18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Tikkend geluid op iMac G5…

Sinds enige tijd (een paar weken) heeft mijn computer af en toe last van een figuurlijke tik. Het begint even zachtjes te ratelen, ik zie dan de strandbal als cursor, en daarna hoor ik een vrij hard tikkend geluid. Dat geluid klinkt als een metalen plaatje dat op metaal stuit, heeft een frequentie van ongeveer twee tikken per seconde, vrij luid (zo luid als gematigd met je vingers op tafel tikken). Het gebeurt om de zoveel dagen, ongeveer. Tussendoor hoor ik wel eens een tikje, misschien een enkel keertje per dag.

Ik ben op zo’n moment bij een echt salvo aan tikken genoodzaakt de aanknop ingedrukt te houden totdat de computer uitgaat, omdat er verder niet echt meer gereageerd wordt qua muis en toetsenbord. Na een herstart zoemt alles weer fijn en rustig.

SmartReporter geeft geen waarschuwing over een falende harde schijf. De harde schijf (Maxtor 6Y160MO) is nu zo ongeveer anderhalf jaar oud en heeft de originele schijf van de iMac vervangen doordat deze na iets meer dan een jaar de geest had gegeven (plots zonder waarschuwende tekenen, dus anders dan het nu onverhoopt kan zijn).

Ik kan het manco niet koppelen aan een specifiek programma. Wellicht dat mijn OS (10.3.9) wat corrupt is geraakt en het probleem hierin te zoeken valt? Ik ben niet zo gecharmeerd van 10.4, dus voel mij bezwaard dit op mijn fijne computertje te zetten alleen maar om te kijken of het onverhoopt zou helpen. Mocht iemand het zekerder weten, dan hoor ik het graag en kan ik altijd over mijn bezwaring van 10.4 heenkomen. Misschien…

Advies en tips, ik hoor ze graag.

Bijdrager
    fatboysmart

Klinkt inderdaad als een harddisk die op het punt staat van instorten…

Ik neem aan dat je alles goed backupt!

Ben wel benieuwd wat jouw bezwaren tegen 10.4 zijn? Kan zo gauw niks bedenken
    dat in 10.3 zat en niet in 10.4… andersom wel natuurlijk.

Geblokkeerd
    Anoniem

Advies:
    Maak een backup van al je bestanden die nu op je iMac staan, en koop een nieuwe HD
    voor in je iMac.

Wat je zelf zegt; je HD begint z’n laatste adem uit te blazen. Hoog tijd om hem tijdig te
    vervangen, vóórdat hij echt de geest geeft, en je dalijk je gegevens (of een deel ervan)
    niet meer kan gebruiken.

Mvg,
    Joram

p.s.: Ik kan me ook niet echt voorstellen wat je “probleem” met 10.4 is, maar da’s je eigen
    keuze denk ik;)

Bijdrager
    marclaheij

Backuppen is natuurlijk een goed plan.
    Maar voordat je een nieuwe HD koopt…. zou het niet je DVD speler kunnen zijn? Misschien dat deze tevergeefs een schjifje wil ejecten (contactje dat blijft hangen o.i.d.)….

Geblokkeerd
    Anoniem

Zou inderdaad ook nog kunnen Marc:)
    Als je je Mac dan toch open hebt, kún je even het stekkertje van de DVD-drive
    losmaken, zodat deze geen stroom meer krijgt. Houdt het tikken op, dan moet je
    je DVD-drive vervangen. Hoor je het nog steeds, dan is het je HD:)

Bijdrager
    iDuck

Lijkt op de bekende ‘ticking sound of death’ van je harddisk. Zeker ook omdat er een strandballetje ontstaat als dit getik zich voordoet. Zsm vervangen als je zeker weet dat het de HD is.

Inactief
    Anoniem

Jullie lijken eensgezind.

Hoewel het niet alles is om aan op te hangen, vertellen zowel SmartReporter alsook Schijfhulpprogramma dat er niets bijzonders is. Is het onwerkelijk te denken dat er een softwarematige oorzaak kan zijn? Na speuren heb ik een bericht gevonden dat het ook een foute sector kan zijn die niet te benaderen viel, en dat dit een herhalende fout levert, en getik veroorzaakt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Da’s redelijk onwerkelijk;)
    Een tikje zou mogelijk zijn, maar geratel en een serie flinke tikken is wel wat meer
    dan een softwarefoutje namelijk. Daarnaast is Schijfhulpprogramma volgens mij niet
    voor hardwarematige fouten.

Je kán het afwachten natuurlijk, maar zorg dan in ieder geval voor een goeie backup.
    Mocht de HD dan alsnog stoppen, dan kun je zonder al te veel moeite je data nog
    gewoon op een nieuwe interne HD overzetten.

Inactief
    Anoniem

Ook de hardwaretestcd geeft geen meldingen van welke aard dan ook. Alles lijkt prima. Voor wat het waard is, uiteraard. Of mag ik de hardwaretest als een grotere autoriteit beschouwen dan veel andere hardwaredetectieprogramma’s? Het geeft wel wat meer voeding aan mijn veronderstelling dat het ligt aan wat corruptie onderdeeltjes van mijn systeem zelf, softwarematig, dus.

