9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Chillie

Thuisnetwerk met twee routers

Hi,

Ik heb een thuisnetwerk met twee routers. De een is een Thomson Router/modem van KPN (glasvezel) de andere is een Linksys WRT610N Dual Band wireless N router.
    De router 2 (Linksys) is middels een netwerk kabel verbonden met router 1. Daardoor heb ik ook op zolder draadloos internet (kabel is naar boven getrokken waarna het draadloos wordt door de router).

Router 1 heeft IP adres 192.168.2.1 en heeft DHCP aan staan.
    Router 2 heeft IP adres 192.168.2.4 gekregen (static) van router 1 en heeft zelf IP adres 192.168.1.1 met DHCP.

Als ik met mijn MacBook verbinding maak met Router 2 (op zolder) dan wil ik dat ik ook de Windows PC met de bijbehorende netwerk shares zie. De windows PC zit op Router 1 aangesloten.
    Als ik direct met mijn Macbook verbinding maak met router 1 (beneden) dan werkt alles feilloos. Zodra ik via router 2 router 1 wil benaderen zie ik de shares niet meer (de hele Windows PC is dan verdwenen).

Ik heb een vermoeden dat het met poorten te maken heeft maar welke poorten moet ik in welke router doorverwijzen naar welk adres? Ik ben niet zo ervaren hiermee dus ik kom er niet uit…

Vast bedankt.

-Robin

Inactief
    Anoniem

Beste oplossing lijkt mij om router 2 als bridge te gebruiken. Kijk eens of je de routerfunties van nr. 2 kunt uitschakelen en als bridge kunt gebruiken.

Succes

Bijdrager
    Chillie

Dus volgens jou ligt het met name aan de settings van router 2?

Inactief
    Anoniem

Zelf heb ik mijn airport expres als bridge ingesteld. Hierdoor kan ik zonder enige problemen alle computers zien in het netwerk. Omdat nr. 1 als dhcp werkt en alles doorgeeft heb je geen twee netwerken. Waardoor alle computers op één netwerk werken.
    Echter weet ik niet op welke wijze je router 2 kunt instellen.

Bijdrager
    Ouw

Een router die echt als router functioneert en niet in bridge mode staat geeft de broadcasts die worden gebruikt voor het adverteren van een share niet door. Zo simpel is het. Als het wel zo zou zijn zou je in principe alle shares van het hele internet kunnen zien. Dat zou een drukke boel worden, sterker nog, het zou het hele internet plat leggen. Routers geven broadcasts NIET door.

De oplossing om de tweede router in bridge mode te zetten is al aangegeven. Maar dat is dan ook simpel, een router in bridge mode is geen router, maar een bridge en een bridge is een vrij dom apparaat dat broadcasts wel doorgeeft.

Het is wel mogelijk om over een router verbinding (file sharing of screen sharing) te maken met een andere computer, maar dan moet die computer een uniek IP-adres hebben en niet een adres uit de private reeksen als 192.168.x.x, want ook die worden domweg niet gerouteerd. Zo doe ik het, maar ik beschik dan ook over dergelijke unieke adressen en ik moet die shares ook expliciet opgeven in de browser, het gaat niet vanzelf. Such is life.

Misschien ook voor de duidelijkheid: het kastje waarmee verbinding wordt gemaakt met het internet wordt vaak ‘router’ genoemd, maar is meestal een combinatie van modem, router, switch en access point.

Bijdrager
    therobs94

Hoi,

ik heb precies hetzelfde probleem…

Het is wel mogelijk om over een router verbinding (file sharing of screen sharing) te maken met een andere computer, maar dan moet die computer een uniek IP-adres hebben en niet een adres uit de private reeksen als 192.168.x.x, want ook die worden domweg niet gerouteerd. Zo doe ik het, maar ik beschik dan ook over dergelijke unieke adressen en ik moet die shares ook expliciet opgeven in de browser, het gaat niet vanzelf. Such is life.

kan je dat mischien iets uitgebreider uitleggen?
    over een uniek ip adres?

alvast bedankt:lol::thumbsup:

Bijdrager
    Ouw

Iets uitgebreider dan maar.:-)

