19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    joramde.es

Tiger op iBook g3 installeren met Macbook installatie CD’s

Vraagje. Ik heb een MacBook en hiervoor heb ik inmiddels Leopard aangeschaft. Ik ben nu een oude iBook g3 aan het optuigen voor een collega en wil de originele Tiger installatie CD’s gebruiken die ik bij de MacBook geleverd kreeg (toch over omdat ik Leopard al heb). Nu heb ik een poging gedaan, maar ik krijg een nogal ernstig ogend scherm na het opstarten met de installatiedisc:

panic(cpu 0 caller 0x002E5B9C): Unable to find driver for this platform: “PowerBook4,3”.

etc.

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Bijdrager
    Pieterr
    ”joramde.es”

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Niet.

Bijdrager
    joramde.es

Kun je dat iets duidelijker toelichten?

Bijdrager
    Pieterr

Ja. Jij hebt een Tiger CD (voor een Intel MacBook) waarop de G3 driver ontbreekt. Dat kun je dus schudden.

Bijdrager
    joramde.es

Geen omwegen o.i.d.? Met mijn Leopard pakket kan ik waarschijnlijk helemaal niet uit de voeten? Moet ik er dan een nieuw OS voor aanschaffen? Waar kan ik dat nog krijgen voor een G3?

Bijdrager
    MouseMighty

Nee. Afgezien van de vraag of het wel verstandig is om het redelijk zware systeem Leopard op een G4 te draaien, is de vraag of het überhaupt wel kan draaien. Kan het draaien dan heb je noch pech want het mag niet (tenzij je een familypack Leopard hebt. Kijk maar uit dat je niets gesloopt hebt want waarschijnlijk zal je zelf eerst de firmware nog moeten updaten. Zaten er geen originele installatie schijven bij die G3 dan? Misschien kan je ergens nog wel goedkoop Tiger op de kop tikken. let wel op hoeveelheid RAM etc.

Bijdrager
    vanhyfte.johnny

Heeft deze iBook een firewire aansluiting?
    Deze is namelijk nodig om Tiger te kunnen installeren.

Bijdrager
    Pieterr

http://www.apple.com/macosx/techspecs/

General requirements: Mac computer with an Intel, PowerPC G5, or PowerPC G4 (867MHz or faster) processor

Bijdrager
    joramde.es

Yep, heeft een firewire aansluiting!

Bijdrager
    Pieterr
    ”vanhyfte.johnny”

Deze is namelijk nodig om Tiger te kunnen installeren.

Er is meer nodig om Tiger te kunnen installeren… :roll:

Bijdrager
    vanhyfte.johnny

Dit zijn minimum vereisten voor Leopard.
    Is hier iemand die deze weet voor Tiger?

”Pieterr”

http://www.apple.com/macosx/techspecs/

General requirements: Mac computer with an Intel, PowerPC G5, or PowerPC G4 (867MHz or faster) processor

Bijdrager
    Pieterr
    ”vanhyfte.johnny”

Is hier iemand die deze weet voor Tiger?

Apple

Bijdrager
    joramde.es

Maar ik moet dus achter een ander CD’tje aan om de iBook weer helemaal leeg te halen en opnieuw te installeren met Tiger?

Bijdrager
    Pieterr

Heb je de originele CD niet meer die bij je iBook G3 zat?

Op http://www.tweedehandsmac.nl/ staan een aanbieding van een Tiger CDs voor € 50.

Bijdrager
    MouseMighty
    ”MouseMighty”

Zaten er geen originele installatie schijven bij die G3 dan? Misschien kan je ergens nog wel goedkoop Tiger op de kop tikken.

@joram Lees je de antwoorden wel dan? :?

Bijdrager
    joramde.es

Oeps… Niet helemaal goed gekeken dus. Nee, de G3 is van een collega en die heeft hem van iemand gehad als bedankje, al tijden terug. Hij weet niets van Macs en had ook geen installatieschijven meer… Er staat nu Tiger op…

Bijdrager
    Esquare

Maar waarom is het nodig om Tiger opnieuw te installeren? Als ik het goed begrijp, moet het ding alleen ‘opgeschoond’. Nieuw account aanmaken, oude account wissen en klaas is Joram.

Bijdrager
    joramde.es

Okay, that’s the point! Dat ga ik doen. Nog andere tips om de boel nog soepeler te laten draaien naast wat geheugen erbij prikken?

Bijdrager
    vanhyfte.johnny

Schijfbevoegdheden repareren kan al veel oplossen.

”joramde.es”

Okay, that’s the point! Dat ga ik doen. Nog andere tips om de boel nog soepeler te laten draaien naast wat geheugen erbij prikken?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.