14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    lotje

tiger opnieuw installeren

Hoi allemaal,

Gezocht maar niet gevonden, vandaar dat dit nieuwe topic in de hoop dat een van jullie mij kan helpen.
    Het mocht wel eens gebeuren, mijn 4,5 jaar oude iBookje kon een clean install gebruiken. Alles geback-upped en de installatie cd’s opgeduikeld. Nu wil ik de computer opstarten met de install cd maar ik krijg een gekke foutmelding. Hij zegt namelijk dat de driver voor het powerbook platform niet gevonden kan worden. Nu hebben wij vele macs in huis gehad, maar daar zat toch echt nooit een powerbook bij. Bovendien waren het deze cdtjes die in de laptop doos zaten en daar is, na het uitpakken van mijn iBook 4,5 jaar geleden, niets meer mee gedaan. Als we de cd in de iBook doen nadat deze is opgestart herkent de iBook het cdtje prima en kunnen we deze gewoon herstarten. Hier gaat het vervolgens weer mis. Hij start op, neemt de cd mee, we krijgen een opstart scherm te zien en daar blijft het ook bij. Geen idee wat ik nu moet doen, iemand een briljante suggestie?

Groetjes, Lotje

Moderator
    Poezenbeest

Het mag stom klinken, maar ik heb eens problemen gehad met de installatieschijven van mijn iBook… Uit wanhoop gedacht dat het aan de schijf lag en toen een kopie gedraaid met CloneCD (ja, op de PC)… deze werkte wel als een tierelier… Als je ergens een retail-versie van OSX hebt liggen, dan zou ik daarvoor gaan, alle benodigde drivers staan namelijk ook op die schijven…

Andere optie… werkt de optie ‘Archiveer en installeer’ ook niet?

Sterkte!

Bijdrager
    Marius1976

Overigens is een iBook officieel ook een powerbook.

Kijk maar bij systeem profiel!

Groet
    M.

p.s. mijn iBook geeft daar:

Computernaam: iBook G4
    Computermodel: PowerBook6,7
    Processortype: PowerPC G4 (1.5)
    Aantal processors: 1
    Processorsnelheid: 1.33 GHz
    L2-cache (per processor): 512 KB
    Geheugen: 1 GB
    Bussnelheid: 133 MHz
    Opstart-ROM-versie: 4.9.3f0

Bijdrager
    Marius1976

Ik zou even de accu eruit halen. Oplader ook eraf. Even laten staan. Na 10 minuutjes terugdoen, en dan kijken of het wel lukt…

Bijdrager
    lotje

Zo, poging twee. Gisteravond hebben mijn vader en ik het maar gelaten voor wat het was. Dank voor alle reacties.

@Marius
    : Aha, zo geinig. Geen idee dat een iBook als computer ook een powerbook heet, verklaard waarom de installatie schijf over een powerbook drive begon.

We hebben nu een retail cd erin zitten, van Leopard weliswaar. Eigenlijk had ik eerst nog een Tiger erop willen zetten omdat ik prima onder Tiger werk en bang ben dat Leopard te veel vraagt van mijn iBook. Al deze toeren waren namelijk nodig omdat mijn iBookje echt te traag werd. Niet zo gek, er stond zo veel zooi op. Hoe dan ook, van Leopard hebben we wel een retail cd dus hopelijk werkt dit ook. Bovendien denkt mijn vader dat mijn iBook Leopard prima moet kunnen handelen. We hebben nu twee keer geprobeerd om de installatie uit te voeren en zojuist breekt ook de tweede installatie poging af. De retail cd komt wel verder dan mijn tiger-schrijfje. Hij zegt de installatie uit te voeren, gaat de tijd berekenen maar geeft vervolgens de melding : “kan de inhoud van het pakket essentails niet controleren”.

Iemand enig idee wat deze melding kan beteken?

Groetjes, Lotje

Bijdrager
    Marius1976

Volgens mij is je interne cd drive vies of kapot.

Try this:

Boot je andere mac met de T ingedrukt. Je ziet op die mac dat het scherm blauw wordt met een fire wire teken

Koppel met een firewire kabel (als je die hebt) de iBook aan die andere mac.

Je kunt nu de interne drive van je blauwe-scherm mac gebruiken op je iBook.

Start de iBook op met de ALT toets ingedrukt. Je kunt nu opstarten vanaf de CD in de andere mac.

Groet
    M.

p.s. dit is dus niet de illegale manier, maar enkel een manier om een gezonde CD/DVD reader te gebruiken.

Bijdrager
    lotje

Wellicht is dit mijn blonde manier van denken, maar als mijn drive kapot is, zou ik toch ook geen willekeurig ander cdtje meer kunnen afspelen? Ik heb namelijk twee weken geleden nog een muziek cd in iTunes geïmporteerd en een film cdtje bekeken. Wat betreft de cd zelf, deze is redelijk gaaf en drie maanden geleden is een andere computer hier nog mee geïnstalleerd. De tip van de firewire kabel zal moeten wachten tot we hieraan kunnen komen, deze hebben wij nu nog niet in het bezig. Is er, tot wij aan zo’n kabel kunnen komen, nog iets wat we kunnen proberen om mijn computer weer aan de praat te krijgen? Gister konden we namelijk nog opstarten met het oude systeem maar deze is er inmiddels al afgehaald door de install cd en dat kan dus ook niet meer.

