4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    T-sec

Tijdens pCloud upload loopt Macbook Pro SSD vol… [OPGELOST]

Mijn vriendin gebruikt, of beter gebruikte STACK om haar data in op te slaan. Simpel de netwerkdrive mappen via GA en dit werkte an-zich goed. Alleen kwam zij steeds vaker met opmerkingen als files die niet/half uploaden of de snelheid die te wensen over liet. Op een gegeven  moment kon zij niet meer via GA naar STACK, de verbinding gaf steeds foutmeldingen dus ze was er klaar mee. Ze moest werken en kon nu nergens direct bij dan alleen (onhandig) via Safari.

Daarom pCloud software op haar Macbook Pro Early 2015 12.1 geinstalleerd welke nog 41Gb op de 128GB SSD vrij had. Bij toeval had ik recentelijk haar hele STACK drive op onze Time Capsule gekopieeerd, als extra back-up. Dus vervolgens via deze Macbook Pro ca. 30Gb aan STACK data van de Time Capsule naar pCloud (500GB) uploaden.

Op een gegeven moment krijg ik de melding dat de SSD van de Macbook Pro bijna vol is. Mij een raadsel. Via pCloud support kwam ik er achter dat pCloud software tot ca. 5Gb aan cache op de SSD gebruikt om de uploads vlot te laten verlopen maar dus niet al de resterende ruimte op de SSD… Voor de goede orde gebruik ik absoluut geen pCloud Sync, in de software is deze map dan ook leeg.

Via schijfbeheer zie ik dat er onder “Documenten” 57Gb aan data op de SSD zou staan en dat is wel opmerkelijk… Als ik in de map iCloud/Documenten kijk dan staat hier maar 850Mb aan data in. Via Finder filteren op files tussen 10-100MB kom ik niet verder dan 10-15 files van in totaal misschien 10GB. Op de Macbook Pro staan eigenlijk alleen de standaard programma’s, Office en enkele kleine losse programma’s, niks bijzonders. Bijna alle data staat in de Cloud en staat op 5GB van Dropbox na niet lokaal opgeslagen.

Na een Schijf EHBO ontstond hooguit 1GB aan extra ruimte. Enige tijd proberen en zoeker later nogmaals Schijf EHBO kreeg ik de melding dat er fouten op de SSD waren gevonden. Opstarten met D gaf geen fouten in de hardware en nadien weer 2x Schijf EHBO alles in orde met een groene vink. Vreemd, misschien omdat de SSD bijna vol zit en Schijf EHBO dan weinig kan doen.

Tot op heden nog steeds de SSD schijf vol terwijl ik echt niet zou weten waar het moet zitten. Mappen als Muziek, Films, etc. zijn allemaal leeg. Alleen Bureaublad en Documenten welke via iCloud (50GB abonnement) worden gesynchroniseerd bevatten samen ca. 1-1,5GB aan data.

Is er een mogelijkheid om de 57GB aan documenten welke Schijfbeheer ziet direct en ook allemaal te benaderen? Ik zou echt niet weten waar dit zou moeten staan en wat hier in zou moeten zitten. En waarom loopt de SSD dan (toevallig) vol bij het uploaden van 30GB data naar pCloud?

Bijdrager
    TheBigZ

Misschien eerst maar eens uitvogelen waar die GBs gebleven zijn.

Bijvoorbeeld met Disk Inventory X, of een van de vele alternatieven:

http://www.derlien.com

http://www.derlien.com/download.php?file=DiskInventoryX

https://alternativeto.net/software/disk-inventory-x/?platform=mac

Bijdrager
    T-sec

Enorm bedankt voor de misschien simpele tip want het lek is boven.

Uiteindelijk gekozen voor Omnidisk en deze vond een pCloud Cache map met hierin 52GB aan data, volgens mij een kopie van de pCloud drive. Deze map is overigens met Finder niet te vinden, staat simpelweg niet onder de gebruiker, heel vreemd…

Uit voorzorg pCloud uitgezet op de Macbook Pro en met Omnidisk de complete Cache map gedelete. Macbook Pro een herstart gegeven, pCloud nog netjes vol met de data en de Macbook Pro SSD weer 52GB leger.

Waarom pCloud zo’n enorme cache map heeft aangemaakt en waarom deze niet geleegd is blijf ik vreemd vinden. Maar goed, voor een volgende keer is Omnidisk de oplossing. Op dit moment doe ik grote data uploads via my.pcloud in Safari, dan wordt de cache op de Macbook Pro niet aangesproken.

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.