11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    TomJK

Tiger Spotlight (verdieping)

Inderdaad, weer een Tiger topic. En inderdaad weer een vraag over spotlight. Enfin ik denk dat deze vraag wat dieper op de materie ingaat en ik kon er nog geen antwoord op vinden dus zodoende:

Stel je hebt nu de volgende bestanden:
    1 Documenten > Wetenschap > Natuurkunde > Moleculen > Atomen.doc
    2 Afbeeldingen > protonen.gif
    En een e-mail:
    3 Wat zijn elektronen (titel)

Binnen document 1. wordt er alleen gesproken over atomen, moleculen wordt niet benoemt. Datzelfde geld voor de afbeelding 2).
    Ook wordt er in de email 3) niet gesproken over moleculen, wel is er een plaatje: moleculen.gif.

Je zoekt nu met Tiger op het volgende woord: moleculen.

Ik zoek op dit moment dus op moleculen. Hierbij wil ik niet alleen informatie over die moleculen maar natuurlijk ook met de verwanten. In een mapstructuur zou dit gelijk zichtbaar zijn aangezien je in het mapje moleculen het mapje protonen, elektronen e.d. ziet. (natuurlijk moet je de e-mail en het plaatje dan wel daar opslaan maar goed, dat spreekt voor zich). Mijn vraag is dus hoe ver die intelligentie van Spotlight reikt. Kan ik bijvoorbeeld trefwoorden aan een afbeelding toevoegen zodat hij deze wel bij de resultaten opgeeft? Moet er perse over moleculen gesproken worden wil ik atomen.doc vinden? Wat moet de frequentie van het woord zijn wil deze als ‘metadata’ worden toegevoegd? Vindt hij het document nu toch doordat hij alleen al in de map ‘moleculen’ staat?

Bijdrager
    Hobbes

Volgens mij zoekt hij enkell de woorden die je intypt:|

Bijdrager
    ivan.roos

Vreemd dat een 19 jarige jongentje een ADC developer is! :evil:
    Waar heb je dan je illegale kopie van Tiger gevonden? :P

Bijdrager
    Walkingfingers
    ”ivan.roos”

jongetjes van 19 zijn soms echte kerels!!

Bijdrager
    ivan.roos
    ”mike”
    ”ivan.roos”

jongetjes van 19 zijn soms echte kerels!!

Hahaha! :P

Geblokkeerd
    Anoniem

Even een serieus antwoord voor de 19 jarige :lol:

Ja, je kunt trefwoorden aan de afbeeldingen toevoegen, dit doe je door ctrl-klik op de afbeelding; selecteer “info”; in het info scherm is een extra comment field toegevoegd met de naam “Spotlight Comments”. (Deze optie geldt natuurlijk voor elk soort bestand)

Wanneer je in Spotlight op moleculen zoekt, vindt deze de folder met de naam moleculen. Wordt er in het atomen.doc niet over moleculen gesproken is bovenstaande ook de absolute optie om deze terug te vinden.

Je e-mail wordt door Spotlight direct gespot, simpelweg omdat hier het woord moleculen.gif als naam van een attachment voorkomt. Zit het woord moleculen in het subject van de e-mail spot Spotlight deze ook.

:innocent:

Bijdrager
    The – DDD

Wat Hobbees zegt klinkt vrij logisch…

Zelfs een mac doet wat hem vertelt wordt en zal niet zomaar weten dat moleculen wel is iets met protonen en neutronen te maken zou kunnen hebben. Het kan zijn dat er enige fuzzy logica inzit (geen idee, heb nog geen Tiger), maar dat zal niet verder gaan dan pragmatisch omgaan met kleine typo’s en spellings verschillen.

Moluculen levert hits met moleculen als daadwerkelijk trefwoord, dat soort werk. Maar als ik zeg Shakespeare dan roept Spotlight echt geen MacBeth!! Tenzij je dat boek toevallig als PDF op je systeem hebt.

Bijdrager
    TomJK

Oké, bedankt allemaal. Zoals Shyos zegt is er dus een soort mogelijkheid om trefwoorden toe te voegen.
    Een vraag die nog wel openblijft is hoe hij de metadata opstelt. Volgens mij is het opstellen hiervan altijd nog iets dat een mens moet doen en geen computer (mits je het goed wil doen). Ik neem aan dat hij hierbij uitgaat van de frequentie van een woord?

Inderdaad doet ook een mac precies wat je zegt. Wat hierbij jammer is, is dat hij niet bijvoorbeeld naar de mapnaam kijkt. Hierdoor kan je met een redelijke mapstructuur een prachtig encyclopedieachtige zoekmachine maken met de informatie die je wil en verwanten voor net dat beetje extra.

Misschien is het wel de toekomst om een zoeksysteem te koppelen aan een encyclopedie zodat hij wel bij Shakespear MacBeth weergeeft als verwante informatie. Maar goed ik draaf door:) echter een gek idee vindt ik het niet. Problemen die hier natuurlijk wel bij optreden is hoe ver je hierin wil gaan en dat je soms verwante informatie kan krijgen die je niet wil (woorden met meerdere betekenissen). Op naar 10.5;)

Bijdrager
    Larz
    ”ivan.roos”

Zeg zeg zeg, er is niets mis met jong zijn!

Bijdrager
    Sad

je moet inderdaad zelf de metadata toevoegen met appeltje-i

De dag dat een JPG foto van een koe met de bestandsnaam “paard.jpg” toch gevonden wordt is misschien over 15 jaar.

Het grote verschil tussen een computer en een mens is namelijk dat een mens een ongelooflijk ingewikkeld onderscheidingsvermogen heeft en een computer niet. Wij kunnen nadat we 1 koe hebben gezien in 99% van de gevallen alle andere koeien ook herkennen, ook al staat het op een foto, is hij vanuit een ander standpunt zichtbaar of als zijn vlekken anders zijn. Zelfs een paarse koe uit een chocolade reclame, of een dode rottende koe die half vergaan is herkennen wij nog als koe.

Om zoiets in een computer in te bouwen is voorlopig nog onmogelijk, en mensen kunnen dat van kleins af aan al meteen zonder dat we het hoeven te leren.

Bijdrager
    MacAttack
    ”TomJK”

Mijn vraag is dus hoe ver die intelligentie van Spotlight reikt.

Spotlight is niet intelligent. Spotlight is en blijft een zoekfunctie die op een intelligente manier is ontworpen. De belangrijkste toevoeging die Spotlight biedt is de snelheid en het aantal resultaten dat je verkrijgt met een zoekopdracht..

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.