13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Melle

thunderbolt ACD of thunderbolt dock + scherm

Dag iedereen,

ik heb 3 schermen nodig die heel snel en gemakkelijk te verbinden zijn met 3 macbook. Gemak & cleandesk en ook design zijn heel belangrijk voor ons.Uiteraard bestaat dit > het Apple Thunderbolt Display. Die zijn op zijn perfect of waren vooral perfect. Twee à drie jaar geleden. Nu mis ik usb 3.0, de juiste magsafe connector (nu verloopje nodig)… essentieel? Nee, wij streven hier op bureau in alles naar perfectie, dus echt ‘top’ zijn die ACD’s ook niet meer. Een ander design zoals iMac nu zou ook mooi zijn, maar dat is ook maar dat.

Anyway: het huidige ACD is zeker nog verdienstelijk, maar toch ook wel beetje verouderd.

Maar ik heb dus NU 3 schermen nodig. Morgen te bestellen bij wijze van spreken. 6 maand geleden kon ik nog wachten, maar nu niet meer. Vandaar nu mijn dilemma, koop ik nu toch drie oude cinema displays? Zeker als je weet dat ze nu nieuw verkrijgbaar zijn voor amper 857 euro incl. btw.

OF

koop ik een third party scherm, gecombineerd met een thunderbolt dock à la Matrox DS1 Thunderbolt Dock, maar die kost ook al 240 euro stuk.
    maar dan heb je de vrijheid om een ander scherm te kopen… bijvoorbeeld de Dell U2713HM Silver (€ 495,00) Maar samen zit je ook al aan 750 euro incl. btw. Dus zoveel minder is dat ook niet.

Het probleem is ook dat niemand een glazen bol heeft en dat het echt ubersaai zou zijn mocht ik morgen drie ‘oude’ ACD kopen en er eind januari een update komt met het nieuwe design, mss zelfs retina, met usb 3.0, met de juiste magsafe adapter enzoverder…

Kan er mij iemand helpen om een beslissing te maken ?
    Wat zouden jullie doen.

thunderbolt ACD voor 857 euro incl. btw.
    OF
    third party scherm (welk?) + thunderbolt dock voor handigheid.

Bedankt voor het meedenken en jullie input,

m

Bijdrager
    TheBigZ
    Melle op 26 december 2013

Nee, wij streven hier op bureau in alles naar perfectie, dus echt ‘top’ zijn die ACD’s ook niet meer.

Dit is voor Apple de top tegenwoordig:
    http://store.apple.com/nl/product/HD971ZM/A/sharp-32-inch-pn-k321-4k-ultra-hd-led-monitor

Bijdrager
    Melle

@ TheBigZ > ik weet het: maar dat is zowel qua budget als qua features zware overkill voor ons. Wij zijn maar een simepl architectenbureau, geen foto- of filmbureau…. die kunnen dat mss nog verantwoorden…:-)

Maar net omdat ze deze nu ‘aanbieden’ bij de mac pro, begin ik te denken dat er mss wel nooit meer een vervanger komt voor de ACD en ze gewoon stoppen met ‘eigen’ schermen te assembleren… Vandaar dat ik mij mss tevreden kan stellen met de ‘oude’, omdat er mss geen nieuwe komen?

Bijdrager
    GillesVdG

Dan zou ik voor de apple scherm gaan:)

Bijdrager
    Melle

@ GillesVdG > kan je iets meer argumentatie geven of is het eerder een buikgevoel? Voorlopig wint het ACD dus…
    Wat het ook wordt > het moet gemakkelijk zijn, dwz > maximums morgens twee kabels die mooi klaar zitten inpluggen en het werken kan beginnen… stroomkabel en thunderbolt kabel dus.

Bijdrager
    TheBigZ

Bij alles wat je noemt ben je jezelf naar de ACD aan het toepraten. Het heeft dus weinig zin voor ons om iets anders te roepen. Om een bekend forumlid aan te halen: “gewoon kopen wat JIJ wilt”.:D

Bijdrager
    iep

Als je een Thunderbolt dock overweegt dan kun je beter die van Caldigit kopen. Dat is een kruising tussen het dock van Belkin en die van Matrox (hdmi en 2x Thunderbolt waarvan 1 voor verbinding met de Mac ipv of hdmi of 2x TB) tegen een fors lagere prijs (euro of 210 bij mac4us.nl). Het Dell scherm is een goede optie.

