10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    J-R0eN

tijd & datum

Hoi,

Ik zit weer even met een probleempje waar ik niet helemaal uitkom. Als ik een datum of tijd opsla in de database doe ik dat via de NOW() en plaats het in een veld DATETIME.

Als ik het nu weer uitlees wordt er bijv. dit : 2008-09-18 11:52:42 geprint.

Ik wil hier van maken : Donderdag 18 september. Hoe kan ik dit nu het beste doen?

Bijdrager
    danielpunt

Gewoon zo in je database laten staan en in je PHP script de date() functie gebruiken.:)

Bijdrager
    tw

strftime ( ‘%A %e %B’, $timestamp );

Bijdrager
    J-R0eN

@ danielpunt : De date() functie print toch de tijd die het NU is.. de tijd die uit de database komt is niet gelijk aan de tijd NU.. of mis ik iets?

@xsight3
    : Als ik dit doe [code:1:55e9c11f21]$laatstebezoek = strftime ( ‘%A %e %B’, $_SESSION["laatstebezoek"] );[/code:1:55e9c11f21]
    (in $_SESSION[“laatstebezoek”] staat de tijd die uit de database komt)

Komt er te staan Thursday 1 January …. werkt dus niet helemaal goed..

Bijdrager
    Tomaat

strftime() verwacht een Unix timestamp, in seconden vanaf 1 januarui 1970. Geen geformateerde datum, als 2008-09-18 11:52:42.

Maar even iets anders..ken jij het medium Google? Ik krijg bij jouw topics altijd het idee dat je geen zin hebt zelf dingen op te zoeken en het maar gelijk op het forum kwakt. Niet dat hier geen mensen zitten, waaronder ik, die je graag willen helpen. Maar zelf dingen uitzoeken is helemaal niets mis mee.

Just a thought:)

Bijdrager
    Mibber

http://nl3.php.net/manual/en/ref.datetime.php

Ik ben totaal geen PHP programmeur, maar date lijkt te doen wat je wil.

Bijdrager
    danielpunt
    ”J-R0eN”

@ danielpunt : De date() functie print toch de tijd die het NU is.. de tijd die uit de database komt is niet gelijk aan de tijd NU.. of mis ik iets?

Ja je mist wat.

van de PHP site :

string date ( string $format [, int $timestamp ] )

Bijdrager
    J-R0eN

@ Tomaat : Nee dat is echt niet zo hoor!… ik heb zelf zeker gezocht en heel veel dingen geprobeerd, maar over staat wat anders.. bij de een zeggen ze je moet het d.m.v. een query vraag doen.. de ander doet het met een een eigen gemaakte functie. En dan kijk ik bijv. naar de datum / tijd en dan is het een topic uit 2003.

En als ik er hier een topic over start wordt er over gepraat en komt er altijd iets moois naar boven waar je echt wat aan heb. Net zoals gistere met de button. Echt geweldig. Vanaf nu doe ik het altijd zo _x. Ik heb heel veel topics afgezocht maar nergens werd er daar 1 word over gezegd.

& i.d.d. jij bent ook altijd iemand die probeerd te helpen en daar ben ik je ook harstikke dankbaar voor!

En ik vraag echt niet alles,, want als je weet hoeveeel dingen ik aan het doen ben, vooral met php en wat ik leer per dag.. en opzoek.. als ik dat allemaal zou moeten vragen hier dan start ik bij wijze van spreken 500 topics p/dag.

Bijdrager
    J-R0eN

@danielpunt : oke ziet er spannend uit. Ik krijg het alleen nog niet helemaal werkend. In $_SESSION[“laatstebezoek”] staat dus m’n tijd.

Hoe kan ik jou scriptje dan zou schrijven dat die de tijd netjes print?

Bijdrager
    tinus_omt

Het ligt er een klein beetje aan welke database je gebruikt, maar als je MySQL gebruikt kun je bijvoorbeeld met de UNIX_TIMESTAMP functie zorgen dat de database een getal teruggeeft waar je in PHP dan van kunt maken wat je wilt. Je kunt ook proberen om zelf van de string die de database standaard teruggeeft iets te bakken, maar dat is een stuk moeilijker en onnodig.

Je kunt ook MySQL de hele string laten maken, maar dat is wat ingewikkelder (vanwege de Nederlandse woorden).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.