26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    olga.p2000
    Bijdrager
    Afroman

Omdat het thunderbolt 1 en geen 2.

Bijdrager
    Afroman

En dat ding stampt al uit 2011.

Bijdrager
    Hansi2124

Leverbaar vanaf januari 2015 !!!:-?

Bijdrager
    Vroegah

Gewoon een goede deal Olga! Ik heb m bijna 1 jaar geleden aangeschaft voor toen-nog € 299,- ook bij Centre, veel geld, maar elke dag plezier van.
    Alleen onder windows 8.1 (bootcamp) soms een beetje instabiel door de drivers en het wegvallen van de slaapstand.

Bijdrager
    Rickje

Desondanks prima ding. Je moet er nog wel zelf een Thunderbolt kabel (0,5 0f 2meter) bij aanschaffen.

Verschil is idd Thunderbolt 1 vs 2 en je hebt een USB port aan de voorkant en een (andere/extra(/thunderbolt)port aan de achterkant ofzoiets(?)

Bijdrager
    Vroegah

TB2 express dock heeft een hdmi poort ipv firewire, en aan de voorzijde 1 usb poort + koptelefoonpoort (erg handig).

Bijdrager
    Vroegah
    Bijdrager
    Vroegah

En als je de gebruikte chipsets van TB1 wil checken: https://nl.ifixit.com/Teardown/Belkin+Express+Dock+Teardown/15060

Bijdrager
    iep

Dit is de enige Thunderbolt dock waarbij men massaal klaagt over de trage USB3 snelheid (2.5Gbps ipv 5Gbps) en het gebrek aan stabiliteit van het dock. Volgens mij hebben ze dat bij latere revisies verbeterd dus zoek dat eerst even uit vooraleer je de oude versie koopt.

Bijdrager
    Vroegah

2.5Gbps is niet traag, maar precies de helft van 5Gbps… En is nog steeds ruim voldoende doorvoersnelheid.
    Alleen de allereerste versie had last van stabiliteitsproblemen.

Bijdrager
    Afroman

Ja, echt traag is USB 3 niet en vandaag de dag is het erg stabiel. In 2009 was het instabiel maar toen was het nog in de kinderschoen.

Bijdrager
    olga.p2000

Ik heb Mac mini uit 2012. Dus in principe mag het van mij een ‘bejaarde’ versie zijn. Ik verwacht eigenlijk niet dat deze dingen werkelijk in 2009 in elkaar gezet zijn. Zou men niet tussentijd verbeteringen gemaakt? Eerlijk gezegd, 250,- voor zo’n Dock vind ik te veel geld. Zelfs 99,- laat mij nog twijfelen. Mac mini heeft naar mijn idee beetje te weinig porten. Ik kom in iedere geval te kort ;-). Zo’n thunderbolt Dock in feite is een veredelde USB hub.

Trouwens, weet toevallig iemand of je bij iCentre met VVV cadeaubonnen kan betalen?

Bijdrager
    Afroman

Nee dat Dock stamt uit 2011 of 20-2. USB 3.0 komt uit 2009 en was toen instabiel maar dat komt omdat het een nieuw systeem was. Ondertussen is het gewoon de standaard geworden.

Bijdrager
    Soulshaker

Op amazon.de heb ik ook al gelezen dat dit dock al een paar macs gesloopt heeft:-?

Bijdrager
    readefries

Traag USB? Dat komt doordat USB geen DMA heeft en daardoor ongeschikt is voor veel data transport…

Bijdrager
    FunkyBro

Om te reageren op je laatste vraag Olga: ik heb een jaartje terug mijn Airport Express bij iCentre Groningen gehaald, mét VVV-bonnen. Dus ja, dat zou moeten kunnen.

Bijdrager
    MacHanker.

VVV bonnen kunnen niet meer ingeleverd worden bij iCentre.

Bijdrager
    iep
    Vroegah op 09 december 2014

2.5Gbps is niet traag, maar precies de helft van 5Gbps…

Terwijl de rest van de docks gewoon de 5 Gbps doen en ondersteuning hebben voor UASP. Daarom klagen een aantal mensen. Als je het alleen maar gebruikt voor je muis, toetsenbord en een usb stickje dan is die 2.5 Gbps voldoende, sterker nog, USB2 (480 Mbps) is dan al voldoende.

glitch op 10 december 2014

Traag USB? Dat komt doordat USB geen DMA heeft en daardoor ongeschikt is voor veel data transport…

Dat heeft daar niks mee te maken en met USB3 hebben ze bovenstaande goed weten aan te pakken (vooral als je UASP gebruikt). Het trager komt omdat het 2.5 Gbps is ipv de 5 Gbps die de rest van de docks kan doen. Een groot aantal mensen vindt dat een probleem en dat kan ik me voorstellen. Als je dan toch USB3 erop doet, doe het dan ook in 1x goed (dus de volle 5 Gbps en met UASP).

olga.p2000 op 10 december 2014

Eerlijk gezegd, 250,- voor zo’n Dock vind ik te veel geld. Zelfs 99,- laat mij nog twijfelen.

