30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAttack

Tiger Spotlight

Kan je iets niet vinden over spotlight. Here’s the spot! Andere topics worden gesloten.

Bijdrager
    Jaap

Spotlight zoekt wel in ‘Word’ maar niet in ‘Entourage’. Ik heb gekeken bij http://www.entourage.mvps.org/index.html en http://www.microsoft.com/mac/ maar vond hier geen oplossing. Iemand een idee ?

Bijdrager
    MacAttack

Ik gebruik entorourage niet, dus mijn antwoord kan fout zijn. Maar staan de entourage resultaten niet bij “andere”? Ik denk dat Spotlight (bewust) Entourage niet als een mail client beschouwt.

Bijdrager
    Jaap

Nee, Entourage staat niet bij “andere”. Jammer, maar helaas !

Bijdrager
    MacAttack

Da’s eigenlijk heel bizar; ik dacht dat spotlight alles diende terug te vinden.

Bijdrager
    Jaap

Ik heb wel ergens gelezen (weet alleen niet meer waar en of ik het wel gelezen heb) dat Microsoft/Mac ook gebruik gaat maken van Spotlight.

Bijdrager
    eMacPaddy

Heeft iemand anders dit ook.
    Panther ENG geupgrade naar Tiger NL, de eerste reboot na install van Tiger dit schermpje.
    Standaard Powerbook G4, 60gb disk

Bijdrager
    lowfi

entourage maakt gebruik van een database… wat mail 1 ook deed maar dat is veranderd in mail 2.

Ben benieuwd hoelang dat indexeren gaat duren. Ik heb zelf een 500gb schijf die voor zon 70% vol zit. En dan nog me interne pb schijfje….

Bijdrager
    AdmiralFreezbee

Om je een voorbeeld te geven van mij:
    Ik heb een harde schijf van 60GB die zo’n 30GB vol zit.
    Juist klaar met indexeren en dat duurde 20 minuten bij mij.

Ook nog een vraagje:
    Ik gebruik Thunderbird als mailclient maar ook daar zoekt hij niet in. Kun je dat aanpassen?

Bijdrager
    mcdaddy
    ”AdmiralFreezbee”

Ook nog een vraagje:
    Ik gebruik Thunderbird als mailclient maar ook daar zoekt hij niet in. Kun je dat aanpassen?

Als jij een thunderbird plugin kan bouwen (programmeren) voor spotlight, dan wel. Anders moeten we wachten tot iemand anders dat doet, ik kan het in ieder geval niet:cry:

Voor Entourage hetzelfde probleem (wachten M$ dus)

Bijdrager
    AdmiralFreezbee
    ”mcdaddy”
    ”AdmiralFreezbee”

Ook nog een vraagje:

Als jij een thunderbird plugin kan bouwen (programmeren) voor spotlight, dan wel. Anders moeten we wachten tot iemand anders dat doet, ik kan het in ieder geval niet:cry:

ik vrees dat ik ook moet passen

Bijdrager
    WebJ

Spotlight kan wel heel veel vinden. Ik heb twee verschillende zoekacties geprobeerd. Beide voor een map op mijn bureaublad. De ene map wil die wel vinden en de andere niet. Heel erg vreemd. Iemand suggesties/tips?

Bijdrager
    klaus

Spotlight is volledig gebaseerd op bestandsniveau. Hij houdt dus van elke file gegevens bij, locatie, keywords, formaat, etc.

Entourage en zo houden alle mails bij in een database, dus voor spotlight is dat maar 1 file, en bijgevolg kan hij dus ook niet de mailtjes die die database bevat gaan indexeren. Als je dus entourage of firebird gebruikt (of andere ook wellicht) zul je dus geen zoekresultaten terugvinden in spotlight van je emails.

Verder heb ik hier niets gemerkt van dat indexeren, mijn bootvolume is een raptor 74 gb, maar het was een volledige clean install, dus de enigste files die moesten geindexeerd worden waren de files van Tiger zelf.

