7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    taxandria

Tijdelijk simpel CMS WYSIWYG systeem nodig

Goedendag,

Ik heb een website gemaakt in iWeb voor een familielid van me.
    Erg tevreden over de looks etc alleen de tekst moet nog geschreven worden.

De site host ik op het moment.

Is het mogelijk om mijn oom op een website in te laten loggen, waar hij de verschillende pagina’s van de website ziet.
    Daar zijn tekst schrijft. en deze automatisch omzet naar een html tekst welke door de iWeb widget gebruikt wordt?

OFTEWEL.
    1. Hij gaat naar een site
    2. kiest de pagina welke hij wil bewerken
    3. veranderd de tekst (zonder html tags etc)
    4. klikt op opslaan
    5. de wijzigingen worden automatisch herkent omdat iWeb de html snippet widget gebruikt. (html veranderd door aanpassen, opslaan, en daardoor automatisch op de site.??

Is dit mogelijk?
    En hoe doen professionele website bouwers dit eigenlijk?
    Maken ze een CMS, zijn er mac programma’s die deze uitvoer kunnen leveren?
    Passen ze alles zelf aan?
    … Of welke mogelijkheden zijn er allemaal?

Ik hoor graag van jullie.
    (ps de sitewijzigingen zijn erg minimaal, alleen de teksten moeten af en toe wat veranderd worden. (net iets andere zinsopbouw of info) er hoeft niet veel bij of veel af.

Bijdrager
    AlphaKilr

Hoort dit niet in de categorie web ontwikkeling? Maar goed maakt niet uit:P
    Ik zoek ook zoiets dus als iemand een tip weet, graag!

Bijdrager
    technobeats

http://ckeditor.com/ is een gratis html editor.

gewoon je tekst uit een db / file halen in een textarea zetten en dan

$(‘textareaId’).ckeditor(options);

Bijdrager
    AlphaKilr

Deze is wel nice zo even proberen!

Top!:grin:

Bijdrager
    taxandria

Is er misschien ook een gratis oplossing?

Bijdrager
    Kyokushinkai

En hoe doen professionele website bouwers dit eigenlijk?
    Maken ze een CMS, zijn er mac programma’s die deze uitvoer kunnen leveren?
    Passen ze alles zelf aan?

Er zijn bedrijven die zelf een CMS ontwikkelen, maar er zijn ook veel open source CMS systemen te vinden. Het voordeel van een open source CMS is dat je geen omkijken hebt naar het bijhouden van het CMS (ontwikkeltijd, beveiligingsupdates, bugs), alhoewel je daar alsnog aan mee kunt werken als je dat wilt.

Zelf maak ik gebruik van TYPO3, maar dat is misschien wel wat overkill voor een relatief simpele website. In TYPO3 heb je, net als bij veel andere CMS systemen, een zogenaamde backend waar je in kunt loggen. Hier kun je bijvoorbeeld pagina’s toevoegen, content plaatsen, gebruikers beheren en ga zo maar door. Daarnaast kun je extensies toevoegen of zelf maken voor extra functionaliteit.

Een CMS werkt helaas niet zomaar uit zichzelf. Het zal ingericht moeten worden, en ik kan me voorstellen dat dat voor een leek een hele uitdaging is.

Bijdrager
    Shmoo

Een CMS installeren is vaak het probleem niet want dat kun je nog wel iemand uitleggen met een YouTube filmpje maar zelf een website (op)maken op de manier zoals iWeb dat kan is een verhaal apart. Dat i.c.m. een CMS zou natuurlijk het ideale systeem-/product zijn maar ik denk dat als zoiets zou bestaan we allemaal wel kunnen begrijpen dat het beroep webdeveloper dan nooit zou bestaan.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.