12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    JWB

Tiger straks installeren en dan?

Ik heb inmiddels sinds augustus mijn iBook en heb nog nooit OSX opnieuw hoeven te installeren. Ik ga straks voor Tiger en dan rijzen er bij mij een aantal vragen.

– Ik heb geen zin om straks alle mijn gegevens te verliezen, dus ik maak hoe dan ook een back-up, maar kan je Tiger over Panther installeren met behoud van alle gegevens?
    – Wat is beter een cleane installatie of over Panther heen te installeren? (zie het als oud Windows-trauma!)
    – Hoe reageert mijn iPod op een nieuwe OSX, gaat ie mijn iPod nou leeggooien, of hebben gebruikers die een eerdere (her-)installatie hebben uitgevoerd hier andere ervaringen mee?

Wie geeft het verlossende woord? Thanx!

Bijdrager
    Buzz

Heb je hier al gekeken?
    http://www.apple.com/nl/macosx/upgrade/

En de zoekfunctie al gebruikt?

Je kan gewoon een upgrade uitvoeren. Dan is het alsof er niets is veranderd, behalve dat je opeens alle Tiger features hebt.

Als je graag met een schoon systeem aan de slag wil kan dat natuurlijk ook, maar dan moet je natuurlijk ook al je programma’s opnieuw installeren, en al je files van de backup weer terug plaatsen. Als je je iTunes Library Folder weer op dezelfde plek terugplaatst zal je iPod geen verschil zien.

Bijdrager
    Hobbes

Kijk hier even en relax
    Gewoon “Selecteer het volume waarop je Tiger wilt installeren en kies de gewenste installatieoptie: ”Werk Mac OS X bij’, ‘Archiveer en installeer’ of ‘Wis en installeer’. Ga door”
    Werk Mac OS X bij; dan blijven al je prefs een aps en rommel gewoon op je mac staan

Bijdrager
    iOhan

Een back up is, uiteraard, altijd van groot belang.
    Je kunt over de oude versie heen installeren. Vaak hoor je de reactie dat een cleane installatie beter is, maar naar 10.3 heb ik dat niet gedaan en het draaide ook na de upgrade als een tierelier. Probeer eerst zonder. Je kunt altijd de hele boel er nog afmikken.
    En met iPod moet het natuurlijk allemaal goed gaan, maar zorg ook hier voor de zekerheid voor een backupt. Die maak je waarschijnlijk al door een backup van je HD te maken voor het installeren van Tiger.
    En tenslotte: wacht even een week voor je installeert. Als er veel vaste problemen blijken te zijn, zijn die tegen die tijd breeduit gemeld op dit forum. Laat anderen de problemen maar ontdekken (tenzij je natuurlijk zo nieuwsgierig bent dat je geen seconde kunt wachten).

Bijdrager
    JWB

Ok dan! Ja, ik had ff (beter) moeten zoeken! Toch bedankt voor de (sympathieke) antwoorden! Ik lees ze helaas ook nog wel eens anders op het forum! :lol:

Bijdrager
    maceddy

Backuppen…

‘Erase and Install’ en alle software opnieuw installeren en alleen je persoonlijke instellingen, documenten, filmpjes, muziek terugzetten van de Backup.

Library shit enzo niet.
    Geeft het stabielste en snelste systeem, zonder enige vervuiling;)
    Ga ik ook doen over 1,5 week:P

Wordt weinig ‘feesten’ op koninginnedag :innocent:

Bijdrager
    Brimme
    ”maceddy”

Backuppen…

Hoezo Tiger op je mac is toch ook een feest:D

Ik ben blij dat ik een ipod 60gig heb gekocht, komt dan goed van pas.

Bijdrager
    Melville
    ”maceddy”

Backuppen…

‘Erase and Install’ en alle software opnieuw installeren en alleen je persoonlijke instellingen, documenten, filmpjes, muziek terugzetten van de Backup.

Ditto!

Bijdrager
    Bigs
    ”maceddy”

Backuppen…

Library shit enzo niet.
    Geeft het stabielste en snelste systeem, zonder enige vervuiling;)

Precies wat ik ook ga doen.. heb vast een firewire HD in huis gehaald voor mijn back-up:) (moet namelijk toch eens wat regelmatiger gaan backuppen aangezien mijn hele hebben en houden in mijn Powerbook zit:) )

Bijdrager
    jps

als ik een backup maak opexterne HD maak van programma’s, kan ik die na de erase and install van Tiger gewoon terugslepen (oa office,skype,…) of moet ik die terug installeren?

Bijdrager
    Ja Rune

gewoon terugslepen moet werken, vergeet de prefs niet als je ze wil

Bijdrager
    jps

wat bedoel je met de prefs?
    ben nog maar 2 maand maccer…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.