18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

Thunderbolt 3 poorten gebraden

Ik moest gisteren naar een meeting, een uur voordat ik wou vertrekken zag ik dat de batterij van mijn 2016 MacBook Pro 14” zonder Touch Bar bijna leeg was, ik heb vervolgens 2 USB-C-lichtnetadapter van 61 W aangesloten op mijn MacBook Pro, in de veronderstelling dat deze sneller zou opladen. De MacBook Pro laadde echter slechts gedurende 0.5 seconden op, hierna kreeg ik de MacBook Pro niet meer opgeladen. Ik heb ook geprobeerd om wat randapparatuur aan te sluiten via de Thunderbolt 3 poorten, maar ze blijken beiden buiten werking te zijn. Inmiddels is de batterij ook al volledig leeg.
    Mijn vraag is of iemand weet of dit al dan niet onder garantie kan vallen? Ik kon me niet voorstellen dat het zo eenvoudig was om je poorten te vernielen, hier zou toch wat bescherming voor voorzien moeten zijn denk ik dan?

Bijdrager
    Thoomas

Apple legt uit dat dit inderdaad gewoon moet kunnen: https://support.apple.com/en-us/HT207256

* Your MacBook Pro draws power from only one power supply, even if more than one is attached—so using multiple power supplies will not speed up charging.
    * If you connect multiple power supplies to your MacBook Pro, the one that provides the most power will be used, regardless of the order in which you connected them.
    * You should not connect any power supply that exceeds 100W, as it might damage your Mac.

Bijdrager
    IGBA

Probeer de SMC reset eens: https://support.apple.com/en-us/HT201295

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

Hoe moet ik die SMC resetten als de batterij volledig leeg is? 2 van de 2 Thunderbolt 3 poorten zijn onbruikbaar, ik krijg mijn MacBook Pro niet meer aan de praat omdat de batterij leeg is en ik hem niet meer kan opladen.
    Bedankt allebei voor de reacties, ik vrees dan toch dat ik hem eens zal moeten binnenbrengen.

Misschien kan ik proberen om de batterij van een collega zijn laptop aan te sluiten op mijn laptop zodat ik die SMC kan resetten?

Bijdrager
    LighScan

Misschien kan ik proberen om de batterij van een collega zijn laptop aan te sluiten op mijn laptop zodat ik die SMC kan resetten?

Hoe ga je die batterij aansluiten?:idea:

Bijdrager
    IGBA
    Barika op 11 juni 2017

Hoe moet ik die SMC resetten als de batterij volledig leeg is? 2 van de 2 Thunderbolt 3 poorten zijn onbruikbaar, ik krijg mijn MacBook Pro niet meer aan de praat omdat de batterij leeg is en ik hem niet meer kan opladen.

Dat resetten staat in feite los van de batterij. En of die poorten helemaal onbruikbaar zijn geworden, weet je pas als je de SMC reset geprobeerd hebt.

Dus: geen adapter aansluiten en Shift-Control-Option ėn de power toets 10 seconden ingedrukt houden. Dan adapter aansluiten en een normale opstart proberen.

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

@lighscan, met de gidesen van ifixit.com

@igba, ik heb de procedure uitgevoerd en de situatie veranderd jammer genoeg niet.

Bedankt allebei!

Bijdrager
    Xcode

Yep, mee terug naar Apple dus. Je hebt nog gewoon fabrieksgarantie, dus zou geen probleem moeten zijn!

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

@xcode, in die link van Thoomas staat wel dat de MacBook maximum 100W input mag hebben, ik heb er 2 keer 61W op losgelaten, betekent dit dan niet dat ik zelf het toestel overladen heb?

Bijdrager
    penseel

@Barika Cala Saidah: (mijn 2016 MacBook Pro 14”) die bestaat niet, het is 13″ of 15″ inch.

Bijdrager
    IGBA

Dat zou het probleem niet moeten zijn: de MacBook moet één van beide voedingen kiezen. En dan zou het dus maar 61 watt zijn geweest.

Bijdrager
    Xcode

De MacBook pakt zelf het vermogen dat ‘ie nodig heeft. Ik hang mijn iPhone bijvoorbeeld ook wel eens aan de 12 W adapter van mijn iPad, terwijl mijn iPhone met een 5 W adapter is geleverd. Dat is geen probleem, de iPhone bepaalt hoeveel energie er nodig is om op te laden. In dit geval zou de MacBook ook maar een bron moeten kiezen, zoals hierboven omschreven.

Er is in dit geval iets mis gegaan met het opladen van je MacBook, dat kan je jezelf als gemiddelde consument niet aanrekenen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Xcode.

Bijdrager
    GoeieDag
    Barika op 11 juni 2017

In de link van Thoomas staat wel dat de MacBook maximum 100W input mag hebben, ik heb er 2 keer 61W op losgelaten, betekent dit dan niet dat ik zelf het toestel overladen heb?

Er staat: You shouldn’t connect any power supply that exceeds 100W
    Dat any doet het ‘m. Bij jou was er geen any boven de 100W.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  GoeieDag.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    LighScan
    Barika op 11 juni 2017

@LighScan, met de gidesen van ifixit.com

Daar vreesde ik al voor. Niet doen. Je hebt garantie: gebruik die. Als je zelf eraan begint te prullen, vervalt je garantie al snel.

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

Bedankt iedereen voor de reacties, ik zal morgen eens naar de Apple Store gaan om te vragen hoe het zit, ik houd jullie op de hoogte!

@penseel, het is de 13”, excuseer.

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

Nou dat was me een eitje, een afspraak gemaakt met de Genius Bar, een halfuurtje later buiten gewandeld met een nieuw model, blijkt dus inderdaad iets te zijn waar ze van weten, vermoedelijk zullen ze dit softwarematig wel kunnen patchen. Mijn probleem is alleszins opgelost.
    Bedankt voor alle reacties!

Bijdrager
    IGBA

Aha, leuke tip voor iedereen die eind vorig jaar een MacBook Pro heeft aangeschaft. Eens kijken waar ik die tweede voeding vandaan kan halen…:angel:

Bijdrager
    Barika Cala Saidah

@igba, dat zou ik niet doen, dat is de goden verzoeken!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.