9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    guus

Thunderbolt hdd aan mac pro / fire wire?

ben van plan nieuwe back-up opslag aan te schaffen, maar sta voor dilemma welke interface.
    zou graag al een thunderbolt unit kopen ivm toekomst.

vraag: kan ik vanaf mac pro – via fire wire naar thunderbolt [verloop heb ik]

mijn firewire schijven werken wel de andere kant op, dus via verloop aan mijn mbp met thunderbolt.

thnx

Bijdrager
    SunKeeper

Je bent niet de eerste die dit wil, maar helaas:

The Thunderbolt adapter is a unidirectional bridge from Thunderbolt to FireWire that requires a computer host with software drivers to interface with the controller it contains. Inverting it and attempting the connection in the opposite direction will not work.

Bron: http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57486268-263/apples-thunderbolt-firewire-adapter-is-a-one-way-connector/

Het komt omdat de chip in de Thunderbolt-stekker direct moet worden aangestuurd met behulp van hardware die in je Mac zit. Het apparaat waar jij nu de Thunderbolt-stekker in wilt steken heeft die hardware niet. (wel een Thunderboltchipje, maar die is niet slim genoeg)

Bijdrager
    Maurits

Volgens mij is er geen omgekeerde adapter van firewire (mac) naar thunderbolt (disk)

Sommige schijven hebben naast thunderbolt ook USB3 (firewire nog niet gevonden).
    -LaCie 3TB d2 USB 3.0 Thunderbolt Series Hard Drive: TB en USB3
    -G-Tech 1TB G-DRIVE mobile Thunderbolt/USB 3.0 Hard Drive

En als je een enkele schijf wil gebruiken (geen raid) zou ik voor USB3 gaan; dat komt heel veel voor, en is zeker toekomst bestendig, (ook voor pc gebruikers) en USB3 is snel genoeg voor backup doeleinden. Je Mac Pro heeft ‘slechts’ USB2, maar voor backupdoeleinden snel genoeg.
    De thunderbolt disken zijn een stuk duurder dan USB3 (alleen), je betaalt zo 50-100 euro extra voor de TB poort.

Bijdrager
    SunKeeper
    mjsanders op 08 januari 2014

Volgens mij is er geen omgekeerde adapter van firewire (mac) naar thunderbolt (disk)

Die is er wel, namelijk die zelfde adapter, alleen dan omgedraaid inpluggen. Werkt alleen niet.

Haha, ik snap wat je bedoelt, alleen ook die omgekeerde adapter kun je niet fabriceren. Behalve als je een soort NAS van je externe HD gaat maken door een complete chipset met CPU, geheugen en een Thunderbolt-controller erin te bouwen. Dan nog een shitload drivers op je Mac zetten om je Mac het te laten begrijpen. Verder moet je een soort FireWire 800.2 bouwen, omdat ook daar aanpassingen nodig zijn voor het signaalconvertgedeelte.

Ik denk niet dat er iemand zo gek is om hier nog aan te beginnen terwijl FireWire al een langzame dood sterft. Om het nog maar niet te hebben over prijs en stabiliteit.

Bijdrager
    guus

dank je wel.
    ga denk ik voorlopig voor een usb3 disk.

@mjsanders
    ik back-up nu via firewire, maar denk je dat via een usb2 poort, de snelheid acceptabel zal zijn?
    er gaan nogal eens fotoshoots van 10-20 gig naar de bu

thnx

Bijdrager
    SunKeeper

Time Machine werkt op de achtergrond, dus ook al doe je het over je (draadloze) netwerk, dan nog is het geen probleem. Geef het een beetje tijd en alles wordt keurig bijgewerkt.

Je bent immers ook niet 24 uur per dag elke twee uur 10GB foto’s aan het importeren, dus dat kan prima worden bijgehouden.

Bijdrager
    A.M.Dekker

Wat je wel kan doen is een HDD met firewire en USB 3 zoals de LaCie Rugged (Link:http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/LACIE-Rugged-Triple-USB-3.0-1TB,10259,482738,866749.html?langId=-11).

Bijdrager
    A.M.Dekker

Je hebt ze trouwens ook van Freecom. Net even wat goedkoper. Link: http://tweakers.net/pricewatch/296200/freecom-mobile-drive-mg-500gb-zilver.html

Bijdrager
    Maurits

@guus: je huidige firewire schijf heeft vast ook USB2. Probeer eens een backup via die aansluiting.
    Een nieuwe schijf met USB3 is altijd sneller (USB3 is sneller, en de schijf zelf waarschijnlijk ook)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.