9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Thunderbolt 3: raakt die kabel echt zo makkelijk los?

Bij m’n vorige Mac hingen m’n externe harde schijven aan een Thunderbolt 2-poort, en die stekker daarvan kwam al bijna los als je er tegen blies. Sinds ik eerder dit jaar een nieuwe iMac gekocht heb zitten ze (via een verloop) aan een Thunderbolt 3-poort, en die leek wel veel beter te zijn. Nu ineens heb ik van de week al drie keer gehad dat de schijven ineens losgekoppeld werden vanwege slecht contact.

De eerste keer was toen ik de koptelefoonstekker uit de computer trok — tien centimeter van de T3-stekker vandaan, en zonder er ook maar in de buurt te komen met m’n handen: puur en alleen door de schok van die stekker eruit te doen, viel de verbinding met de harde schijven weg. Sindsdien is dat nog een paar keer gebeurd, waaronder door gewoon afstoffen, en nu net toen ik als testje eens even de stekker (die zover als hij kan in de computer steekt) gewoon even aanraakte.

Is dit een bekend probleem of heb ik dat weer? En zo ja (voor welk dan ook) heeft iemand een idee wat ik kan doen zodat de stekker wel goed blijft zitten?

Moderator
    Night

Pattex?

Nee onzin. Als je officiële kabels hebt, zouden die gewoon goed moeten blijven zitten. Ik kan me voorstellen dat ali-express merken wel eens een micron te klein zouden kunnen zijn waardoor ze wat losser zitten, maar zelfs dan zouden ze er niet zomaar contact mogen verliezen. Ik denk dat je allereerst ervoor moet zorgen dat de stekkers en bedrading niet onder spanning staat maa gewoon de ruimte hebben.

Ik heb bijvoorbeeld wel bij mijn TB kabel een HDMI converter plus hele dikke HDMI kabel hangen. Door het gewicht daarvan wilde de stekker bij het stoffen en verstellen van de monitor wel eens losschieten. Nu gebeurt dat ook nog soms maar dat is meer omdat de kabel is vastgezet om het trekgewicht te vermijden en dus een beetje strak staat.

Bijdrager
    McPim

Ik heb 2 TB3 stekkers in mijn iMac zitten, een naar de externe SSD met bijgeleverde kabel en een TB3->TB2 adapter van Apple waar mijn scherm aan hangt. Ik heb nooit storingen gehad en nu nog even gevoeld, die zitten allebei hartstikke stevig vast, wiebelen niet en ik moet er echt bewust wat kracht op zetten om ze los te maken. Ook op mij MacBook zitten TB3 stekkers gewoon goed vast zonder haperingen.

Kan het slechte contact bij jou niet tussen TB2 kabel en de TB3 adapter zitten? Dan ligt het niet aan je iMac maar aan de TB2 kabel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 9 november 2019 om 12:50</p>
    Pattex?

Daar zat ik ook al aan te denken:)

Nee onzin. Als je officiële kabels hebt

Een Apple T3-naar-T2-adapter. Voor de prijs die je daarvoor betaalt verwacht ik toch geen loszittende stekkers. En het stomme is dat dit in de afgelopen zes maanden of zo geen probleem geweest is, maar van de week wel terwijl ik überhaupt amper of nooit reden heb om aan de stekkers achterin de computer te komen.

<p class=”cite”>McPim op 9 november 2019 om 14:12</p>
    Kan het slechte contact bij jou niet tussen TB2 kabel en de TB3 adapter zitten? Dan ligt het niet aan je iMac maar aan de TB2 kabel.

Ik raakte de T3-stekker aan die in de computer steekt, en de harde schijven verdwenen van m’n bureaublad (gevolgd door de meldingen over dat je ze netjes moet verwijderen). En als ik zeg: „raakte aan” dan bedoel ik dat ook: ik drukte met m’n vinger licht van bovenaf (aan de smalle kant) op de stekker — meer niet. Daarbij bewoog hij al een beetje, met het genoemde gevolg.

Moderator
    Night

Heb je nog meer TB kabels? Probeer die dan eens. Is het alleen die kabel van Apple, dan zou ik zeggen. terug ermee.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb daar soms ook last van zodra er iets beweegt. Dat is dan in mijn geval bij een USB hub. Til ik die op dan is er grote kans dat er een drive off-line gaat. Het ligt meestal ook niet aan de stekker zelf. Het heeft vermoedelijk eerder te maken met een EM veld rond de apparaten of een statische ontlading. Vaak is het dus een een aardlus probleem.

Zo staat er bij mij vrij ver van de Mac vandaan één van mijn harde schijven. Daar viel een keertje een (lege) plastic tas op en gelijk ging die drive off-line.

Als je nu steeds een zachte bromtoon hoort die niet uit de behuizing zelf komt is er kans op een aardlus met bijhorende effecten. (Een van die effecten is dus een storing in gegevensoverdracht.)

En USB-3 drives veroorzaken zelf ook eerder een storing dan USB-2 vanwege het frequentiegebied waarbinnen ze werken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een zachte bromtoon ontdekken is alleen nogal moeilijk bij twee harde schijven die zo naast een computer met draaiende ventilators staan:(

M’n schijven zijn trouwens eentje met een Thunderbolt-2-poort en eentje met FireWire-800. Die eerste hangt aan de Apple-adapter die in de computer zit, die tweede schijf zit in één van de FireWire-800-poorten van de eerste.

Ik blijf het idee hebben dat de huidige stekkers eigenlijk te klein geworden zijn. DisplayPort/TB2 heeft nooit écht lekker vastgezeten, TB3 heeft zo te zien ook problemen en met een Lightning-stekker heb ik het ook al eens gehad dat een beetje bewegen met de stekker zorgde dat de verbinding met een iPad wegviel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als er echt sprake is van een bromtoon veroorzaakt door een aardlus dan veranderd die toon van intensiteit als iets wordt aangeraakt (een behuizing dus). Op die manier kun je het onderscheid horen tussen een normaal geluid en dat van een aardlus.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het zou wel eens kunnen dat je gelijk hebt. Als ik de TB2-schijf aanraak, al is het maar door een vinger zachtjes tegen de (aluminium) behuizing aan te leggen, verandert inderdaad het geluid ervan.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.