(Gut, waar ben ik aan begonnen. Ik en mijn grote schoonmaak-drang deze kerstvakantie.;) )

Bijdrager
    Marius1976

Mja… ik weet het ook niet. Het zou kunnen zijn dat die installatie schijven DVD’s zijn, en worden DVD’s niet door een andere lens/laser gelezen dan CD’s?

Hoe dan ook is het toch bizar dat het zo’n rare foutmelding oplevert?
    Succes
    Marius

Bijdrager
    lotje

Vind ik ook, wij breken er ons ook het hoofd over. Ik was wel zo slim om te bedenken zoiets in de vakantie te doen omdat ik mijn laptop erg hard nodig heb voor studie. Hierbij vergat ik echter even dat in de vakantie, zeker met kerst, iedereen lastiger te bereiken is in het geval dat het mis gaat. Ik had ook niet gedacht dat het zo mis zou gaan. Geen idee of de installatie schijf van Leopard een DVD is, zou best kunnen. Dit zou mijn iBook echter aan moeten kunnen, ik kan er immers ook films mee kijken. Wat die essentials er mee te maken hebben is ons een raadsel, wat het überhaupt is ook trouwens. Hij blijft er wel op vast lopen dus het moet iets van belang zijn.

De externe cd lezer wordt uiteraard nu niet gezien, wij hebben geen ideeën meer. Wordt even zwaar, zo zonder Bookje.

Geniale ingevingen zijn nog steeds welkom maar Zerk en Marius al heel erg bedankt voor het meedenken.

Groetjes, Lotje

Moderator
    Poezenbeest

Je hebt ook niet toevallig een externe dvd-speler op firewire? Vast niet… Wat je ook nog kan proberen, is een retail-dvd van Tiger… Heb er hier nog een liggen, die je voor diagnostische doeleinden wel even kan lenen… De installatieschijven van OSX zijn al sinds Panther op dvd…

Dat je andere dingen nog met die drive kan doen, zegt niks, een installatie vergt iets meer van de drive, dan het kijken van een filmpje of het lezen van muziek of andere bestanden. Andere optie… bij de iBooks werd een hardware-test geleverd, als je die nog hebt, zou ik die zeker even laten draaien… Heeft bij mij ook wel eens verhelderend gewerkt…

Laatste redmiddel… het ding af komen leveren in Den Haag… Vind ik wel leuk, dat soort eigenwijze Macjes op bezoek… Kijken wie eigenwijzer is…

PS: we hebben het over een iBook G4 neem ik aan? Anders zou Leopard namelijk inderdaad niet kunnen installeren…

Bijdrager
    lotje

Dank voor het aanbod Zerk, als mijn iBookje zo blijft tegenstribbelen maak ik er graag gebruik van.;)

We doen nog maar eens een poging met de tiger cd. Wederom krijgen we de foutmelding: unable to find driver for this platform. Nu heb ik even op deze foutmelding gezocht, maar ik krijg alleen maar antwoorden waaruit blijkt dat het niet de goede cd’s voor de juiste computer zijn. Dit kan echter niet, want er is maar één iBook in het gezin in het bezit, en dat is die van mij. Er staat ook gewoon op de cd’s dat deze zijn voor een iBook G4. Rarara, politiepet.

Bijdrager
    Barabas2005

Misschien helpt een reset voor je het installeerd?

Bijdrager
    lotje

Dit doet hij helaas niet zonder dat er een systeem op staat.

Bijdrager
    lotje

Zo, vier dagen zonder iBook maar inmiddels doet hij het weer. Zowaar ook een stuk sneller dus alle ellende is niet voor niets geweest.:) We hebben nog de tip met de firewire kabel geprobeerd, alle stappen klopte exact maar ook hier bleef de installatie op een gegeven moment hangen. We zijn naar de applestore geweest maar daar konden ze niks voor ons doen zonder mijn mac in te nemen. Vervolgens zijn we naar een service punt gegaan en daar wilde de man voor ons kijken of hij met een eigen cdtje wel tiger kon installeren. Na veel moeite (er kwam een geblokt scherm, alsof de videokaart kapot was) is dit hem zowaar gelukt en alles lijkt het ineens weer te doen. Goed scherm en ook de mousepad, die in het begin niks deed, doet het weer prima. Wat nu uiteindelijk het probleem is weten we niet. De man bij het service punt zei ook dat mijn iBookje waarschijnlijk gewoon kuren aan het vertonen is omdat deze een beetje aan het einde van zijn computerleven is. We zullen het zien. Voor nu doet hij het weer en sneller, dus ik ben gelukkig. Iedereen nogmaals dank voor het meedenken en hier ook nog even de melding voor de geweldige service bij het service punt. Helemaal super dat we daar zo geholpen zijn en dat er zo is meegedacht.

Groetjes, Lotte

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.