21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    aeltae

Thunderbolt ethernet op Macbook Pro werkt niet meer

Beste allen,

Sinds gisteren lukt het niet meer om op internet te gaan via de ethernetkabel.
    Zowel op het werk als thuis lukt het opeens niet meer dus ik denk dat er een instelling of iets dergelijks fout staat.
    Als ik de kabel insteek en naar systeemvoorkeuren>netwerk ga dan zie ik een oranje statuslichtje bij het thunderbolt ethernet. rechts daarvan staat er bij status: ‘Verbonden’ en daaronder staat er ‘Thunderbolt Ethernet heeft een zelftoegekend IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen.’
    Bij configureer IPv4 staat er ‘via DHCP’.

Ik heb zelf geen idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb naar mijn weten niets aan de instellingen veranderd…. Ik weet ook niet wat ik hieraan kan doen dus het zou fijn zijn als er iemand tips heeft om dit probleem te verhelpen.
    Ik heb MacOS Mojave 10.14.5.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    TheBigZ

Al een keer geprobeerd op te starten in Safe mode?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

Opstarten in de veilige modus:

1. Start of herstart de Mac en houd hierbij onmiddellijk de Shift-toets ingedrukt. Het Apple logo verschijnt op uw beeldscherm. Als u het Apple logo niet ziet, leest u hier wat u moet doen.

2. Laat de Shift-toets los zodra het inlogvenster verschijnt. Als de opstartschijf is gecodeerd met FileVault, wordt u mogelijk twee keer gevraagd om in te loggen: één keer om de opstartschijf te ontgrendelen en nog een keer om in te loggen bij de Finder.

Start de Mac opnieuw op zonder hierbij toetsen ingedrukt te houden om de veilige modus te verlaten.

Bijdrager
    aeltae

Ik heb nu de safe mode geprobeerd en het probleem is er nog steeds.:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier een vergelijkbaar probleem dat opgelost zou zijn. En hier nog een keer.

Bijdrager
    aeltae

Mhm.. dat eerste topic gaat over airport en daar vind ik niet meteen iets in dat ik kan uitproberen om thunderbolt ethernet terug te laten werken. Enige dat ik uit dat topic geprobeerd heb is bij TCP/IP daar op ‘vernieuw DHCP lease’ geklikt, maar dat helpt ook niet.
    Van dat tweede topic weet ik niet goed waar ik die netwerkconfiguratieassistent kan vinden op mijn laptop op die optie met LAN aan te vinken… (misschien moet ik die ergens anders zoeke in de nieuwere macOS versie?)

Bijdrager
    McPim

Is de rest van je netwerk in orde? Al eens je router of kabelmodem of netwerk-switch ge-reset? Andere kabel geprobeerd? Ik gok dat het probleem niet in je Mac zit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In de eerste post staat: “Zowel op het werk als thuis lukt het opeens niet meer”.

Lijkt er dus op dat het probleem wél in de Macbook zit.

Bijdrager
    McPim

Thanks hendrik, daar las ik overheen 👍🏻. Dat maakt mijn gokje inderdaad wat minder waarschijnlijk…

Bijdrager
    janverweij

Bij de netwerkeigenschappen, kan je op Geavanceerd klikken, laatste tabblad staat hoe hij de verbinding insteld, standaard hoort dit automatisch te zijn.  Je kan spelen met deze instelling en bv van 1000mbit naar 100 mbit instellen. kijken of er dan wel een link komt.

Bijdrager
    aeltae

Ik heb hier wat mee gespeeld maar het wordt er zeker niet beter op.
    Het statusbolletje wordt bij elke andere instelling buiten ‘automatisch’ rood en er komt bij te staan: ‘De Thunderbolt Ethernet-kabel is aangesloten, maar de computer heeft geen IP-adres.’ ….

Als ik de configuratie terug op autmatisch zet wordt het bolletje weer oranje met ‘Thunderbolt Ethernet heeft een zelftoegekend IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen.’ als uitleg erbij.

Als er nog iemand suggesties heeft… erg vervelend dit.:(

Moderator
    Night

Andere TB poort getest? Andere netwerkkabel getest? Gekeken of de koperdraadjes van de ethernetconnector niet toevallig verbogen zijn? Ook kan de adapter zelf defect zijn.