M’n 2e hd is ook intern, en die bevat zo’n 70 gb, daar staan veel grote files op, dus het indexeren duurde niet lang.

Verder zijn mijn 2 externe HD’s uitgesloten voor spotlight, daar gaat hij dus niet in zoeken, omdat dit toch backups betreffen van mijn 2 interne hd’s, en dan zou ik dubbele resultaten krijgen.

Ik ben erg te spreken over Spotlight, vind het de nr 1 feature van Tiger. Tot nu toe heb ik geen enkele keer rare zoekresultaten gekregen. Mailtjes die net toekwamen waren onmiddellijk te vinden, images die ik doorgestuurd kreeg via adium ook, pdf’s die ik converteerde, etc. Ook keywords die ik toekende aan pas geimporteerde foto’s in iPhoto, alles ging supersnel en superbetrouwbaar.

Voor de mensen met rare zoekresultaten, post eens een voorbeeldje (in detail), zodat we kunnen kijken of dit effectief het geval is bij iedereen, of enkel en alleen voor uw specifieke machine.

”WebJ”

Ik heb twee verschillende zoekacties geprobeerd. Beide voor een map op mijn bureaublad. De ene map wil die wel vinden en de andere niet. Heel erg vreemd. Iemand suggesties/tips?

Bijdrager
    mr.greenish

Op mijn g4 desktopje werkt het perfect. Maar op mijn ibook heb ik een probleem. Spotlight zoekt niet in mijn iphoto… Als ik een keyword uit klik en en dan weer aan klik dan vind die die foto met die keyword wel maar ik heb geen zin om al mijn foto’s weer te gaan ordenen. Ik sync af en toe ook mijn iphoto lib van mijn g4 en ibook en laatst heb ik gewoon het heele map iphoto libary gekopiert naar mijn ibook. Maar dit lijkt me geen probleem te zijn?

Bijdrager
    WebJ

Klaus, kijk:

vergelijk dat met:

Waarom vind die de ene map wel en de andere map niet? Alles is toch geïndexeerd :cry: ?

[size=18:6108b7e3f9]Bewerkt[/size:6108b7e3f9]
    Oplossing :?

Ik heb een nieuwe map met School aangemaakt (tijdelijk School 2 genoemd), en alle bestanden vanaf daar in die map gezet. De oude map school verwijderd, school 2 de naam school gegeven, en voila! hij vind de map èn bestanden in de map!

Jammer dat die het niet automatisch doet :?

Bijdrager
    Timotheus

Ik heb nu een dagje met Spotlight gewerkt, en ik moet zeggen dat ik de effectieve resultaten een beetje tegen vind vallen. Ten eerste zijn er nog vreselijk veel applicaties die geen plug-in voor Spotlight hebben: de grote meerderheid, zou ik zeggen. Daarin zoekt en vindt Spotlight dus niets. Natuurlijk kun je dat de Spotlight-techniek zelf niet aanrekenen, maar het heeft wel vergaande consequenties voor de effectiviteit van Spotlight als zodanig.

Wat je Spotlight wèl aan kunt rekenen, is dat het « een beetje dom » is, om met Maxima te spreken. Ik bedoel dit: je geeft een zoekterm op, en Spotlight pleurt (excuseer de term) een vloed aan documenten op je desktop: hier, zoek maar uit!! En vervolgens kun je al die documenten gaan doorzoeken. Het zou veel beter zijn als Spotlight je bij het openen van een gevonden document direct naar de desbetreffende term in dat document zou brengen. Maar dat doet Spotlight dus niet. En Spotlight geeft ook niet aan hoe belangrijk een bepaald document is in relatie tot een bepaalde zoekterm: of die term daar één keer in voorkomt, of honderd keer. Ook dat is een aanzienlijke beperking.

