12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    JP

Thuismap > Bibliotheek > Map > Mobile Documents is 220GB groot.

OS 10.11.6

Op SSD schijf in de Thuismap > Bibliotheek > staat een map “Mobile Documents” en die is maar liefst 220 GB groot.

De map Mobile Documents kan ik niet openen. Kan dus niet zien wat dat in zit.

Op een andere schijf, HDD, staat ook een heel systeem en onder die bibliotheek komt een map Mobile Documents helemaal niet voor.

Op het systeem van een MacBook, HHD, ook niet.

Wat staat er in de map “Mobile Documents” en hoe krijg ik die map open?

B.v.d. voor reacties.

Bijdrager
    SJEBloem

Als ik het goed heb ik de map Mobile Documents een weerspiegeling van de iCloud Drive. Kan het kloppen dat je betaald voor iCloud om meer opslag ruimte te hebben? Je kan ook controleren of de hoeveelheid GB’s overeenkomt.

Dit kan wel een interessant zijn.

Bijdrager
    fred44nl

Mobile Documents heeft volgens mij te maken met het synchroniseren van informatie tussen verschillende iDevices.
    je kunt er bijv. met Filezilla wel in komen.
    bestanden verwijderen kan wel, maar ze komen meteen weer terug.
    de enige die wel gewist kan worden is .DS_store
    en dat was bij mij ook meteen de grootste.

Bijdrager
    Shmoo

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je in de folder dingen gaat verwijderen want deze staat niet voor niets verborgen.

Bijdrager
    fred44nl

nee, maar een beetje oefenen moet wel kunnen, toch:)

Bijdrager
    Shmoo

Met oefenen moet je nooit stoppen.:)

Bijdrager
    JP

Hartelijk dank voor de reacties.

iCloud is 200 GB.
    Begrijp ik het dan goed dat elke file die in iCloud staat 2 x op de Mac staat.
    B.v. 1 x in Foto en 1 keer in de map “Mobile documents”.
    Als het vorenstaande juist is en ik wil, simpel gezegd, die 220 GB terug hebben kan dat dan alleen als ik iCloud niet zou gebruiken?
    Om zelf in de map “Mobile Document” te gaan pionieren, om wat GB’s terug te krijgen, als dat al mogelijk zou zijn, dat wil ik in principe niet.
    De mogelijkheden vermeld op de site die SJEBloem vermeld vind ik voor mij te ingewikkeld, en het artikel is uit 2014. iCloud gebruik ik eigenlijk alleen als backup omdat iCloud op mijn iPhone en iPad ook veel ruimte neemt. Is het dan niet beter om voor backups b.v. Mega gebruiken of doet zich dan het zelfde fenomeen voor.

Prettig weekend.

Bijdrager
    fred44nl
    JP op 10 maart 2017

Begrijp ik het dan goed dat elke file die in iCloud staat 2 x op de Mac staat.

nee, dat is volgens mij niet zo.
    de bestanden staan in iCould Drive en in Mobile Documents staan indexen, e.d.
    het zou me niet verbazen als het probleem zit in het bestandje .DS_store
    die zou je via Terminal kunnen verwijderen, maar daar moet je wel mee overweg kunnen.
    als je de bestanden in iCloud Drive veilig hebt gesteld, kun je alles m.b.t. iCloud uitschakelen.
    maak dan ook wel een backup van Contacten en Agenda, door deze te exporteren.

Bijdrager
    Shmoo

Nee de bestanden staan zeker niet dubbel op je computer maar heb jij misschien een iCloud (upgrade) abonnement van 200GB gekocht?

Mogelijk lijkt deze folder dan 200GB zwaar maar is deze dat niet in werkelijkheid – dat is zeg maar alleen de ruimte die gereserveerd is voor deze folder. Zoals je ook wel eens ziet tijdens het downloaden van een Torrent bestand. Als je dan naar het bestandje op je computer gaat dan is deze in Finder al 1.4GB terwijl er pas 200mb gedownload is.

Zoiets zal het waarschijnlijk zijn.

Bijdrager
    JP

Inderdaad heb ik een upgrade naar 200 GB gekocht.

Bijdrager
    JP

Ik denk dat ik iCloud en Dropbox altijd verkeerd gebruikt heb.
    Wat ik nu doe is: B.v. map documenten totaal 20 GB kopieer ik naar de map iCloud.
    Als er dan wat wordt aangepast in bestaande documenten, wat niet vaak gebeurd, dan kopieer ik het gewijzigde document naar de map iCloud.
    Ik denk dat ik, zeg maar moedermap, naar de prullenbak moet verhuizen. Maxima zou denk ik zeggen “hij is een beetje dom geweest”.

Bijdrager
    koen

Hier hetzelfde, in MobileDocuments staat alles wat op de iCloud drive staat (ook met een 200GB abonnement). Dit neemt een groot deel in van de HD capaciteit (rond 35 GB nu). Als ik die folder leegmaak om ruimte te maken, ben ik dan alles kwijt? Beetje vreemd dat ik nu alles dubbel op de laptop heb staan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.