Bijdrager
    aeltae

Andere TB poort geeft hetzelfde probleem, net als andere netwerkkabel.
    TB-ethernet adapter zelf weet ik niet of die defect is, hoe kan ik dat testen? (misschien heeft een vriend wel een TB-ethernet adapter die ik kan testen, maar in geval het niet zou zijn, kan ik op een andere manier testen of die defect is?)
    Van zodra ik de adapter met kabel in mijn TB steek, verspringt die wel naar boven in de lijst bij netwerken en wordt het statussymbooltje oranje. Dus lijkt het mij dat de adapter nog functioneel is, of is dat geen garantie?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer eens een PRAM Reset. https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Verschillende fabrieksinstellingen worden dan teruggezet.

Bijdrager
    McPim

Als die adapter in je netwerk lijst verschijnt, en van rood naar oranje springt bij inpluggen, en alleen klaagt over het niet krijgen van een IP adres lijkt  hij niet fysiek stuk te zijn, tenzij het in de connector zit.

Al eens in de TB connector gekeken aan de ethernet kant of alle 8 pinnetjes zichtbaar zijn netjes op een lijn?

En nog een belangrijke test om software of instellingen uit te sluiten: maak een nieuw (schoon) user-account als test en kijk of je dan wél verbinding krijgt.

Bijdrager
    aeltae

Ok, er is een lichtpuntje in de duisternis…

Dus als ik een nieuwe user account maak dan werkt internet via ethernet wel. Ik krijg dan wel twee kadertjes:

Eentje dat zegt: ‘Je internetverbinding is beveiligd met 802.1X en kan niet worden gedeeld.’ ‘Kies een ander netwerk of schakel internetdeling uit.’

Het andere zegt: ‘Selecteer het certificaat of voer de naam en het wachtwoord in voor dit 802.1X-netwerk.’ Met daaronder dan een selectiemogelijk voor dat certificaat en twee vakjes waarin ik een accountnaam en een wachtwoord kan ingeven.

Als ik dan internetdeling (ik heb dit aanstaan zodat ik daarvan gebruik kan maken met mijn iphone) uitschakel, dan werkt het.
    Hetzelfde op mijn originele useraccount. Als ik internetdeling uitschakel, EN dan de TB-ethernet adapter eruithaal en terug inplug, dan heb ik terug internet.

Het lijkt dus iets te zijn met die 802.1X… Ik zou het liefst wel die internetdeling blijven gebruiken. Dus het zou fijn zijn als dat nog verholpen kan worden.

Bijdrager
    McPim

Ah, dat verklaart het een en ander 😉. 802.1X delen lijkt niet zomaar te kunnen, dan moet je met een VPN verbinding gaan werken. Wat ik niet begrijp is dat het thuis niet werkt, daar heb je toch geen 801.1X beveiliging?

En waarom niet de iPhone zelf laten verbinden i.p.v. via deling?

Moderator
    Night

Staat dat misschien zo ingesteld in de systeemvoorkeuren > Netwerk > Geavanceerd > 802.1X?

Bijdrager
    McPim

Ah, da’s een goeie Night. Bedrijfslaptop wellicht..?

Bijdrager
    aeltae

Wat ik normaal doe is mijn ethernetverbinding via internetdeling omzetten naar een wifi hotspot voor mijn iphone. Dus ik snap niet zo goed wat je bedoelt met de iphone zelf laten verbinden?

Het is mijn persoonlijke laptop, geen bedrijfslaptop.

Thuis is het nu net hetzelfde. Zolang internetdeling aanstaat, werkt ethernet niet. Als ik internetdeling uitzet, dan werkt het wel.
    Bij internetdeling zie ik niet meteen opties staan om aan te passen, dus als er iemand weet wat het nu is…?:)

Bijdrager
    McPim

Ok, met zelf verbinden bedoel ik waarom kan je iPhone niet van een bestaande WiFi verbinding gebruik maken, ik neem aan dat je die hebt thuis (misschien ook op je werk)?

Belangrijker: als het geen bedrijfslaptop is, dan zie Night: wat staat er in dat 802.1X tabje in je netwerkvoorkeuren?

Bijdrager
    McPim

..hoe staat het ermee @aeltae?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.