En verder: voor de backups heb ik via een firewire-kabel een externe HD op mijn iMac aangesloten. Het gevolg is, dat Spotlight alles wat het registreert twee keer registreert: één keer op de interne HD, en één keer op de externe. Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik Spotlight zo kan instellen, dat het standaard alleen op de interne HD zoekt.

Bijdrager
    klaus

Timotheus, ik heb in mijn post uitgelegd hoe je kunt instellen dat uw backup niet opgenomen wordt in de zoekresultaten.

Bij de spotlight prefs heb je een tabblad Privacy, daar kan je mappen aan toevoegen die niet geindexeerd worden, pas wel op, als uw externe disk niet is aangesloten, dan zal je hem daar niet in terugvinden nadien, maar hij onthoudt wel dat je hem op de ignore list gezet hebt.

Dat die applicaties spotlight nog niet ondersteunen is volkomen normaal niet? Apple stelt die techniek nu beschikbaar voor alle developers, bijvoorbeeld Delicious Library (voor je dvdbibliotheek) heeft reeds een spotlight plugin vrijgegeven. En de ontwikkelaars moeten zich natuurlijk wat schikken naar de zoekcriteria van spotlight, bijv het invullen van bepaalde metadata op hun documenten.

Je krijgt idd veel zoekresultaten, maar als ik een pdf zoek, en ik open die, dan toont hij mij toch echt wel de lijn waarin dat woord voorkomt. Dat meerdere voorkomen van een woord, dat heb ik nog niet geprobeerd, zou dus wel kunnen dat hij daar nog geen rekening mee houdt. Al zou ik dat idd ook een gemis vinden moest het niet zo zijn.

Bijdrager
    klaus

Handige link voor spotlight zoeken :

Daar lees ik dat hij wel relevantie en zo gaat gebruiken om de files te ordenen :

Spotlight’s Top Hit

When you search with Spotlight, the Spotlight menu will show you the top 20 hits organized by kind. Spotlight uses a combination of relevance and timeliness to determine which of these items is the most likely one that you are looking for and shows that item as the “Top Hit”. The top hit is listed before any of the other results and you can open the top hit directly using by pressing typing command-return

Daaruit nog een leuk extractje:)

Here’s the complete list of date ranges that you can specify:

* date:this month
    * date:this week
    * date:this year
    * date:today
    * date:yesterday

* date:tomorrow*
    * date:next month*
    * date:next week*
    * date:next year*

*No, Spotlight isn’t totally psychic about the files your colleagues will send someday. Rather, use next month, week and year for finding upcoming calendar appointments.

Bijdrager
    Timotheus

Dank, Klaus, voor je aanwijzingen. Maarre … … waren er al niet vele maanden geleden developer-versies van Tiger beschikbaar, die elke ontwikkelaar had kunnen gebruiken om een plug-in van zijn applicatie voor Spotlight te maken? Als je de discussies op de verschillende fora volgt, zie je dat vele programma-ontwikkelaars nu pas wakker worden, en beginnen te denken: «hé, ja, een plug-in voor Spotlight, misschien geen gek idee !». Weinig alert, vind ik eigenlijk.

Bijdrager
    mcdaddy
    ”klaus”

Spotlight is volledig gebaseerd op bestandsniveau. Hij houdt dus van elke file gegevens bij, locatie, keywords, formaat, etc.

Entourage en zo houden alle mails bij in een database, dus voor spotlight is dat maar 1 file, en bijgevolg kan hij dus ook niet de mailtjes die die database bevat gaan indexeren. Als je dus entourage of firebird gebruikt (of andere ook wellicht) zul je dus geen zoekresultaten terugvinden in spotlight van je emails.

Volgens mij (en apple) werkt spotlight met een plugin architectuur en bepalen de plugins wat er wel en niet geindexeerd kan worden. Dus als er geen plugin voor Entourage bestanden is en ook geen plugin voor Thunderbird bestanden, dan zullen mails in die bestanden ook niet geindexeerd worden.

