3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Huub_

Thecus NAS – Transfer speed OK, traag in Finder

Ik heb een Thecus N5550 NAS met 5x 4TB WD RED in RAID5 opstelling draaien.
    De NAS wordt voornamelijk gebruikt als server voor mijn Film & Seriecollectie.

Het schrijven van data naar de NAS gaat prima, dit gebeurt op normale snelheid. Heb dit niet gemeten, maar gevoelsmatig gaat dit net zo snel (of sneller) dan het kopiëren naar bijvoorbeeld de Time Capsule die in hetzelfde netwerk hangt.

Het probleem zit hem echter in het benaderen van de data.
    Als ik vanaf mijn MacBook in de Finder de NAS benader gaat dit allemaal erg langzaam. Het openen van een map op de NAS duurt erg lang. Bij het openen van de map met films (+/- 1.000 mapjes met elk een HD film, +/- 8TB totaal) duurt het letterlijk meer dan 5 minuten voordat alle mappen geladen zijn.
    Ongeveer 1 minuut na het openen verschijnen de bestanden, het systeem geeft dan echter aan dat er 80 items in de map staan. Na nog zo’n 5 minuten denken zijn alle items zichtbaar.
    Het openen van een map met 1 enkele film (+/-5gb) duurt ook veel te lang; ruim 1 minuut voordat de inhoud van de map verschijnt.

Het ligt volgens mij niet naar het netwerk, aangezien kopiëren naar de NAS op goede snelheid gaat. Het afspelen van een Full HD film gaat ook zonder problemen. Een filmbestand van 15gb start met afspelen binnen enkele seconden na het aanklikken en speelt zonder haperingen o.i.d.

Het probleem doen zich voor op alle systemen die ik getest heb. heb het overigens wel alleen op Macs getest wegens gebrek aan een systeem met Windows hier in huis..

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen en hou dit opgelost kan worden?

Bijdrager
    iDEOwen

Hoe benader je de files? Via SMB of AFP?

Bijdrager
    Huub_

Geen idee, ik selecteer gewoon de N5550 in de Finder. Ik denk via Samba. Hoe kan ik dat zien/kiezen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.