Om je een idee te geven: proprietary docks van bijv. HP en Dell zitten aan de 150 euro. Een USB3 dock van bijv. Lenovo zit ergens tussen de 99 en 150 euro. USB3 werkt aardig maar je hebt veel liever Thunderbolt. Thunderbolt is namelijk aanzienlijk stabieler dan USB docks en in OS X heb je hier ook geen enkele driver voor nodig (wat je bij USB docks wel hebt).

Mac mini heeft naar mijn idee beetje te weinig porten. Ik kom in iedere geval te kort ;-). Zo’n thunderbolt Dock in feite is een veredelde USB hub.

Een Thunderbolt dock is absoluut geen veredelde USB hub. Het is een apparaat met daarin een gigabit ethernet netwerkkaart (een PCIe versie that is, niks USB!), een extra Thunderbolt poort (voor daisychaining) die je ook als mini-DisplayPort aansluiting kunt gebruiken, een hdmi uitgang (let wel, de 2e Thunderbolt poort is dan alleen als Thunderbolt poort te gebruiken!), een geluidskaart (die waarschijnlijk wel op USB zit) en een paar USB poorten. Het ding is dan ook bedoeld om je laptop te kunnen voorzien van externe speakers, beeldscherm, muis, toetsenbord en evt. wat storage. Het is zeer zeker niet bedoeld als USB hub. Daar moet je hem ook niet voor kopen want daar is ie echt te duur voor. Gewone USB hubs zijn aanzienlijk goedkoper en doen exact wat je wilt.

Bijdrager
    olga.p2000

Als ik goed begrijp, als ik deze Thunderbolt dock neem, kan ik internet beter via dock aansluiten, want die aansluiting is sneller dan op de mac zelf. Ik denk eraan op binnenkort een BlackMagic mini recorder aan te schaffen. Die wordt ook via Thunderbolt aangesloten. Extra USB poorten zijn mooi meegenomen. Ik kom nu net niet tekort, maar door alle apparaten die ik heb verwacht ik het wel gebeuren. Daarnaast wil ik onderscheid maken tussen apparaten die ik altijd aan mac laat hangen en apparaten die soms wel en soms niet.

Al weet ik dat deze dock meer voor laptop bedoeld is, ik zie het als een geweldige mogelijkheid om orde in chaos te brengen, ook bij een gewone mac. Ik probeer voor mijzelf te beslissen of de voordelen zwaar genoeg wegen om zo veel geld aan dat ding te uitgeven. Iep heeft mij overtuigd!:-) Jammer dat ik niet met vvv bonnen kan betalen. Ik heb bijna 200 Euro aan deze dingen. Het lijkt dat men ze nog aan straatstenen niet kwijt raakt!

@iep
    : Dat is een mooie uitleg. Twee dingen begrijp ik niet helemaal: wat heb ik aan geluidskaart in Thunderbolt dock (is die beter dan in de mac en kan ik mijn speaker beter daar aansluiten?) en wat bedoel je met “de 2e Thunderbolt poort is dan alleen als Thunderbolt poort te gebruiken!”. Hoe anders zou je die kunnen/willen gebruiken??!

Bijdrager
    Soulshaker

Als ik goed begrijp, als ik deze Thunderbolt dock neem, kan ik internet beter via dock aansluiten, want die aansluiting is sneller dan op de mac zelf.

Neen , je mac mini heeft ook gigabit ethernet , dat is hetzelfde als in het dock. En dus even snel.

Bijdrager
    iep
    olga.p2000 op 11 december 2014

Als ik goed begrijp, als ik deze Thunderbolt dock neem, kan ik internet beter via dock aansluiten, want die aansluiting is sneller dan op de mac zelf.

Zoals gezegd heeft je Mac mini ook al een gigabit aansluiting. Dit is meer een feature die handig is bij de laptops (die hebben tegenwoordig alleen wifi) tenzij je een tweede netwerkkaart wil hebben op je Mac mini.

Ik denk eraan op binnenkort een BlackMagic mini recorder aan te schaffen. Die wordt ook via Thunderbolt aangesloten. Extra USB poorten zijn mooi meegenomen. Ik kom nu net niet tekort, maar door alle apparaten die ik heb verwacht ik het wel gebeuren. Daarnaast wil ik onderscheid maken tussen apparaten die ik altijd aan mac laat hangen en apparaten die soms wel en soms niet.

Dat kan hier prima mee.

Jammer dat ik niet met vvv bonnen kan betalen. Ik heb bijna 200 Euro aan deze dingen. Het lijkt dat men ze nog aan straatstenen niet kwijt raakt!

Dat zal altijd een probleem blijven ben ik bang:(

Twee dingen begrijp ik niet helemaal: wat heb ik aan geluidskaart in Thunderbolt dock (is die beter dan in de mac en kan ik mijn speaker beter daar aansluiten?)

Je kunt daar je speakers e.d. op aansluiten. Dan hoef je maar 1 kabel met je Mac te verbinden. Weer zo’n feature die meer zin heeft bij de laptops.

en wat bedoel je met “de 2e Thunderbolt poort is dan alleen als Thunderbolt poort te gebruiken!”. Hoe anders zou je die kunnen/willen gebruiken??!

