9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    polarbear

thuismap verwisselen met andere gebruikersmap

Hoe kan je een backup van een oude thuismap integreren onder een nieuwe thuismap?
    Het probleem is dat ik maar één login heb, die van beheerder, op één of andere manier is de oude gebruikersmap (thuismap) niet meer de map die wordt gebruikt wanneer ik boot. Gevolg, al mijn instellingen zijn verdwenen (mail, dashboard, garagevand, iTunes etc. )

Moet ik gewoon alle mappen naar de nieuwe slepen?

Tiger, iMAC G5

Bijdrager
    Hobbes

Welkom op het forum van MacOSX.nl

Als je naar de map Users (gebruikers) gaat staat er dan maar 1 user in??
    Als dat zo is dan moet je vanaf je backup alle mappen van de beheerder wegdoen (zog wel dat er niets opstaat dat je nog wilt hebben en dan de oude files terugzetten.
    Dis is voornamelijk de Libary (bibliotheek) map.
    Je kan ook een nieuwe gebruiker aanmaken en dan idem zoals hierboven doen.
    Zo behou je wel de prefs van de beheerder.

Antwoord op jou vraag JA :bigsmile:

Bijdrager
    polarbear

nee er staat meer dan één gebruiker in, maar ik heb maar één login

heb zoals gezegd een nieuwe gebruiker aangemaakt en er alle bestanden ingesleept zoals je zei,

maar in Safar is er een probleem met de bladwijzers
    iPhoto blijft nu al een halfuur de foto’s laden
    mijn mailinstellingen zijn ook nog niet terug…

wat nu?

Bijdrager
    Hobbes
    ”polarbear”

nee er staat meer dan één gebruiker in, maar ik heb maar één login

heb zoals gezegd een nieuwe gebruiker aangemaakt en er alle bestanden ingesleept zoals je zei,

maar in Safari is er een probleem met de bladwijzers
    iPhoto blijft nu al een halfuur de foto’s laden
    mijn mailinstellingen zijn ook nog niet terug…

wat nu?

Wat bedoel je juist met 1 login??
    Dit heb ik nooit meegemaakt.
    Ik zou het niet meer weten:( :( :(

Bijdrager
    polarbear

ik heb maar één account aangemaakt
    maar om één of andere reden is die verplaatst naar een andere map en is er een initiële account gecreëerd
    dus ik dacht de mappen dan maar te verplaatsen maar daar ben ik niet meer toe gemachtigd

ik ben een regelrechte newbie pas overgestapt na 15 jaar windows naar mac, vreselijke fouten kan je maken op zo’n iMac blijkbaar.

Bijdrager
    Oppie

Heb je de naam van het Thuismapje misschien veranderd in de Finder. Er zijn een paar ‘dont’s’ op de Mac en dit is er een van. Als dat zo is, verander dan de naam weer exact terug naar de oude en herstart. Je kunt ook nog proberen de volumebevoegdheden te herstellen met Schijfhulpprogramma uit de map Progr./Hulpprogr.

Als dat niet lukt dan heb je wel wat meer werk, want dan moet je de bestanden naar een nieuwe gebruiker slepen; dit is een klus omdat de onderliggende UNIX kernel zeer kritisch op de bevoegdheden per gebruiker. Dit zegt Apple erover (igv een bewust herbenoemen, maar de oplossing geld ook voor jou).

Weinig hulp hier trouwens op Koninginnedag, iedereen is zeker dronken, behalve Hobbes natuurlijk…:wink:

Bijdrager
    Deskman

Unix (en dus OSX) is muliuser. Om dat voor elkaar te krijgen heeft elk bestand drie niveaus van eigendom en die niveaus van rechten. Een mapje van een andere gebruiker is grotendeels verboden terreein. Je moet dus de eigendomsrechten aanpassen wil je er bij kunnen. Dat moet je met de terminal doen of met batchmod. Maar klooien met rechten is een potentieel gevaarlijk klusje. Dus let op wat je doet.

Bijdrager
    polarbear

hartelijk bedankt voor je info
    ik had inderdaad mijn map van naam veranderd, ( kon ik zomaar doen zonder enige waarschuwing ) natuurlijk een blunder van formaat, ik ontdekte dat als je dat doet er automatisch een nieuwe wordt aangemaakt met de oorspronkelijke gebruikersnaam waar die dan bij het heropstarten op inlogt
    heb er dan maar alles naartoe gekopieerd van die andere map die het niet meer deed. Na herstart maakte hij er weer de thuismap van en liep alles weer als een trein…

bye en nogmaals dank voor jullie hulp

Bijdrager
    Oppie
    ”polarbear”

…natuurlijk een blunder van formaat…

En die blunder; je bedoelt van Apple? Want dat is het idd; je kunt van alles in de Finder veranderen, en dit dus ook zonder enige waarschuwing… Zou niet moeten kunnen!

Gelukkig is alles weer OK bij jou; en veel plezier met het mooie Mac spul!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.