg ik een tik te horen die steeds sneller ging, stopte en daarna opnieuw sneller ging. Mijn eerste gedachte was dat ik de ‘fantoom’ (voor condensatror-microfoons) had aangezet maar dat bleek niet het geval te zijn. Ik heb daarna mijn iPhone 6 aangesloten en die deed het verder oké.

Thuis gekomen heb ik op internet gezocht op het ‘rode lampje’ probleem’ maar heb het niet kunnen oplossen met de tips die daar werden aangedragen. Het tikkend geluid, wat dus steeds sneller gaat als ik een koptelefoon gebruik is dus nog aanwezig en via de speakers heb ik geen geluid. Vervelende bijkomstigheid is dat ik er net achter kom dat mijn iPhone 6 via de koptelefoon ook dat tikkend geluid geeft.

Ik vrees nu dat mijn geluidskaart van mijn MBP en mijn iPhone (zit daar zo’n kaart in?) het begeven hebben. Omdat het mengpaneel nogal een versleten indruk maakt vrees ik dat er op de één of andere manier toch spanning op de jackplug is komen te staan. De iPhone 6S van mijn collega schakelde zich de dag erna helemaal uit en was enkele minuten met geen mogelijkheid aan te krijgen.

Mijn vragen zijn:

– is mijn geluidskaart stuk en/of hoe kan ik dat checken?
    – herkent iemand dat tikken waar ik het hierboven over heb en is dat een indicatie van het begeven van mijn geluidskaart?
    – is een geluidskaart zelf te verwisselen voor een leek en zo niet wat zou dat ongeveer kosten? Idem voor de iPhone.

Alvast bedankt!

Gerbrand

Bijdrager
    csteelooper

Allereerst: een laptop, en tegenwoordig ook vrijwel elke desktop, heeft geen echte geluidskaart meer. Er is daarentegen een chip die de functies overneemt van wat vroeger (in desktop-PC’s) de geluidskaart was. Vrijwel elke laptop met digitaal geluid (dat wil zeggen meer dan alleen een zogenaamde PC-speaker/bleeper) had al vanaf dag een een AC-chip (AC=audio controller), zoals de Realtek AC97 bijvoorbeeld. Je spreekt eigenlijk alleen van een geluidskaart, wanneer deze daadwerkelijk als losse module (insteekkaart voor desktops of vroeger een PCMCIA-kaartje voor laptops) is geïnstalleerd. Ook je iPhone heeft zo’n soort AC-chip voor de geluidsfuncties.

Dan nu je probleem: Het getik dat je hoort kán een indicatie zijn van het overlijden van je geluidschip, maar dat hóeft niet. Het rode lampje is dat nog veel minder. Dat rode lampje geeft aan dat je geluidschip zich in de digitale modus (SPDIF/Optisch) bevindt. Normaal gezien zou dit alleen moeten gebeuren als je een (mini-)SPDIF kabel in de line-out jack stopt. Soms kan het echter voorkomen dat de interne microswitch getriggerd wordt en blijft bij gebruik van een 3.5mm-plug, zoals bijvoorbeeld van een hoofdtelefoon. Soms is dit euvel te verhelpen door meermaals een hoofdtelefoon in te pluggen en weer los te halen

De chip kán wel degelijk zijn overleden. Mijn eigen iMac heeft een soortgelijk issue met de lijningang. Als ik daar een versterker op aansluit om zodoende geluid ván de versterker naar de Mac te krijgen (bijvoorbeeld om LP’s te digitaliseren), slaat het hele geluidssubsysteem in OS X op tilt. Dat duidt wel degelijk op het overlijden van de geluidschip. Helaas is het mij op geen enkele manier gelukt om hem weer tot leven te wekken én bruikbaar te maken voor digitalisering van LP’s. Gelukkig voor mij lijkt het euvel zich bij mij te beperken tot de ingang zelf, want zolang ik die niet gebruik is er niets aan de hand…

In jouw situatie ligt dat anders: er lijkt wel degelijk iets aan de hand te zijn met de chip, want je hoort static als je de geluidskaart gebruikt. Dat kan komen doordat de impedantie van de mixer niet goed is geweest voor je Mac. Teveel spanning kan desastreuze gevolgen hebben. Dat is klaarblijkelijk ook wat bij mij de oorzaak is geweest. Zeker nu je aangeeft dat ook je iPhone 6 is getroffen, lijkt me dit ook zeer plausibel. Mag ik je vragen hóe je de verbinding tot stand hebt gebracht? Welke ingang op de mixer heb je gebruikt om je MacBook en iPhone op aan te sluiten? Ik neem aan dat je geluid vanuit je devices náár de mixer wilde brengen: stond de Gain op de mixer niet te hoog? Heb je de devices niet per ongeluk op een uitvoer aangesloten gehad? Deze vragen lijken wellicht van een hoog newbe-gehalte, maar weet dat ik ze alleen stel om te kunnen trouble-shooten…

Bijdrager
    Anytimebaby

Hey csteelooper

dank je wel voor je duidelijke uitleg!

De verbinding is via de xlr ingang via twee kanalen. Normaal via een ‘line-in’ tulp maar het desbetreffende kabeltje was niet voorhanden. De gain stond op ‘normaal’ al weet ik wel dat één van de gain indicators flauw brandde maar dat doet ie eigenlijk altijd, ook als de gain helemaal dicht zit. De fantoomspanning stond voordat ik de Mac aansloot aan maar heb die uitgezet. Het enige is dat dat indicatielampje aanblijft ook al zet ik de schakelaar op uit. Echter vanwege de staat van het mengpaneel ga ik er dus (mogelijk onterecht) vanuit dat die spanning is er niet opstaat ook al omdat de ‘gewone’ microfoons niet overleden zijn. Maar goed die kunnen daar mogelijk beter tegen.

Gerbrand

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.