25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Macadamian

Thunderbolt cinema display vraagje

Ik heb hier een MBP met thunderbolt aansluiting en een MBP met mini display aansluiting (voorjaar 2010). Ik overweeg de aanschaf van een 27″ cinema display; kan ik volstaan met de nieuwe, de thunderbolt versie dus of ben ik aangewezen op de oude?

Bijdrager
    Nickalicious

Ik zou voor die Thunderbolt versie gaan, alleen al voor de voorbereiding op de toekomst :-).

Inactief
    Anoniem

Welke toekomst…..
    Het lijkt er op alsof dat hele thunderbolt geen toekomst heeft.

Kabeltjes van 50 euro de stuk en verder nauwelijk randapparatuur beschikbaar.

Bijdrager
    Nickalicious

Welke toekomst? Doe eens onderzoek man! Nu is er wellicht nog niet heel veel, maar dat komt allemaal nog;-)

Bijdrager
    Nikita

Toen de iMac uitkwam in 1998 met z’n USB poorten en verder niks werd het ook gezegd dat er geen toekomst in zat. Kijk nu ‘s.

Verder gewoon een kwestie van centen. Beide schermen zijn dezelfde prijs maar met het Thunderbolt display heb je er gelijk een hub / dockingstation bij in het scherm (USB, FW, Ethernet, nog een Thunderbolt poort). Ik zou het wel weten:grin: .

Bijdrager
    Macadamian

De essentie van mn vraag was of ’t uberhaupt met elkaar overweg kan; MBP met minidisplay aansluiten op een thunderbolt CD…

Bijdrager
    Dwee8le

Het antwoord daarop is JA. De Thunderbolt poort op de nieuwe Cinema Display kan ook gewoon gebruikt worden als mini-display poort. Sterker nog: het is gewoon een mini-display poort, alleen zit er ook een chip in de behuizing van de CD, die de LightPeak/Thunderbolt dingen kan regelen.

Bijdrager
    Jerone

Moet je wel 4-6 weken willen wachten.

Bijdrager
    Macadamian

@Dwee8le: dank voor je heldere reactie!

Bijdrager
    Nikita

Wat alleen wel is, is dat de poorten op het Thunderbolt Display zoals de USB en FW dan niet werken op de MacBook Pro uit 2010 (welke geen Thunderbolt heeft). Dan doet alleen het scherm het.

Bijdrager
    Scrooge McDuck
    Nickalicious op 07 augustus 2011

Welke toekomst? Doe eens onderzoek man! Nu is er wellicht nog niet heel veel, maar dat komt allemaal nog;-)

Net zoals Firewire?

Bijdrager
    SunKeeper

Niet bij de consument, maar FireWire is een stuk bekender in de grafisch professionele wereld.:wink:

Het is misschien niet per se heel veel sneller dan USB, maar de overdrachtssnelheden zijn een stuk stabieler doordat het minder processor-afhankelijk is dan USB.

Bijdrager
    dclkdm

System Requirements
    Thunderbolt-enabled Mac computer, including MacBook Air, MacBook Pro, Mac mini, and iMac

volgens Apple. Dus zou alleen samenwerken met de nieuwste macs.

Bijdrager
    Dwee8le

@dclkdm: ja, je hebt een thunderbolt computer nodig om de thunderbolt functie van de CD te laten werken (bijv. daisy chaining, etc). Heb je geen thunderbolt op je computer? Dan werkt het gewoon als een mini-display poort.

Bijdrager
    iep
    polansky op 07 augustus 2011

Welke toekomst…..

Het lijkt er op alsof dat hele thunderbolt geen toekomst heeft.

Kabeltjes van 50 euro de stuk en verder nauwelijk randapparatuur beschikbaar.
    Maar wel fabrikanten die in een klein half jaar tijd producten hebben aangekondigd en ook op de markt hebben gebracht. Nog altijd een betere score dan usb3. Over usb3 gesproken, als Intel het speelt zoals daar dan heb je inderdaad een punt. Dat is pas een protocol die geen toekomst heeft. Het is nu al geruime tijd op de markt en verder dan een paar usb sticks en externe schijven zijn we nog niet gekomen. Kijk ik naar thunderbolt dan zie ik daar schijven, storage met raid, diverse A/V producten, adapters, speciale kastjes voor externe GPU’s, computers en zelfs een beeldscherm die dienst doet als dockingstation. Lijkt mij toch een stuk aantrekkelijker gezien de enorm brede reeks aan producten die (en daar heb je helemaal gelijk in) nog wel vrij klein in aantal zijn.

@Dwee8Ie: Gezien het feit dat de Thunderbolt Cinema Display ook specifiek Thunderbolt Macs vereist lijkt het mij niet raar om te concluderen dat je ook echt Thunderbolt nodig hebt. Met mDP alleen gebeurd er niks. De Thunderbolt chips spreken onderling namelijk Thunderbolt en niet PCIe of DisplayPort. De chip in de machine zelf zal het pas uitsplitsen naar een PCIe of DisplayPort signaal. In geval van het Thunderbolt Cinema Display is het niet raar dat alleen Thunderbolt gebruikt wordt als je kijkt naar wat het doet. Het is meer dan alleen scherm. Dit voorkomt ook verrassingen bij consumenten (waarom doet mijn usb het niet?).
    Overigens, ik zeg hier DisplayPort omdat dit de naam van het protocol is, mini DisplayPort is alleen de naam van de connector.