Simpel gezegd bestaat internet uit een verzameling van lokale netwerken die via routers gekoppeld zijn. Om onderlinge communicatie mogelijk te maken moet iedere computer op dat internet een unieke naam en een uniek IP-adres hebben. Name servers geven aan welk IP-adres er bij een naam behoort en routers vertellen elkaar over welke IP-adressen de achterliggende netwerken beschikken. Ze adverteren als het ware die IP-adressen. De hoeveelheid beschikbare IP-adressen is beperkt, daarom is het noodzakelijk om in de nabije toekomst over te stappen op een uitgebreider adresseringssysteem, van IPv4 naar IPv6.
    Om in het dreigende tekort te voorzien is er echter een uitweg, dat zijn de zogenaamde private adresreeksen:
    10.0.0.0 – 10.255.255.255 (10/8 prefix)
    172.16.0.0 – 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
    192.168.0.0 – 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)
    Dergelijke adressen mag je op je eigen, lokale, netwerk vrijelijk gebruiken en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Het zal duidelijk zijn dat dergelijke adressen niet uniek zijn. Een adres als 192.168.1.2 wordt door miljoenen PC’s gebruikt. Dat betekent dat computers op basis van dergelijke adressen niet rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren. Anders gezegd, dergelijke adressen zijn niet routeerbaar. De routers kunnen en mogen die adressen niet adverteren.
    Tegenwoordig hebben veel gebruikers thuis een ADSL-aansluiting en een ‘kastje’ dat fungeert als modem voor ADSl, als router, als switch, als DHCP-server en vaak ook als draadloos acces punt (WiFi). Als er thuis meerdere computers worden aangesloten, gaat dat als volgt. De abonnee krijgt van zijn provider één uniek IP-adres. Meer kan er, wegens de schaarste, meestal niet af. De aangesloten computers krijgen vast ingesteld of via DHCP elk een apart adres uit één van de private reeksen. Intern hebben die computers elk een uniek adres en kunnen ze vrijelijk met elkaar communiceren en shares aan elkaar bekend maken met behulp van broadcasts. De communicatie met de buitenwereld, internet, verloopt via de router die de verschillende interne adressen afbeeldt op het ene unieke adres dat de provider verstrekt heeft. Die afbeelding wordt meestal network address translation (NAT) genoemd. De router routeert de interne computers naar het internet. Het omgekeerde gebeurt juist niet. De buitenwereld ziet uitsluitend het externe IP-adres van de router en die router vertelt niet wat er aan de andere kant is aangesloten. Dit maakt meteen duidelijk dat zo’n router voor de thuisgebruiker eigenlijk ook als firewall fungeert. Het is in principe éénrichtingsverkeer tenzij er zoiets als portmapping wordt ingesteld, maar dat is een verhaal apart.
    Nu kan ik duidelijk maken waarom het zo lastig is om de shares op de Macs die je thuis hebt staan aan de buitenwereld bekend te maken. Intern weten je Macs elkaar uitstekend te vinden. Via het broadcastmechanisme roepen ze elkaar als het ware regelmatig toe wat ze in de aanbieding hebben en gaat het kinderlijk eenvoudig. Echter, de router geeft die broadcasts niet door naar de buitenwereld. Bovendien ziet de buitenwereld de interne adressen uit de private reeks niet. De buitenwereld ziet helemaal niets van jouw interne file en screen sharing.Wellicht is het mogelijk om m.b.v. portmapping toch toegang mogelijk te maken, maar dat heb ik zelf nooit in de praktijk onderzocht. Bovendien wordt dat toch lastig als je meerdere interne computers zo bereikbaar wilt maken.
    Zelf heb ik een netwerkje met wat openbare adressen. Ik krijg dus van mijn provider meerdere adressen en die mogen door mijn router wel degelijk gerouteerd worden. Als ik verder geen blokkades instel, zijn mijn computers dus in principe vanuit de buitenwereld bereikbaar, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook zichtbaar zijn. De router geeft immers geen broadcasts door. Om een share op één van mijn computers vanuit een ander locatie te benaderen, bijv. als ik met de laptop op reis ben, kan ik een trucje gebruiken. In de browser staan een paar bookmarks die ik aan kan klikken. En dan moet er ook nog even ingelogd worden. En de router moet het wel toelaten.
    Hoe zien die bookmarks er uit?
    Voor file sharing: afp://145.99.x.y
    Voor screen sharing: vnc://145.99.x.y
    In feite gebruik ik dit trucje echter alleen intern. Voor wifi heb ik een Airport Express en die deelt adressen uit zo’n private reeks uit, ook aan mijn MacBook. Ik doe dat zo opdat bezoekers dan wel bij mij op internet kunnen komen, maar niet mijn andere Macs kunnen zien. Als ik echt vanaf een externe locatie op mijn server wil komen dan doe ik dat met een tunnel via ssh. Ietsje lastiger, maar ook weer wat veiliger.

Zo, insiders weten nu wie mijn provider is.:-)

Bijdrager
    mark-a-mac

@Ouw
    Dank voor uitgebreide toelichting. Voor de meesten onder ons is het instellen van de ‘router’ als brug verreweg het simpelst. Hoe? Mijn simpele methode:

1. Log in op de router waarmee je met het internet bent verbonden en controleer of daarvan de DHCP-functie aan staat. Noteer ook de IP-adresrange waarbinnen adressen worden uitgedeeld (zorg dat er voldoende adressen kúnnen worden uitgedeeld voor het totaal aantal apparaten in je netwerk) en noteer de instellingen van het draadloos netwerk (de SSID, het kanaalnummer en wachtwoord). Als je verwacht dat je op te bouwen draadloze netwerken last van elkaar zouden kunnen gebruiken, stel je het kanaal vast in op (bv) kanaal 11.
    2. Log in op router nummer 2 en schakel de DHCP-functie uit. Ook voer je de instellingen van je draadloos netwerk van router 1 hier in: dezelfde SSID, zelfde wachtwoord, maar als je draadloze netwerken bij elkaar in de buurt zijn, een ander kanaal, minstens 4 kanalen verwijderd van dat van router 1 én ook van dat van de buren.
    3. Steek de UTP-(LAN)kabel van de bovengenoemde router die naar router 2 loopt in een LAN-poort van de tweede router (en niet in de WAN-poort, tenzij je zeker weet dat die kan worden omgeschakeld naar de brugfunctie, zoals bij de Airport Extreme en de TC)
    4. Herstart beide routers door ze 30s van de stroom af te halen (eerst router 1, dan router 2)

Als het goed is heb je nu één thuisnetwerk, waarbij de tweede router alleen werkt als switch voor je bedrade netwerk en als draadloos toegangspunt voor je draadloos netwerk. Al je apparaten kunnen nu met één instelling voor het draadloos netwerk gebruik maken van je WiFi.

Bijdrager
    jossmusix

@mark-a-mac

Perfecte uitleg! Dankje!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.