13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    kreativlab

Thunderbolt adapter

Hallo, bestaat er ook iets van een soort adaptertje dat je eerst 1 thunderbolt poort heft en dan aan de andere kant 1 stuks, zodat je er meerdere apparaten kan aanhangen?

mvg
    Timo

Bijdrager
    Yggdrasil

Wat?

Bijdrager
    kreativlab

Ja sorry, vodka over mijn toetsenbord gevallen, hahaah

Ik heb het trouwens zelf al gevonden:) Met de Lacie eSATA Hub kan het , want daar zitten 2 thunderbolt poorten op;)
    http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10574

Toch bedankt

Bijdrager
    Yggdrasil

(y)

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    iep

In theorie bestaan die thunderbolt hubs (of switches) maar in de praktijk zijn ze er (nog) niet. Wat dockingstations betreft kun je nu het Apple Thunderbolt scherm kopen, de dock oplossing van Matrox en straks in de zomer/eind van het jaar de oplossingen van o.a. Belkin (als ze het niet weer opschuiven) en Hengedocks. Deze laatste categorie zorgt er voor dat je zaken als firewire, usb, ethernet, hdmi/displayport kunt aansluiten op die ene thunderbolt poort van je Mac.

Bijdrager
    kreativlab

Ik heb al een thunderbolt display, maar daar zit maar 1 poort op helaas, maar met de Lacie eSATA Hub is mijn probleem opgelost:)

Moderator
    Night

Lang leve de voorgestelde daisy-chaining mogelijkheden!

Bijdrager
    k-the-ripper

Ik begrijp iets niet helemaal, je krijgt toch geen meerdere thunderbolt aansluitingen op deze manier ?
    Die Lacie sluit je aan met thunderbolt kabel aan vanuit of je Mac of je thunderbolt display, in beide gevallen heb je weer gewoon 1 thunderbolt aansluiting, of die vrije aansluiting nu op je thunderbolt display zit of je LaCie hub maakt geen ene moer uit. (enige wat je er dan bij krijgt zijn die 2 e-SATA aansluitingen.)

Je hebt ten alle tijde een thunderbolt kabeltje nodig om een apparaat of hub aan te sluiten– ga dan maar tellen wat je aan thunderbolt aansluitingen over gaat houden.
    nou was helaas voor mij de vraag niet echt duidelijk maar dat kan ook heel goed aan mij liggen:)

Bijdrager
    iep

Dat doorlussen (daisy chaining in het Engels) is er nou juist om het mogelijk te maken om meerdere apparaten aan te kunnen sluiten ondanks dat je maar 1 TB poort op je computer hebt zitten. Heeft je computer een 2e poort dan kun je daar dus nog meer op aansluiten. Dat was ook het hele idee van firewire en al die andere technologieën die er gebruik van maken. Op deze manier hoef je dus niet 190234190238120 verschillende poorten op een computer te zetten wat natuurlijk ideaal is bij laptops.

Bijdrager
    1984
    k-the-ripper op 18 april 2013

Ik begrijp iets niet helemaal, je krijgt toch geen meerdere thunderbolt aansluitingen op deze manier ?

Bijdrager
    k-the-ripper

En dus klopt het verhaal : je kan doorlussen wat je wilt maar meer thunderbolt poorten zul je nooit krijgen. (vrije poorten dan)
    Nou is dat geloof ik voor TS ook niet de bedoeling (heb ik toch verkeerd begrepen), de enige manier om meerdere apparaten te kunnen gebruiken is inderdaad met zo’n extern (prijzig) kastje.
    Het is dus eigenlijk zaak om te kijken of je thunderbolt device 2 poorten heeft om in ieder geval de mogelijkheid te kunnen houden voor doorlussen.
    (Bij een Mac mini bijna verplicht met maar 1 poort aan de achterkant , iMac’s hebben 2 poorten van zichzelf dus je zou kunnen kiezen voor een wat goedkopere oplossing waarbij je later niet kunt doorlussen)

Bijdrager
    iep

Het kunnen aansluiten van meerdere apparaten is iets totaal anders als het hebben van meerdere aansluitingen/poorten. Je hebt niet meer dan 1 TB poort nodig om meerdere TB apparaten aan te kunnen sluiten. Daar is nou juist dat daisy chaining (doorlussen) voor bedoelt. Je maakt op deze manier heel erg efficiënt gebruik van 1 poort want feitelijk verplaats je de poort (eerst zit ie op de Mac, hang je er een Lacie schijf aan dan zit ie daar, hang je er nog eentje aan dan zit ie aan de 2e, hang je er een Thunderbolt display aan dan zit ie daar op, enz.). Je moet wel apparaten hebben met 2 van die TB poorten (input en output) maar dat is logisch want anders kun je niet doorlussen. Er zit wel een max aan dat doorlussen, je kunt dat niet oneindig blijven doen, het kan tot 6 apparaten. Een Thunderbolt hub of switch kun je ook opnemen in de lus. Daarmee creëer je dus wel weer extra TB poorten. Helaas niet meer bandbreedte met de Mac want die heeft nog steeds 1 poort.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.