15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Sintangel

Tiger efficienter met stroomgebruik ?

Ik heb gelezen dat Tiger een stuk sneller zou zijn dan 10.3. komt dit ook ten goede aan het stroomverbruik van mijn ibookje of misschien zelfs negatief ? Dit heeft namelijk wel invloed of ik wel/niet ga upgraden vind de accuduur dan toch niet iets belangrijker dan dat alles sneller werkt + die extra opties die erbij gekomen zijn hoe denken jullie erover ?

Bijdrager
    sammerman

iK denk dat dit er puur aan ligt hoe je hem gebruikt. Soms gebruikt hij meer de cpu dan de andere keer

Sam

Bijdrager
    iMud

Ik zou denken dat een programma dat sneller werkt, sneller klaar is met een bewerking, en dus minder lang de harde schijf/processor nodig heeft en daardoor minder batterij gebruikt.

Als je dan alleen weer meer gaat doen omdat het sneller gaat…

Bijdrager
    Sad

Als het al invloed heeft op de accu, is dat marginaal. Ik zou denken aan misschien 0.5% verschil.

Het enige wat echt invloed heeft op de accu is hoe vaak je harde schijf bezig is, hoe lang je scherm aanstaat, en hoevaak je processor maximaal belast is (audio video rendering e.d.). Dat hangt meer af van wat je zelf aan het doen bent en niet van welk OS je draait.

Bijdrager
    Erik19

Denk dat het in de praktijk weinig uitmaakt voor het stroomverbruik.

De snelheidsverbetering wordt vooral gerealiseerd door het renderen van de osx-windows & inhoud zoveeel mogelijk uit te besteden aan de grafische processor (GPU)zodat de CPU ontlast wordt tbv de andere taken.Het is dan de vraag welke van de twee gebruikt de meeste stroom.
    Als het dan zo is dat in een aplicatie beide chips voluit ingezet worden, dan zal zelfs het verbruik kunnen toenemen. Ik denk echter dat in de praktijk het niet zoveel uitmaakt.

Hoe zwaarder/nieuwer de GPU des te meer zal quartz extreme / core image in osx tiger overlaten aan de grafische processor.

Zie :
    http://www.apple.com/nl/macosx/features/quartzextreme/
    http://www.apple.com/nl/macosx/features/coreimage/

Quartz Extreme-functionaliteit wordt ondersteund door de volgende grafische processors: NVIDIA GeForce2 MX, GeForce3, GeForce4 MX of GeForce4 Ti, of een op AGP gebaseerde ATI RADEON grafische processor. Bovendien moet de videokaart beschikken over minimaal 16 MB VRAM.

De volgende videokaarten zijn onder meer compatibel met Core Image:
    ATI Mobility Radeon 9700
    ATI Radeon 9600 XT, 9800 XT, X800 XT
    nVidia GeForce FX Go 5200
    nVidia GeForce FX 5200 Ultra
    nVidia GeForce 6800 Ultra DDL, 6800 GT DDL

Bijdrager
    iljitsch

Zie http://www.apple.com/nl/macosx/features/mobility/ onderaan de pagina.

Tiger zou hierin dus beter moeten zijn dan Panther maar of het veel verschil maakt waag ik te betwijfelen.

Het zou wel mooi zijn als de Airportkaart nu eindelijk in stroombesparingsstand gezet kan worden…

Bijdrager
    Mendoza

airportkaart in stroombesparing?
    hoe bedoel je?

Bijdrager
    maceddy

Naja, van 17:15 tot 22:08 op accu vind ik toch niet tegenvallen:P
    Ok, ding heeft een half uurtje geslapen tussendoor:)

Bijdrager
    iljitsch

Bij een wifi-adapter gebruikt de ontvanger de meeste stroom omdat de inkomende signalen sterk opgepept moeten worden en de ontvanger continu aanstaat. Dat eerste is weinig aan te doen, maar aan het tweede wel. De wifi-specificaties staan toe dat een computer om stroom te besparen de ontvanger het grootste deel van de tijd uit heeft staan. Als er dan pakketjes zijn slaat het basisstation die tijdelijk op en verstuurt ze als de ontvanger weer wakker wordt. Dit scheelt redelijk wat stroom maar het gaat natuurlijk wel ten koste van de performance. Voor zover ik kan nagaan gebruikt Apple deze optie niet met de huidige Airport-kaarten.

Bijdrager
    Mendoza

en je verwacht dat dat veel stroom kost?

Bijdrager
    gbruit

Sinds ik over ben op Tiger is de batterij-capaciteit van mijn powerbook 12″
    drastisch ingestort.
    Na hooguit 45 minuten is het feestje voorbij. En ook echt voorbij: geen sluimerstand,
    gewoon UIT; alles weg.
    Vermoedelijk heeft dat niks met 10.4 te maken maar is de accu gewoon
    kapot aan het gaan (wel snel, na 15 maanden.. dus ook net uit de garantie)
    Maar misschien zijn er hier meer die problemen hebben.

Bijdrager
    Petje

Ik heb een kleine tijdsduur verbetering sinds ik Tiger op mijn powerbook draai.
    Maar dit is slechts ongeveer 5% extra tijd.Dus niet iets om trots op te zijn.

Bijdrager
    Juch
    ”gbruit”

Sinds ik over ben op Tiger is de batterij-capaciteit van mijn powerbook 12″
    drastisch ingestort.
    Na hooguit 45 minuten is het feestje voorbij. En ook echt voorbij: geen sluimerstand,
    gewoon UIT; alles weg.
    Vermoedelijk heeft dat niks met 10.4 te maken maar is de accu gewoon
    kapot aan het gaan (wel snel, na 15 maanden.. dus ook net uit de garantie)
    Maar misschien zijn er hier meer die problemen hebben.

hier stond al ergens een andere post over. Oplossing was een clean install. Had je dat al geprobeerd?

Bijdrager
    gbruit

Clean install nog niet geprobeerd, naar die post kom ik nergens tegen.

Bijdrager
    gbruit
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.