Het Thunderbolt scherm komt met verloopje, dat hoef je er dus niet apart bij te kopen. Resteert alleen het USB3 verhaal nog (in hoeverre heb je dat nou daadwerkelijk nodig?) en het feit dat een Thunderbolt scherm alleen werkt op een Thunderbolt aansluiting (en dus NIET op een mini DisplayPort aansluiting!).

Apple Cinema Displays zijn al een tijdje geleden end of life verklaard en worden niet meer gemaakt. Dat wat je nu kunt kopen is tweedehands waarbij je dan weer moet opletten op het aantal branduren. Ze kunnen weliswaar mooi en goedkoop zijn maar als ze bijv. over een half jaar al hun branduren hebben bereikt en defect gaan is het een dure aanschaf. Ook kunnen ze door het aantal branduren wat minder fel zijn (gelukkig heb je daar met LED lang niet zoveel last van als bij het oude CCFL). En voor een bedrijf geldt natuurlijk ook het nodige aan belastingtechnische zaken en de afschrijving van apparatuur. Als je dat meeneemt dan is in veel gevallen nieuwkoop een stuk goedkoper en aantrekkelijker dan tweedehands.

4k schermen zijn nog niet echt aan te raden. OS X is er nog niet goed op ingericht (in Windows gaat het beter). het vergt behoorlijk wat van de videokaart en de technologie an sich is nog erg nieuw. Dat zal in de loop van 2014 nog wel veranderen. Kijk over een jaartje nog eens.

Een clean desk is trouwens iets wat je niet verkrijgt door alleen Apple spullen te kopen. Je zult daar zelf ook wat voor moeten doen (kabels mooi wegwerken, bureau ook netjes houden) en het juiste meubilair gebruiken (bureau met kabelgoot, het gebruik van monitor armen, genoeg opbergruimte in kasten en bureauladeblokken). Een Dell scherm op een monitor arm kan er qua design net zo mooi uitzien als een ACD/TBD.

Bijdrager
    Melle

@ TheBigZ > daar zeg je iets: je hebt inderdaad gelijk > ik neig naar de ACD’s, maar ik zou graag hebben dat er een slimmere optie was. Een die ik nog niet ken, vandaar mij vraag.

@ Iep > veel informatie en stof tot nadenken > merci. Ze zijn inderdaad end of life, maar ik ga er vanuit dat het toch nieuwe zijn die ik zal kopen (bij redcoon.be staan ze nu aan die prijs) ik kan maar hopen dat die niet al ‘gebrand’ hebben. Sowieso in nieuwkoop de meest interessante optie voor ons. En nog beter is slimme nieuwkoop. Meestal slaag ik erin om op het juiste moment hardware aan te schaffen om die dan drie jaar later terug te verkopen.

Of zie ik iets over het hoofd en is er iets mis met de AVD/TBD die ze her en der nog aanbieden ?

> over de clean desk > absoluut gelijk: onze tafel is volledig zelf ontworpen en zelf op maat gemaakt. Alles wegwerkt en mooi uitgefreesd. Je ziet enkel de schermen + 1 kabel van toetsenbord en dan nog één naar muis. Nu hebben we twee 24″ inch ACD (nog voor thunderbolt – dus met de drie kabeltjes nog) en twee imacs, maar de imacs worden vervangen door laptops. En de twee 24 inch gaan naar onze twee mac mini’s… dus 3 laptops / 2 mac mini’s => dus vijf schermen nodig. We hebben zelf een boetesysteem voor onze ‘cleandesk’ policy, en dat werkt eigelijk heel goed.

4k dus inderdaad nog niet aan te raden > op zich te duur, onze hardware kan het niet aan en het is niet te verantwoorden dus.

> ik ben hier het caldigit dock aan het bekijken > had het al eens tegengekomen, maar even uit het oog verloren > het is inderdaad de betere optie…

Bijdrager
    Melle

En de 3 acd’s. Zijn besteld

Bijdrager
    TheBigZ

Het was onvermijdelijk.:D

Bijdrager
    Melle

@ TheBigZ > jip, beetje wel. Soms hoop je dat iemand anders je op andere/betere gedachten brengt of je op iets wijst wat je nog niet weet, maar deze keer is het niet gelukt…:-)

Bijdrager
    iep

Het zijn ook prima schermen, de oudere ook nog wel maar je moet alleen even op een paar dingen letten. Als je ze nog ergens nieuw kunt krijgen is dat natuurlijk helemaal mooi. In ieder geval veel plezier:)

Bijdrager
    Melle

ze zijn intussen geleverd… helemaal nieuw… tweedehands was geen optie.. > redcoon.be > 858 euro per stuk… het zijn de laatste blijkbaar…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.