Je kunt de Thunderbolt poort als mini-DisplayPort gebruiken en er een beeldscherm middels hdmi/dvi/vga/displayport erop aansluiten. Op dit moment zit Thunderbolt zo in elkaar dat je maar 1 video stream hebt. Als je dan iets op die Thunderbolt poort aansluit wat vga/dvi/hdmi/displayport is dan wordt die ene stream al gebruikt. De hdmi poort op de dock werkt dan niet omdat er geen video stream meer is waar hij gebruik van kan maken. Andersom precies hetzelfde verhaal. Maar er is een trucje om een extra stream te krijgen: een Thunderbolt apparaat aansluiten op die Thunderbolt poort (denk aan het Thunderbolt Display van Apple).

Dus als je iets op die hdmi poort aansluit gebruikt hij de enige beschikbare video stream al. Dan kun je geen vga/dvi/hdmi/displayport scherm op die Thunderbolt poort meer aansluiten, dat moet dan een echt Thunderbolt apparaat zijn zoals Apple’s Thunderbolt Display. Dit is vooral belangrijk wanneer je meer dan 1 scherm op zo’n Thunderbolt dock wil aansluiten. De fabrikanten hebben veelal een tabel met de combinaties die werken in de handleiding en/of hun website gezet.

Bijdrager
    jebman

Het dock heeft 2 tunderboltpoorten, is het nu zo dat 1 van die poorten moet gebruiken om het dock met je mac te verbinden en er 1 overhoudt voor een beeldscherm?
    Of zit er aan de voorkant ook een tunderbolt poort en kan ik 2 beeldschermen verbinden (wat ik zou willen). Volgens mij is de kabel die aan de voorkant uit het dock steekt op de plaatjes op de site van belkin het snoer wat aan de achterkant in de dock zit.
    En hierboven staat al uitgelegd dat er maar 1 scherm worden aangesloten.

Dus om 2 schermen en FW schijven aan mijn imac te hangen moet ik het dock aan een TB poort van de imac koppelen, met daaraan 1 externe monitor (waarmee de 2 TB poorten op het dock in gebruik zijn); de andere externe monitor direct aan de mac. En de FW schijven gaan dan ipv met een FW TB adapter direct in de imac naar de FW poort op het dock.

En als ik het goed begrijp is alleen de doorvoer snelheid van de TB dock versie 2 hoger, en kan je wel 2 monitoren koppelen maar dan alleen dmv doorlussen van monitor 1 naar 2 (wat ik met mijn monitoren van olorin niet kan). Bovendien kan ik dan mijn FW schijven niet meer koppelen.

Ik zou dus meer hebben aan de actie van icentre dan aan de nieuwe versie.

Geblokkeerd
    Anoniem
    jebman op 28 december 2014

Het dock heeft 2 tunderboltpoorten, is het nu zo dat 1 van die poorten moet gebruiken om het dock met je mac te verbinden en er 1 overhoudt voor een beeldscherm?

Ja.

De kabel gaat gewoon dwars door het dock heen en dan aan de achterkant in één van de twee Thunderbolt poorten.

Als je twee schermen wil gebruiken hangt het er maar net vanaf welke aansluitingen ze hebben. Zoals gezegd hangt het af van de combinaties. Verschil tussen de twee versies van de docks is de HDMI poort ipv Firewire, het lijkt er dus op dat die eerste versie handiger voor je is inderdaad.

Bijdrager
    jebman

Nou, ik dacht ik bestel er een, betaal per ideal en haal hem op bij icentre. Staat nu nog steeds op voorraad in 4 winkels. Kom ik in de winkel is er geen voorraad!:-x Echt waardeloze verkoper(n), had ik ook nog maar moeten bellen om te checken. Misschien kon hij er toch nog wel een ergens bemachtigen en dan kon ik voor een tweede keer naar de winkel komen (2x 30 rijden, parkeergarage etc). Na tussenkomst manager blijkt per post nasturen toch nog mogelijk, deo volente.
    Nu uren later is de status van de winkels nog steeds niet aangepast en staat het dock nog op morgen afhalen. Ook bij het servicenummer vertellen ze doodleuk dat ik gewoon nog een dock zou moeten krijgen in de winkel.

Ervaring is helaas niet eenmalig bij icentre. Dit najaar kwam ik al tevergeefs bij een winkel van ze om mijn bestelde iphone op te halen, bleek die at random in een winkel aan de andere kant van het land te zijn neer gelegd. Na het nodige bellen en mailen een week later eindelijk de iphone bij de winkel bij mij in de buurt kunnen afhalen.
    Het zal mij niets verbazen en ook niets meer kunnen schelen als zij binnenkort weer failliet gaan. De toegevoegde waarde van een fysieke winkel relatief dichtbij heeft geen meerwaarde meer bij hen. Realiseren zich nog steeds niet dat een webwinkel moet werken en dat je zonder klanten geen winkel hebt. Een techwinkel met premium spullen moet helemaal een perfecte shop hebben, en dito service.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.