15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Hanton

Thunderbolt poorten kapot > wat met display?

Goedemorgen,

Deze week zijn de twee thunderboltpoorten op mijn 15″ MBP (2015 2,5 Ghz i7) op mysterieuze wijze gestopt met werken. Zelf wat dingen getest en vermoedelijk is de chip defect op het moederbord.

Zwaar balen want dit is m’n werkmachine die ik iedere dag aansluit op een extern (27″ Apple Thunderbolt scherm. Dat lukt nu dus niet meer en ik zoek een werkbare oplossing om toch (voorkeur) dit scherm erop aan te sluiten. Hebben jullie tips?

De hdmi poort en alle usb poorten werken nog prima. Bestaat er toevallig een oplossing zoals Thunderbolt female naar USB male of Thunderbolt female naar HDMI male waardoor dit scherm toch bruikbaar zou blijven?

Reparatie even snel gegoogeld en dit zou een nieuw moederbord betekeken.:(

Bijdrager
    Bas

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een 2015 15″ MPB. Contact opnemen met je leverancier, probleem voorleggen en zeggen dat je een beroep wil doen op het EU conformiteitsbeginsel. Die regelt dat dan met Apple en met een beetje mazzel krijg je dan gratis een nieuw moederbord. Bij mij in 1 dag ‘gefixt’.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  Night. Reden: Mogelijke spam verwijderd

Bijdrager
    Shmoo

Spam

Bijdrager
    Hanton

Ik wil liever geen honderden euro’s betalen voor een nieuw moederbord. Voor de rest draait deze machine top. Nog steeds snel genoeg voor mijn noden. Maar heb wel een extern scherm nodig. Nog tips?

Bijdrager
    Shmoo

Maar weet je zeker dat het echt stuk is? Heb je al eens een backup teruggezet want vorige week waren ook software updates. Mogelijk is het een probleem met een update.

Het lijkt mij zo sterk (heel uniek) dat zoiets ineens zomaar stuk gaat. Hoor je niet vaak.

Bijdrager
    Hanton

Ik vermoed dat ze stuk zijn maar ben er nog niet mee naar een servicecenter geweest. Toestel draaide tot deze week op Sierra. Toen de problemen begonnen eerst vanalles getest, en wat updates gedaan. Nadien ook de update naar High Sierra gedaan. Verder de SMC reset gedaan en alle reguliere trucjes. Niets werkt.

Magsafe en usb naast de poorten werken wel. Bizar is het wel.

Bijdrager
    Bas

Spam? Ik probeer alleen maar te helpen, Eikel. Toevallig zit Microfix bij mij in de buurt. Het zal bij een ander service center ook wel lukken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  Bas.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  Bas.

Bijdrager
    Hanton

@bas: heb je een been om op te staan als het een toestel betreft dat al ruim voorbij de garantie is? Dit is volgens mij niet iets zoals een “Known Issue”?

Bijdrager
    Bas

@hanton: Apple doet normaal gesproken moeilijk na afloop van de garantie periode. Consumenten organisaties zoals Consumentenbond, Kassa (TV), Radar (TV) zijn hiertegen gaan protesteren. Er is nu het zogenaamde EU conformiteitsbeginsel: de consument mag verwachten dat een apparaat ook na afloop van de garantie het goed blijft doen. Men heeft het dan over de te verwachten levensduur. Toen mijn MBP kapot ging ben ik daarmee naar de service provider gegaan. Zij vertelden mij over het conformiteitsbeginsel, wat nieuw voor mij was, en boden aan de kwestie voor te leggen aan Apple. Er werd niet moeilijk gedaan en het moederbord werd zonder kosten vervangen. Ik denk als je met google zoekt naar ‘conformiteitsbeginsel Apple’ je wel iets hierover kan vinden. Je kan het ook aan jouw serviceprovider vragen. Succes ermee!

Moderator
    Night

Technisch gesproken heb je inderdaad 2 jaar consumentengarantie. Echter zou je redelijkerwijs van dat product niet verwachten dat die TB poorten binnen die 2 jaar de geest geven. Hierdoor loopt de ‘garantieperiode’ op dit onderdeel na die 2 jaar nog verder door.

Bijdrager
    Hanton

Worden dit soort problemen gedecteerd door Apple Hardware test trouwens?

Bijdrager
    Q-collective

Als je apparaat bij Apple direct is aangeschaft kun je je in Nederland behoorlijk lang (tot 5 jaar na introductiedatum van het model) beroepen op consumentenrechtgarantie. De Nederlandse wet geeft namelijk geen termijn aan. Heb je hem in België gekocht, zit je inderdaad op 2 jaar. Heb je hem in Nederland gekocht maar niet bij Apple zelf, moet je even kijken wat het verkooppunt aangeeft voor consumentenrecht (vaak wordt het gewoon “garantie” genoemd). Amac biedt bijvoorbeeld 3 jaar. MediaMarkt geloof ik zelfs maar 2 jaar. Kijk even op de bon.

Bijdrager
    Hanton

Mmm, dit is duidelijk beter geregeld in NL op dat gebied.
    Ik kocht deze bij Switch in België en had maar 1 jaar garantie (vreemd genoeg is dat zo als je hem professioneel gebruikt itt 2 jaar voor particulieren). Kocht ook Apple Care om die reden maar dat is al vervallen. Wellicht geen opties op dat gebied.

Moderator
    Night

Beter? Wellicht. Maar ook onduidelijker.

Maar ook in België geldt het Europees consumentenrecht. Zie deze link (weliswaar Nederlands) en dan met name de eerste zin van de tweede alinea.

Bijdrager
    Q-collective

<p class=”cite”>Hanton op 14 juli 2018 om 19:22</p>
    Mmm, dit is duidelijk beter geregeld in NL op dat gebied.
    Ik kocht deze bij Switch in België en had maar 1 jaar garantie (vreemd genoeg is dat zo als je hem professioneel gebruikt itt 2 jaar voor particulieren). Kocht ook Apple Care om die reden maar dat is al vervallen. Wellicht geen opties op dat gebied.

Je hebt gelijk dat de wetgeving specifiek gaat over particuliere aanschaffen. Zakelijk gebruik kent geen consumentenrecht (dat ene jaar ging dan ook enkel over Apple’s eigen fabrieksgarantie). Vermoedelijk heeft de wetgever daarvoor gekozen omdat zakelijk gebruik ook al BTW kan aftrekken… Enfin, als je zelfs buiten de drie jaar van het AppleCare zit, is een betaalde reparatie inderdaad de volgende stap. Mits het uiteraard een hardware probleem is natuurlijk. Is dat al geïsoleerd?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.