10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Lauwrence

thuisnetwerk bedraad/draadloos IP plan

Goedenavond mede OMT’ers,

Sinds kort heb ik een G4 als media- en fileserver aan het netwerk geknoopt, bedraad op 100Mbit. Gezien het aantal apparaten dat daarmee aan het netwerk hangt wil ik de IP adressering gaan structureren, echter dit is niet bepaald mijn sterkste punt en dus zou ik een advies willen vragen. De volgende apparaten zitten in het netwerk:

ADSL modem/gateway 192.168.1.254 (geen draadloos)
    N1 accesspoint 802.11n
    PowerMac G4 (bedraad) media-/fileserver (web-/ftp-server in nabije toekomst)
    Playstation 3 (bedraad) mediaplayer
    2x iMac waarvan 1 bedraad wegens functie als High Def contents mediaserver, ander draadloos (“Internet terminal”)
    2x Windows laptop (draadloos)
    iPod Touch (draadloos)

Ikzelf had gedacht alle IP adressering handmatig te doen ipv DHCP, dit om het geheel overzichtelijk te houden. Daarbij blijven de vaste netwerk devices als server/routers/ps3 in de range van 192.168.1.1-192.168.1.5 voor bedraad en .10 – .15 voor draadloos daar waar van toepassing, dit op de gateway na die altijd op .254 blijft.

Alles boven de .5 (bedraad) en .15 (draadloos) zijn dan de terminals.

Wellicht dat er een netwerk guru op deze fora rondstruint met een handige tip of twee?

Bedankt alvast!

groeten,

Lau.

Inactief
    Anoniem

Het maakt eigenlijk geen ene reet uit hoe je je IP’s verdeeld. Zelf heb ik hier alle dingen die een vast IP moeten hebben (“web”server, etc.) een vast IP gegeven. De rest laat ik gewoon via DHCP toewijzen. Ik zie het nut er eigenlijk niet van in om alles in groepjes in te delen…

Bijdrager
    MrHammond

Wat ik als ik jou was zou doen is dingen als de servers etc. handmatig instellen (bijv. 192.168.1.1-192.168.1.5 zoals je zegt) en alle andere computers, zeker de draadloze (en mobiele), gewoon via DHCP laten configureren. Bij de meeste routers kan je nl. het bereik dat de DHCP-server uit moet delen instellen. Dan hoef je je mobiele devices niet te herconfigureren als je ze op een ander netwerk wilt gebruiken. Je kan dan je router ook eventueel configureren om bepaalde services van je servers ook van buitenaf beschikbaar te maken (let wel: met het daarbij behorende veiligheidsrisico!)

Bijdrager
    wonto

Ik denk dat het idee van MrHammond de beste is maar mocht je toch graag aan de vast IP-adressen willen dan is het misschien wel handig om de draadloze op DHCP te laten staan.

Bijdrager
    macjk

draadloos inderdaad op DHCP laten staan anders kan je niet meer op andere draadloze netwerken inloggen zonder eerst weer DHCP aan te zetten en als je dan weer thuis komt handmatig je gegevens in te kloppen.

Bijdrager
    Lauwrence

Ok, ja de insteek van geen dhcp was aanvullende veiligheid op het draadloze deel,maar anderzijds als iemand al zover is met hacken maakt dat ook nog weinig uit.

[/url]

Bijdrager
    readefries

Als ik jou was, zou ik alles via DHCP regelen.
    Alleen de machines die je ook van buiten wilt benaderen (e.g. als DMZ of m.b.v. port mapping) via DHCP altijd hetzelfde adres laten toewijzen. Op deze manier heb je een flexibel en beheersbaar netwerk.

Op de meeste routers is dit prima in te stellen en anders pak je je server als DHCP server om dit te regelen. Als je hulp nodig hebt, moet je even een gil geven.

En voor veiligheid hoef je DHCP niet uit te zetten, dit is enkel schijnveiligheid. Als je er voor zorgt dat je WPA2 gebruikt, hoef je niet bang te zijn dat iemand zomaar binnen dringt. (Eventueel zou je, als je bang bent dat iemand binnendringt een aparte IP range uit kunnen delen zodat onbekende machines niet op je netwerk komen, maar op een los netwerk welke eventueel (gecapped) verbonden is met het internet.)

Bijdrager
    Lauwrence

Bedankt voor de tips, ik kan even verder :D

Bijdrager
    Lauwrence

Nou, dat is prima gelukt in ieder geval 8)

Nu zit ik enkel nog met het volgende. Totdat de PS3 bedraad aan de router komt hangt deze nu aan mijn iMac (bedraad) en komt met een bridging naar de Airport op Internet (iMac hangt dus draadloos aan de router via een accesspoint).

Hoe er nu voor te zorgen dat de server (bedraad aan router) en PS3 elkaar kunnen zien, want dit is nu nog niet het geval? Overigens kan ik vanaf de server de iMac ook niet pingen.

Dank nogmaals!

Bijdrager
    readefries

Als ik je goed begrijp, heb je verschillende lossen netwerken aan elkaar geknoopt.
    Zoals je het nu hebt, lijkt het me bijna onmogelijk voor je PS3 om je server te zien. Dit omdat RFC 1918 IP adressen niet mogen worden gerouteerd.

Maar het kan zijn dat ik je niet goed begrijp, zou je het eens verder willen toelichten?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.