Bijdrager
    The – DDD

Spotlight tips van Apple:

http://www.apple.com/macosx/tips/spotlight.html

Vooral “kind:” vind ik handig.

Bijdrager
    Jlle
    ”mr.greenish”

Op mijn g4 desktopje werkt het perfect. Maar op mijn ibook heb ik een probleem. Spotlight zoekt niet in mijn iphoto… Als ik een keyword uit klik en en dan weer aan klik dan vind die die foto met die keyword wel maar ik heb geen zin om al mijn foto’s weer te gaan ordenen. Ik sync af en toe ook mijn iphoto lib van mijn g4 en ibook en laatst heb ik gewoon het heele map iphoto libary gekopiert naar mijn ibook. Maar dit lijkt me geen probleem te zijn?

Dit probleem heb ik ook. Je kan het op de volgende manier oplossen:
    Login via de terminal als superuser (su -)
    en voer het volgende commando in:
    mdimport /Volumes/naamVanJeHarddisk/Users/jeLogin/Pictures/iPhoto Library

Via spotlight zijn nu al je foto’s te vinden, helaas moet ik na iedere import de actie weer herhalen.

Bijdrager
    Ross

Ik heb op mijn bureublad enkele documenten staan. In 1 van die mappen staan allemaal series. Spotlight vertikt het om die te vinden. Ik heb enkele in een andere map zitten, daarvan vind die enkele. Ik snap er niks van.

Bijdrager
    remcodb2

Check de spotlight voorkeuren en dan tabblad privacy, misschien staat je bureaublad daar aangegeven als locatie waar spotlight niet mag zoeken.

Bijdrager
    mvexel

Ik sloot gister voor het eerst mijn FW-schijf aan op mijn Powerbook (Gigabit) sinds 10.4 erop staat. Spotlight heeft ’t door en gaat de twee volumes scannen.
    Daar wacht ik even op, dacht ik nog.
    Een nacht later zijn we in elk geval zover dat-ie van 1 van de twee volumes weet dat het nog zo’n 40 uur gaat duren. En de vrije ruimte op mijn opstartvolume is met een halve gieg geslonken.
    Daar ga ik niet op wachten hoor. Tegen die tijd heb ik elk bestand dat erop staat zo ook al wel gevonden. Waarom duurt dat zo lang? Er staan echt geen honderdduizenden files op die volumes.
    Ik heb Appeltje-spatie maar weer toegekend aan LaunchBar. En ik denk dat dat zo blijft:
    * Launchbar is sneller
    * Launchbar leert van je zoekacties
    * Launchbar is veelzijdiger
    Jammer, want Spotlight lijkt me wel goede technologie. Maar dan meer voor de allernieuwste Macs.

Bijdrager
    Ross

kan het zijn omdat ik alles met firewire heb geimporterd op mijn nieuwe g5 dat die de oude bestanden niet ziet? Alles wat ik nieuw binnenhaal ziet die wel. Oude niet. Echt vreemd. Kan ik spotlight niet opnieuw alles leren of zo?

Bijdrager
    Saskia_sas

ik vraag me af hoe vaak Spotlight update?

Bijdrager
    klaus

spotlight maakt bij installatie van tiger een volledige index aan.

En van dan af doet hij een update van het moment er een file gewijzigd wordt/toegevoegd/verwijderd in een map die reeds door spotlight is geindexeerd.

Moest hij dat niet direct doen, zouden de zoekresultaten niet realtime zijn.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”AdmiralFreezbee”
    ”mcdaddy”
    ”AdmiralFreezbee”

Ook nog een vraagje:

ik vrees dat ik ook moet passen

Waarom?

Ik had hetzelfde probleem en ben hiervoor overgestapt op Mail 2.0 van MacOSX. Ik moet zeggen dat dat een goede keuze was :lol:

Bijdrager
    windowsinthewindow
    ”van-helden”

Nog altijd elke dag TEMP leegmaken:wink: .
    Waar is mijn Windows gebleven…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.