Safari in combinatie met OX 10.3.9 is waar mijn pijl nu even op gericht is. Misschien aangespoord door een scheutje BitTorrent. Heel misschien…

Inactief
    Anoniem

Het geluid alweer een tijdje niet gehoord (afkloppen). Het bevestigt mijn idee van softwarematige oorzaak, daar ik bepaalde combinaties van programma’s heb vermeden.

Is er hier echt niemand die dit vermoeden kan bevestigen? Dus dat de software de veroorzaker kan zijn van gek getik en gedoe uit de computer in plaats van hardwarematig falen? Niet specifiek bij mijn probleem, maar ook in het algemeen?

Inactief
    Anoniem

Kreeg net het tikkend geluid weer, dankzij [verondersteld] een Safari-programma (versie 1.3.2) dat wat moeite had. Nu was ik er op tijd bij Safari geforceerd af te sluiten, wat ook het tikken deed stoppen. De andere programma’s die openstonden vertoonden geen ‘strandballetje’.

Ik zie nu (bij N=1) een relatie tussen Safari en gekkigheid op hardwaregebied. Ik zal bij eventuele toekomstige problemen goed in de gaten houden of Safari er altijd bij betrokken is.

Inactief
    Anoniem

Vier op een rij. Ik win!

Inactief
    Anoniem

Safari was de aanleiding alsnog niet, kreeg ik later het idee.

Maar weinig getreurd: ik heb er nu maar eens 10.4.9 opgezet.
    Al handen dichtknijpende lijkt het z’n ding in goede richting te doen. Aantal tikken staat nog steeds op nul (0).

Inactief
    Anoniem
    ”iDuck”

Lijkt op de bekende ‘ticking sound of death’ van je harddisk. Zeker ook omdat er een strandballetje ontstaat als dit getik zich voordoet. Zsm vervangen als je zeker weet dat het de HD is.

Wellicht begin je inderdaad gelijk te krijgen. Het geluid komt van de plek waar de harde schijf zich bevindt. Ik heb net namelijk mijn computer opengemaakt, dus weet waar dat ding zo zit. Bij een volgende serie tikken ga ik even goed bepalen of het ook inderdaad uit de hoek in die bovenste regio komt.

Wel vreemd dat zo’n schijf dit al miniimaal een half jaar vol weet te houden zonder daadwerkelijk te breken, of zelfs bij een hardwaretest niets vrij te geven. De tikken nemen misschien (maar zeker weet ik dat niet eens, het zou ook slechts to kunnen lijken) iets toe in frequentie, maar er valt nog erg goed mee te werken.

Inactief
    Anoniem

Oei, SMART Utility zegt ‘failing’ (met geel, gelukkig nog niet in het rood). De eerste detector die wat kan ontwaren uit mijn harde schijf. Eindelijk krijgen de geluiden bijval. Maar eens orienteren op een nieuwe schijf dan, en hopelijk eentje die wèl langer wil meegaan dan de twee jaar die de huidige gegund is, en de jaar die de originele gegund was…

Toestanden.

Dank voor het meedenken, mensen.

Inactief
    Anoniem

Ai, de interne harde schijf die ik gekocht had (Western Digital) blijkt niet te passen in mijn iMac. De stekkertjes zijn totaal anders, en zitten bovendien rechts van de schijf, niet links, waardoor de snoertjes niet lang genoeg zullen zijn. Het is wat.

Tips voor een bepaald type harde schijf dat ik bij MyCom (ter ruilen) kan kopen èn welke geschikt is voor een iMac G5 van oktober 2004, ik hoor ze graag…! Ook waar ik op moet letten bij aanschaf hoor ik graag.

Bijdrager
    gngstr

Ik kwam vandaag via een Google zoekopdracht in je topic terecht… leuk om te lezen dat je het nog zo lang hebr uitgehouden met een tikkende harde schijf. Bij intensief gebruik kan een tikkende harde schijf er al binnen een dag mee ophouden.

Maar, om op je vraag terug te komen… je hebt geen standaard IDE schijf nodig, maar een SATA. Deze schijven zijn herkenbaar aan de kleine aansluitingen en de kleine kabel; IDE gebruikt platte brede aansluitingen en een zogenaamde flatcable. Op onderstaande pic zie je links de SATA aansluiting en rechts een oude IDE aansluiting.

Bij de Mycom weten ze daar alles van en het prijsverschil is waarschijnlijk verwaarloosbaar. Succes!

ps: zelf ga ik nog proberen om de data van mijn oude schijf over te zetten middels een usb<>sata connector. Iemand andere ideeën?

Inactief
    Anoniem

Dank je voor je reactie. Dat had ik eerder moeten lezen. De schijf die ik gekocht had bleek dus inderdaad een IDE te zijn. Gelukkig voordat ik de harde schijf uit zijn verpakking had gehaald kwam ik er al achter dat het niet goed zat. De schijf kon ik dus nog omruilen voor een SATA. De nieuwe SATA is zelfs tweemaal zo groot (500Gb) aangezien er verder alleen nog eentje van 160Gb was. Die was weer een stuk lager geprijst dan de schijf die ik gekocht had, dat ik daardoor weer veel geld zou weggooien. Dan maar wat bijbetalen en hopen dat ik een grandioze hoeveelheid van 500Gb ooit eens erg hard nodig ga hebben…

Het prijsverschil tussen IDE en SATA was inderdaad zo goed als niets.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.