3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Demon Hunter

Thuisnetwerk: APX als 2e router en ethernet switch

Sinds deze week is mijn glasvezelverbinding actief. Nu ben ik bezig met het in elkaar puzzelen van mijn netwerk. Alle Mac’s en andere apparaten zijn inmiddels aangesloten via WiFi of UTP, maar mijn AppleTV en SmartTV krijg ik nog niet in het netwerk geconfigureerd zoals ik wil. Momenteel zit alles zo aangesloten:

Glasvezel NTU zit middels een UTP kabel aan de geleverde Zyxel router.
    Vanuit de meterkast loopt een UTP kabel uit in een ethernet poort in de woonkamer, hier staat de TV naast.
    Deze UTP zit aangesloten op poort 4 van de Zyxel router, deze poort geeft namelijk het IPTV signaal door.
    Vanuit de ethernet poort in de woonkamer loopt een UTP in ethernet poort 1 van mijn Airport Extreme.
    Er loopt een UTP van poort 2 van de APX naar de setupbox voor IPTV.
    Tot zover gaat het goed, ik ontvang nu TV.
    Ik heb nog poort 3 over op de APX en indien mogelijk zou ik de WAN poort van de APX ook inzetten als ethernet poort.
    Van poort 3 loopt een UTP naar de AppleTV.

Daar gaat het mis, via ethernet werkt internet op de AppleTV niet. Het maakt niet uit hoe ik de APX instel(extend WiFi, WiFi off + DHCP/NAT off), de AppleTV wil niet aan de praat via ethernet. Ligt dit aan het feit dat IPTV roet in het eten gooit en alleen een tv signaal over de UTP kan doorgeven, of is de APX gewoon niet goed ingesteld?

Bijdrager
    macpro

Die poort 4 kun je niet voor gewoon internet verkeer gebruiken.
    Steek de kabel maar eens in op een andere poort.
    Je kunt dan geen TV ontvangen, maar je AppleTV gaat wel goed werken.

De settopbox van de IP TV en de Airport zul je dus met 2 verschillende kabels moeten aansluiten.

Bijdrager
    Demon Hunter

Getest en werkt bij de door Tweak geleverde inderdaad zo… Jammer Tweak Groen is namelijk gewoon een KPN product, maar de Experiabox v8 van KPN maakt wel gebruik van flexpoorten, waardoor je wel iptv en internet kan mixen op 1 kabel(niet tegelijk natuurlijk). Wordt dan toch homeplug of UTP trekken, al werkt via WiFi momenteel prima. Bedankt voor de confirmatie iig!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.