14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    ritma

thunderbolt

Ik heb net een nieuwe Imac gekocht en achterop zitten twee thunderboltaansluitingen. Ik weet niet goed hoe ik deze kan gebruiken. Kan ik 1 aansluiting gebruiken voor 3 externe harde schijven? Zo ja, maakt het uit welke dat zijn en welke kabels moet ik kan gebruiken?

Bijdrager
    Pivni Pes

Bijdrager
    TheBigZ

Je kan van alles en nog wat aansluiten op een Thunderbolt poort.

Bijvoorbeeld een externe schijf:
    http://tweakers.net/pricewatch/426875/lacie-d2-thunderbolt-2-6tb-zilver.html

Of een tweede scherm:
    http://tweakers.net/pricewatch/347271/iiyama-prolite-xb2779qs-s1-zilver.html

Bijdrager
    Soulshaker

Of je maakt er meerdere poorten van.

Bijdrager
    ramrod

Thunderbolt met een HDD schiet toch ook niet echt op qua snelheid , de HDD blijft dan toch de bottleneck …?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik merk geen wezenlijk verschil in snelheid tussen werken met documenten op de interne schijf van m’n computer en op FireWire-800-schijven die (via een verloopstekker) op een Thunderboltpoort aangesloten zijn. Ik probeer weliswaar geen films te bewerken hiermee, maar toch, ik denk dat het voor het meeste gebruik „niet opschieten” van Thunderbolt voor externe harde schijven vooral tussen je oren zal zitten. Hoe dan ook is de verbinding sneller als met USB 2, wat voor de meeste mensen het alternatief zal zijn, denk ik.

Bijdrager
    fixar

Dat klopt ramrod….Maar er zijn wel hele leuke (lees snelle) resultaten te behalen wanneer je er een RAID-systeem aan koppelt. Dan zijn zelfs snelheden haalbaar waar SSD’s wat jaloers op kunnen zijn. Vooral voor zaken als videobewerking kan dit een uitkomst zijn.

Bijdrager
    ramrod

Ik heb nu een IMAc 27″ met 24GB werkgeheugen en een SSD van 256GB , heb er nu extern 2x een HDD aanhangen via USB3.0 .
    Dus ik kan de externe schijven “sneller” maken door ze in een RIAD systeem te zetten ….?

Hoe pak ik dit dan aan …?

Bijdrager
    fixar

Nee, dat werkt niet zo. Voor een goede RAID oplossing moet de hardware wel geschikt zijn.

zoiets kan dan uitkomst bieden:

een willekeurige knappe RAID enclosure met Thunderbolt

Bijdrager
    ramrod

Misschien dit http://www.hardeschijfstore.nl/product/542830/category-183882/samsung-850-evo-500-gb.html met een TB dockingstation …? Als alternatief?

Bijdrager
    IcyDragon68

Met Thunderbolt kan je tot 6 apparaten op je Mac aansluiten. Deze apparaten zijn bijvoorbeeld externe (harde) schijven, beeldschermen, waarschijnlijk straks ook grafischekaarten en ook alles waar Apple een verloopje voor heeft in de Store. Het aansluiten kan ook op de manier van Daisy Chain, waarbij apparaat op apparaat op apparaat gelinkt zijn.

Het punt van externe schijven via Thunderbolt is dat de snelheid verhoogd kan worden. En ik neem aan, nu ik jullie reacties lees, dat dit via RAID moet gebeuren. En waarschijnlijk praten wij dan over RAID 0, waarbij 1 bestand gesplitst wordt naar twee schijven zodat het data kan pakken vanuit twee bronnen waardoor je het bestand dus sneller hebt. Voor RAID heb je inderdaad compatibele apparatuur nodig.

Kijk wel uit of het daadwerkelijk Thunderbolt is en GEEN Mini Displayport. Deze twee connectoren zijn exact hetzelfde, maar zodra je een apparaat aansluit met thunderbolt op een apparaat die is aangesloten met Mini Displayport, zal het niet werken. Andersom kan het weer wel.

Hopelijk is dit duidelijk.

Bijdrager
    TheBigZ
    ramrod op 21 september 2015

Dus ik kan de externe USB3 schijven “sneller” maken door ze in een RAID systeem te zetten ….? Hoe pak ik dit dan aan …?

Ja dat kan. Bijvoorbeeld zo:

http://tweakers.net/pricewatch/404282/wd-my-book-duo-6tb-aluminium.html
    http://www.wdc.com/nl/products/products.aspx?id=1260#Tab2

Of een RAID behuizing waar je je eigen schijven in stopt.

Dubbele stationsprestaties met gegevensoverdracht van wel 290 MB/s

Breng een volledige HD-film over in minder dan 20 seconden. Met ultrasnelle overdrachtssnelheden tot wel 290 MB/s krijgt u de snelheid die u nodig hebt om uw hele mediaverzameling gemakkelijk over te brengen.

Leessnelheden (MB/s) voor HD-video. Prestaties op basis van een dvd-filmbestand van 4 GB. Tijdens prestatietests door WD werd een effectieve overdrachtssnelheid van 290 MB/s bereikt op systemen met 4 – 12 TB. De prestaties kunnen variëren, afhankelijk van het besturingssysteem en de hardwareconfiguratie.

Bijdrager
    Soulshaker
    ramrod op 21 september 2015

Ik heb nu een IMAc 27″ met 24GB werkgeheugen en een SSD van 256GB , heb er nu extern 2x een HDD aanhangen via USB3.0 .
    Dus ik kan de externe schijven “sneller” maken door ze in een RIAD systeem te zetten ….?

Hoe pak ik dit dan aan …?

Nooit verschillende usb apparaten in een raid zetten. (Ja via disk utility kan je een softwarematige raid instellen) , dat is vragen om problemen.

@Jakko , Thunderbolt en USB 3.0 zijn wel degelijk sneller dan FW800. Mits het een recente schijf is.
    Oude harde schijven zijn nog erg traag , op welke connectie dan ook. Vaak niet sneller dan 90MB/s.

Recente schijven zijn echter een pak beter , vaak met lees en schijfsnelheden tussen 150 en 200MB/s. En die snelheden kan je niet behalen met FW800.
    Met FW800 zit je in de praktijk aan max 75MB/s.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Soulshaker op 21 september 2015

Thunderbolt en USB 3.0 zijn wel degelijk sneller dan FW800.

Zei ik daar iets over dan? Ik had het erover dat de meeste mensen waarschijnlijk USB 2 gewend zijn, en dan is FireWire (welk soort dan ook) al sneller, laat staan Thunderbolt.

Hoe dan ook vind ik dit zo’n luxeklacht: „Het kán sneller, dus waarom zou ik de langzamere optie gebruiken?” — ongeacht of je ook iets gaat doen dat baat heeft bij die extra snelheid …

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.