4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    maceric

Thuismap redden Powermac G5

Hoi Allemaal,

Ik heb het volgende probleem, op een gegeven moment wilde mijn G5 niet meer opstarten van de HD(macos10.5.8).

Na wat gepuzzel met een andere HD, de machine weer opgestart en de HD waarvan ie niet meer wilde opstarten als 2e HD teruggeplaatst, als ik de schijf aanklik vind in de map Gebruikers de map met de ‘oude’ thuismapnaam met daarin de mapjes desktop, downloads, pictures, music etc.

Maar die laatsen laten zich niet openen omdat ze vergrendeld zijn(er wordt zelfs niet naar een wachtwoord gevraagd). Allemaal met het rode rondje met wit balkje er in.

Eigenlijk probeer ik dus de inhoud van de thuismap te redden, iemand een idee of je dit kan oplossen?

Groet,

Eric

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  Pete.Z. Reden: Verplaatst uit OMT subforum

Bijdrager
    GoeieDag

Inloggen als Rootgebruiker: https://support.apple.com/nl-nl/HT204012

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Of veiliger: klik met rechts op de map, kies „Toon info” en voeg de huidige gebruiker onderaan het infovenster toe in het lijstje met delen en bevoegdheden, waarbij je die lees- en schrijfrechten geeft op de map. Daarna klik je op het tandwielknopje en dan op „Maak gebruikersnaam (ik) de eigenaar”, dan weer op dat knopje en op „Pas toe op ingesloten onderdelen”.

Alternatieve methode via de terminal:

sudo chown -Rv huidigegebruiker:huidigegebruiker "/Volumes/naam oude HD/Users/oudegebruiker"

Druk op Return, typ je wachtwoord in en druk nog een keer op Return, en wacht dan tot er niks nieuws meer bijkomt onderin het terminalvenster.

Bijdrager
    maceric

Hartelijk dank, goeie tip van Jakko, gaat supersnel..kan weer overal bij en doodsimpel!

De truc met de ‘rootgebruiker’ zal vast ook werken, maar mij voor nu te omslachtig.

Nogmaals dank.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.