Bijdrager
    Macadamian

…’t is/blijft dus toch onduidelijk…

Bijdrager
    iep

Het is anders hartstikke duidelijk aangezien Apple keurig netjes de systeemvereisten vermeld bij het scherm: je hebt een Thunderbolt Mac nodig. Punt. Dat je het op een Mac met mDP aan kunt sluiten is pure speculatie en zorgt er alleen maar voor dat voor iemand anders dingen onduidelijk worden omdat het uiteindelijk op het bekende wellus-nietus uitloopt. Als het echt kon dan had Apple er niet zo expliciet bij vermeld dat TB een vereiste is. Het is duidelijk maar mensen die menen er alles van af te weten terwijl het scherm nog niet eens verkrijgbaar is maken het (onnodig) onduidelijk. Ga uit van wat Apple zegt en, nogmaals, dat is Thunderbolt.

Bijdrager
    nuance

Deze week een thunderbolt display binnengekregen, werkt perfect met thunderbolt maar het beeld blijft zwart wanneer ik hem aansluit op een MacBook 2010 met mini display port.

Het antwoord is dus: nee.

Bijdrager
    dclkdm

Bedankt voor de test. De aanschaf van een TCD is dus zinloos als je geen nieuwe mac bezit.

Waar Dwee8Ie zijn antwoorden op baseerde bleek dus pure fantasie?!

Bijdrager
    iep

Mensen lezen soms dingen die ze willen, niet datgene wat er staat. Ik denk dat er hier ook weer sprake van was aangezien Apple duidelijk aangaf dat het niet gaat werken. Toegegeven, bij TB is het soms lastig voorspellen wat er gebeurd. Bedenk maar eens hoe een adapter werkt en hoe het met video gaat. Vraag je dan maar eens af wat er gebeurd als je dan een video-adapter (TB-HDMI ofzo) erop aansluit: gaat dat via het PCIe of loopt dat via het DisplayPort kanaal?

Bijdrager
    SproetS

Ha lieve mensen, het mag er dan misschien staan dat Thunderbolt alleen op computers werkt met Thunderbolt ingang het is nog niet tot iedere iCentre medewerker doorgedrongen. Er zouden zelfs adapters te krijgen zijn.

Wel ik heb nu zo’n scherm in een doos. De ‘oude’ 27″ is (al een tijdje) niet meer te krijgen dus ik zal mijn 2010 MBP, gekocht in januari 2011, moeten inruilen. Of een ander merk scherm kopen.

Best een agressieve verkoop methode van Apple om mij zo voor het blok te zetten.

Bijdrager
    Dwee8le

Fijn dat mensen je goed bedoelde advies meteen aanmerken als fantasie.
    BRON

Deze keer dan maar even met bron. Ik heb het inderdaad alleen maar “van horen zeggen”. Oftewel tijdens training hier in Londen en van anderen om mij heen. Ik zal morgen op mijn werk wel even verder speuren.

Bijdrager
    iep
    SproetS op 07 november 2011

Best een agressieve verkoop methode van Apple om mij zo voor het blok te zetten.

Dan bedoel je iCentre denk ik aangezien bij de specificaties op de Apple site keurig netjes vermeld staat met welke Macs het scherm compatible is. Dan moet je er vanuit gaan dat Macs die er niet genoemd staan niet gaan werken. Ik zou dan ook met dat verhaal naar iCentre terug gaan (ik vermoed dat je het scherm daar hebt gekocht) en ze eens om uitleg vragen. Waarschijnlijk kun je ‘m gewoon retourneren en krijg je je aankoopbedrag terug (feitelijk moeten ze dat ook want het product is niet deugdelijk en kan ook niet deugdelijk gemaakt worden).

@Dwee8le: lees even de review van bijv. Anandtech door die bevat aardig wat technische info over dat scherm. Inmiddels zijn er praktijkervaringen te over van mensen die hun geluk hebben proberen te beproeven maar geheel zonder succes (zie o.a. je eigen bron). Het werkt gewoon echt niet en Apple heeft dat al keurig van te voren aangegeven in die specificaties door de DisplayPort Macs niet te noemen. Als het ondersteund wordt dan wordt zoiets wel vermeld. Het wordt een ander verhaal als een verkoper stellig beweert dat het wel kan, dan is je een ondeugdelijk product aangesmeerd en dat mag niet.

Bijdrager
    Hessel89
    Nikita op 07 augustus 2011

Wat alleen wel is, is dat de poorten op het Thunderbolt Display zoals de USB en FW dan niet werken op de MacBook Pro uit 2010 (welke geen Thunderbolt heeft). Dan doet alleen het scherm het.

is dat wel ├ęcht zo? volgens mij doet het scherm het dan ook niet. tenminste dat heb ik begrepen van iCenter medewerkers..

Bijdrager
    Nikita

Dat was mijn aanname destijds (klinkt wel zo logisch, niet?). Ik kan het alleen niet met zekerheid zeggen, mag aannemen dat de iCenter medewerker er meer ervaring mee heeft.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.